Προβλήματα στην υλοποίηση του σχεδίου επανέναρξης των δρομολογίων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας αναμένεται να προκαλέσει η εκ των υστέρων απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) να θέσει «νοκάουτ» όλους τους σταθμάρχες του ΟΣΕ που προσλήφθηκαν στα τέλη του 2022, για τους οποίους απεφάνθη ότι «η εκπαίδευσή τους ήταν ελλιπής». Την ίδια στιγμή, η ιταλική Hellenic Train φαίνεται να αναζητά «παράθυρο» απεμπλοκής από οποιαδήποτε ευθύνη σε σχέση με το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, με προφανή στόχο να αποφύγει την καταβολή αποζημιώσεων προς τις οικογένειες των θυμάτων και τους τραυματίες της πρωτοφανούς σιδηροδρομικής τραγωδίας.
Η 1η φάση επαναλειτουργίας
Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά τη σταδιακή επανέναρξη των δρομολογίων από την Τετάρτη 22 Μαρτίου, έχει προγραμματιστεί η λειτουργία των γραμμών: Πειραιάς - Αθήνα - Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών - Αεροδρόμιο, Κάντζα - Λιόσια, Αθήνα - Οινόη - Χαλκίδα, Θεσσαλονίκη - Φλώρινα, Θεσσαλονίκη - Δράμα, Αλεξανδρούπολη - Ξάνθη, Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο, Κάτω Αχαΐα - Πάτρα, Πάτρα - Ρίο, Διακοφτό - Καλάβρυτα, Ολυμπία - Πύργος - Κατάκολο, Βόλος - Μηλιές και τα εμπορευματικά από Θεσσαλονίκη προς Ειδομένη και Προμαχώνα (1 ή 2 ζεύγη) και Θριάσιο - Θεσσαλονίκη (1 ή 2 ζεύγη ημερησίως).
Η πρώτη φάση επαναλειτουργίας του σιδηροδρόμου, όπως και η δεύτερη που έχει προγραμματιστεί για τις 27 Μαρτίου, αναμένεται να υλοποιηθούν χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Ομως, άγνωστο παραμένει τι θα συμβεί με τις επόμενες φάσεις των δρομολογίων που έχουν προγραμματιστεί για την Πρωταπριλιά, τις 6 Απριλίου και τις 11 Απριλίου 2023. Κι αυτό διότι, έπειτα από την απόφαση της ΡΑΣ, αναμένεται να τεθούν εκτός υπηρεσίας συνολικά 73 σταθμάρχες (ο σταθμάρχης Λάρισας είναι ήδη προφυλακισμένος), καθώς θεωρούνται «ανεκπαίδευτοι» και «ανεπαρκείς». Πρόκειται ουσιαστικά για το ένα τρίτο της δύναμης των σταθμαρχών, χωρίς τους οποίους ο ΟΣΕ θα είναι αδύνατο να λειτουργήσει αρκετούς σταθμούς, δεδομένου ότι ο Οργανισμός θα απομείνει με μόνιμη δύναμη μόλις 133 σταθμαρχών!
Τι προβλέπεται
Η κατάσταση θα γίνει ακόμα δυσκολότερη, καθώς για την ασφαλή επανέναρξη των δρομολογίων των τρένων, εκτός των άλλων, προβλέπεται υποχρεωτικά η ύπαρξη δύο σταθμαρχών σε κάθε σταθμό.
Στα μέτρα ασφαλείας που ήδη έχουν εξαγγελθεί, ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης ανακοίνωσε άλλο ένα. Συγκεκριμένα, σε όλες τις σιδηροδρομικές σήραγγες, στις οποίες θα τοποθετηθούν και ηλεκτρονικές κάμερες, θα κυκλοφορεί μόνο μία αμαξοστοιχία, ώσπου να ολοκληρωθεί το σύστημα της τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης (ETCS). Πρόκειται κυρίως για τις σήραγγες Καλλιδρόμου μήκους 9,3 χλμ., Οθρυος 7 χλμ., Τεμπών 5 χλμ. και Πλαταμώνα 4,275 χλμ. «Θα έχουμε πιστή τήρηση του κανονισμού κυκλοφορίας, κανόνες πυρασφάλειας και πυρανίχνευσης και μόνο μία αμαξοστοιχία εντός των σηράγγων», ανακοίνωσε ο Γ. Γεραπετρίτης, έπειτα από την πρώτη συνεδρίαση του Συντονιστικού Κέντρου Διαχείρισης Κρίσεων του ΟΣΕ.
Η Hellenic Train
Στο μεταξύ, η Hellenic Train με κατεπείγον έγγραφό της ζήτησε από τον ΟΣΕ να της παραδοθούν όλες οι ηχογραφημένες συνομιλίες της 28ης Φεβρουαρίου 2023 μεταξύ του σταθμάρχη της Λάρισας και των μηχανοδηγών του μοιραίου Intercity 62. Στόχος των Ιταλών, όπως αναφέρουν στα «ΝΕΑ» έμπειρα σιδηροδρομικά στελέχη, είναι να «χτίσουν» το νομικό τους «οπλοστάσιο» σε σχέση με τα αίτια και τις ευθύνες του τραγικού δυστυχήματος, που θα αποτελέσουν τη βάση των δικαστικών αποφάσεων για την καταβολή αποζημιώσεων προς τις οικογένειες των θυμάτων και τους τραυματίες. Υπενθυμίζεται ότι η διοίκηση της Hellenic Train, ανακοινώνοντας την πρόθεσή της να καταβάλει προκαταβολές αποζημιώσεων στους συγγενείς των θανόντων επιβατών και τους τραυματίες, έσπευσε να διευκρινίσει πως «αυτό δεν συνιστά σε καμία περίπτωση αποδοχή ευθύνης» από την πλευρά της.
Κώστας Ντελέζος (Τα ΝΕΑ)