Ανοδικά κινήθηκαν τον τελευταίο χρόνο οι πωλήσεις εμφιαλωμένου νερού στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, τόσο σε όγκο όσο και σε αξία, με την άνοδο αυτή να καταγράφεται σε όλες τις υποκατηγορίες εμφιαλωμένου νερού, με μόνη εξαίρεση τα επιτραπέζια νερά που παρουσιάζουν ελαφρώς πτωτική τάση.
Αυτό προκύπτει από στοιχεία της Nielsen για τη συγκεκριμένη αγορά. Ειδικότερα, για το δωδεκάμηνο από την 1η Φεβρουαρίου 2020 έως και τις 31 Ιανουαρίου 2021, οι συνολικές πωλήσεις εμφιαλωμένων νερών ξεπέρασαν τα 540 εκατομμύρια λίτρα, καταγράφοντας αύξηση 3,1% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο ένα χρόνο πριν (524,26 εκατ. λίτρα).
Η αύξηση της αξίας των πωλήσεων ήταν ακόμα μεγαλύτερη, φτάνοντας το 3,7%, καθώς διαμορφώθηκε στα 115,30 εκατ. ευρώ. Η συντριπτική πλειονότητα των πωλήσεων αφορούν σε μεταλλικό και επιτραπέζιο νερό, ενώ το ανθρακούχο νερό αντιπροσωπεύει ποσοστό κοντά στο 5% επί του όγκου και περίπου 15% επί της αξίας των πωλήσεων.
Είναι πάντως αξιοσημείωτη η ανοδική πορεία της υποκατηγορίας του ανθρακούχου νερού, που κατά το εξεταζόμενο 12μηνο κινήθηκε στο +19,7% σε επίπεδο όγκου και στο +18,5% σε επίπεδο αξίας.
Ανοδικά το μεταλλικό νερό, πτωτικά το επιτραπέζιο
Όσον αφορά στις κυρίαρχες κατηγορίες του κλάδου, το μεταλλικό και το επιτραπέζιο νερό, ακολούθησαν αντίθετες πορείες κατά το εξεταζόμενο 12μηνο. Τα μεταλλικά νερά παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων κατά 5,6% σε όγκο, αγγίζοντας τα 300 εκατομμύρια λίτρα, και κατά 4,5% σε αξία, φτάνοντας τα 64,32 εκατ, ευρώ. Αντίθετα, στα επιτραπέζια νερά καταγράφεται μείωση πωλήσεων κατά 1,3% σε όγκο, στα 219,47 εκατ. λίτρα, και κατά 3,8% ή 1,3 εκατ. ευρώ σε αξία, στα 33,62 εκατ. ευρώ.
Οι δύο «μικρές» υποκατηγορίες που καλπάζουν
Πέρα από τις προαναφερθείσες υποκατηγορίες του κλάδου, ενδιαφέρον παρουσιάζουν και δύο ακόμα υποκατηγορίες με σχετικά χαμηλές πωλήσεις, που όμως καταγράφουν αλματώδη άνοδο τους τελευταίους μήνες, καθώς η παγκόσμια τάση προς προϊόντα με προστιθέμενη διατροφική αξία φαίνεται να αγγίζει και τη χώρα μας. Έτσι, η υποκατηγορία των νερών με γεύσεις αναπτύχθηκε κατά το εξεταζόμενο δωδεκάμηνο κατά 69,6% σε όγκο, πλησιάζοντας τα 3 εκατομμύρια λίτρα, και κατά 53% σε αξία, φτάνοντας τα 4,6 εκατομμύρια ευρώ.
Αντίστοιχη πορεία ακολούθησε και η υποκατηγορία των βιταμινούχων νερών, που αναπτύχθηκε κατά 68,3% σε όγκο (89.944 λίτρα) και κατά 60% σε αξία (303.311 ευρώ).
Το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας
Ως προς τη διείσδυση της ιδιωτικής ετικέτας στον κλάδο, από τα στοιχεία της Nielsen προκύπτει μικρή μείωση του μεριδίου των private label νερών, που πάντως εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα τρίτο των πωλήσεων σε όγκο και σχεδόν το ένα τέταρτο σε αξία.Συγκεκριμένα, το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας κατά το εξεταζόμενο δωδεκάμηνο υποχώρησε από το 32,9% στο 32% σε όγκο και από το 24,7% στο 23,6% σε αξία.
Σπύρος Πιστικός Foodreporter