Τα γρανάζια για την υπογραφή της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού έχουν αρχίσει, όπως μαθαίνουμε, να κινούνται, αλλά θέλουν μάλλον λάδωμα… . Ένα από τα μεγάλα αγκάθια, που βάσει του διαγωνισμού αποτελεί και προαπαιτούμενο για να πέσουν οι υπογραφές μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-Egis, είναι η ΚΥΑ που θα αυξάνει το ύψος των διοδίων στα 0,04 ευρώ/χλμ. από τα 0,03 ευρώ/χλμ. που είναι σήμερα. Και ποιος είπε ότι αυτό είναι μια εύκολη υπόθεση; Ειδικά σε μια -ακόμα- εκλογική χρονιά, ενόψει ευρωεκλογών του Ιουνίου.

Χθες, ο ισχυρός άνδρας της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, ενημέρωσε τη γενική συνέλευση των μετόχων ότι απέχουμε λίγες εβδομάδες από την υπογραφή. Αν σκεφτούμε ότι το απώτατο όριο που έχει στη διάθεσή του το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να σταματήσει να σφυρίζει αδιάφορα είναι ως 15 ημέρες πριν την υπογραφή της σύμβασης, αυτό μάλλον δεν είναι μακριά. Ή μήπως είναι; Δεδομένης της άβολης εκλογικής συγκυρίας, δεν θα ήταν απίθανο να δούμε αναδιπλώσεις. Πάντως, οι εκκρεμότητες που θα πρέπει να κλείσουν αφού πέσουν οι υπογραφές και μέχρι να γίνει η παράδοση – παραλαβή του άξονα, δεν είναι και παιχνιδάκι.

Αντιθέτως, αρχίζουν νέα ζόρια, γιατί θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για τις κάρτες free pass από τα σημερινά διόδια, που έχουν εξασφαλίσει διαχρονικά οι τοπικοί άρχοντες για κατοίκους των περιοχών γύρω από την Εγνατία, αλλά γίνονται σήμερα μπαλάκι και μια κάρτα μπορεί να καλύπτει τρία αυτοκίνητα. Παράλληλα, το Δημόσιο πέρα από την αδειοδότηση των σηράγγων, που έχει ξεκινήσει, θα πρέπει να έχει χαρτογραφήσει χιλιόμετρο-χιλιόμετρο τον δρόμο, για να ξέρει τι παραδίδει, αλλά και ο παραχωρησιούχος τι παραλαμβάνει. Όλα του 35ετούς γάμου δύσκολα δηλαδή.

Πάντως, όσο αυτές οι εκκρεμότητες δεν λύνονται, τραβώντας προς τα πίσω την παράδοση του αυτοκινητόδρομου, τόσο αργότερα θα μπουν στο ταμείο τα 1,35 δισ. ευρώ. Η απώλεια 146 εκατ. ευρώ, για όποιον θυμάται το προσφερθέν το 2021 τίμημα των 1,496 δισ. ευρώ, αντιστοιχεί στον επιτοκιακό κίνδυνο που αναλαμβάνει το ελληνικό Δημόσιο. Το ύψος του ρίσκου «κλειδώνει» με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης.

Επίμονος Κηπουρός