Τα πολλά καινούργια μοντέλα στα κινητά τηλέφωνα, το Μουντιάλ, οι ανακαινίσεις παλαιών σπιτιών έναντι της αγοράς νέων, αλλά και η επέλαση των βραχυχρόνιων μισθώσεων κατοικίας τύπου Airbnb έδωσαν ώθηση στην αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της GfK TEMAX, στο εννεάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου 2018 οι πωλήσεις των εν λόγω προϊόντων στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 5,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2017, φθάνοντας το 1,5 δισ. ευρώ. Ειδικά το τρίτο τρίμηνο οι πωλήσεις των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων ενισχύθηκαν κατά 5,1% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017, φθάνοντας τα 536 εκατ. ευρώ.
Η κατηγορία που εμφανίζει τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε επίπεδο τριμήνου αλλά και εννεαμήνου είναι αυτή που αποτελεί και τη μεγαλύτερη του κλάδου, οι τηλεπικοινωνίες. Οι πωλήσεις στο εννεάμηνο έφθασαν τα 459 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 11,3%, ενώ στο τρίτο τρίμηνο η αύξηση ήταν της τάξης του 9%. Η αυξητική τάση παρατηρείται σε όλες τις βασικές υποκατηγορίες, όπως είναι τα κινητά τηλέφωνα, τα ακουστικά, αλλά και τα λεγόμενα wearables (τεχνολογικά αξεσουάρ που φοριούνται, όπως τα smartwaches).
Η δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία, αυτή των μεγάλων οικιακών συσκευών, κατέγραψε αύξηση πωλήσεων στο εννεάμηνο 4,9% και διαμορφώθηκε στα 350 εκατ. ευρώ. Η αύξηση στο τρίτο τρίμηνο ήταν 7% και αποδίδεται στην αντικατάσταση παλαιών συσκευών με εντοιχιζόμενες, κάτι που μεταφράζεται και σε υψηλότερη μέση τιμή. Η κατηγορία ενισχύεται και από την αύξηση των πωλήσεων στεγνωτηρίων, συσκευές που παλαιότερα είχαν πολύ μικρή διείσδυση στα ελληνικά νοικοκυριά.
Με τζίρο 317 εκατ. ευρώ έκλεισε το εννεάμηνο για την κατηγορία των προϊόντων πληροφορικής, αυξημένος κατά 1,4% σε σύγκριση με πέρυσι με την ανάπτυξη να προέρχεται κυρίως από τις οθόνες.
Η αύξηση των πωλήσεων τηλεοράσεων από τις αρχές του έτους συνεχίστηκε με τη μετατόπιση μάλιστα των καταναλωτών σε ακριβότερα μοντέλα, ενώ ταυτόχρονα συμπαρέσυρε προς τα πάνω και τις πωλήσεις των ηχείων. Αποτέλεσμα ήταν η κατηγορία των ηλεκτρονικών καταναλωτικών αγαθών να καταγράψει αύξηση 7,4% στο εννεάμηνο και οι πωλήσεις να διαμορφωθούν στα 226 εκατ. ευρώ.
Στα 109 εκατ. ευρώ με αύξηση στο εννεάμηνο της τάξης του 3,4% διαμορφώθηκε ο τζίρος στην κατηγορία των μικρών οικιακών συσκευών, λόγω κυρίως της ενίσχυσης των πωλήσεων στις σκούπες χωρίς σακούλες και στις μηχανές καφέ. Οι δύο κατηγορίες στις οποίες συνεχίζεται η κάμψη των πωλήσεων είναι αυτή των φωτογραφικών ειδών και των ειδών εξοπλισμού γραφείων και αναλώσιμων.
Δήμητρα Μανιφάβα (Καθημερινή)