Συνεχίζει να βαίνει αυξανόμενο το κόστος από την εξάπλωση του κορωνοϊού σε διεθνή κλίμακα, ενώ η νέα πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Κριστίν Λαγκάρντ, επισήμανε ότι η επιδημία προσθέτει ακόμα έναν παράγοντα αβεβαιότητας  για την παγκόσμια οικονομία. Βέβαια, θα πρέπει να αναφερθεί ότι προσφάτως η ΕΚΤ είχε δείξει περισσότερη αισιοδοξία, κρίνοντας πως οι απειλές προς τη διεθνή οικονομία σαφώς και επηρεάζουν και την Ευρωζώνη, αλλά έχουν κάπως εξασθενήσει. Με τα νέα δεδομένα η Λαγκάρντ φαίνεται πιο προβληματισμένη. «Τώρα, που η απειλή ενός εμπορικού πολέμου μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Κίνας δείχνει να υποχωρεί, ο κορωνοϊός έρχεται ως άλλος παράγοντας αβεβαιότητας», παρατηρεί η επικεφαλής της ΕΚΤ. «Οι βραχυπρόθεσμοι κίνδυνοι έχουν να κάνουν με το παγκόσμιο σκηνικό, το εμπόριο, τις γεωπολιτικές πιέσεις και τώρα την επιδημία με τον δυνητικό της αντίκτυπο στη διεθνή οικονομία».

Οικονομική αιμορραγία

Εν τω μεταξύ, χθες, χιλιάδες επιβάτες και πλήρωμα δύο τεράστιων κρουαζερόπλοιων, που έπλεαν σε ασιατικά ύδατα, τέθηκαν σε καραντίνα, ενώ αερομεταφορείς, αυτοκινητοβιομηχανίες και λοιπές διεθνούς βεληνεκούς επιχειρήσεις μετρούν το διογκούμενο κόστος. Η Κίνα ανακοίνωσε πως μέχρι και την Τρίτη οι αριθμός των θανάτων έφθανε τους 490, ενώ οι περισσότεροι σημειώθηκαν πέριξ της πόλης Γουχάν, από όπου και ξεκίνησε ο ιός. Εκτός Κίνας αναφέρθηκαν δύο θάνατοι σε Φιλιππίνες και Χονγκ Κονγκ, αλλά επρόκειτο για επισκέπτες της Γουχάν. Η Ρωσία, η οποία έχει θέσει εκατοντάδες ανθρώπους στη Σιβηρία σε καραντίνα, αφότου επέστρεψαν από τη Γουχάν, δήλωσε ότι χρειάζεται έως και 8-10 μήνες για δημιουργία εμβολίου. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν δεχθεί τα σοβαρότερα πλήγματα, αναβάλλοντας ή περιορίζοντας τις πτήσεις από και προς την Κίνα. Ορισμένες χώρες, όπως και οι ΗΠΑ, έχουν απαγορεύσει εντελώς την είσοδο σε οποιονδήποτε βρισκόταν στην Κίνα τις προηγούμενες δυο εβδομάδες. Δύο κρουαζερόπλοια με σύνολο άνω των 7.000 επιβατών τέθηκαν σε καραντίνα, ένα κοντά στις ιαπωνικές ακτές και ένα στο Χονγκ Κονγκ, ενώ διαπιστώθηκαν δέκα κρούσματα στο πρώτο.

Η αεροπορική εταιρεία του Χονγκ Κονγκ, Cathay Pacific Airways, απηύθυνε έκκληση στους 27.000 εργαζομένους της να λάβουν άνευ αποδοχών άδεια για τρεις εβδομάδες, τονίζοντας πως η κατάσταση είναι τόσο σοβαρή όσο και στη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση το 2009. Οι  αεροπορικές των ΗΠΑ, American Airlines και United Airlines την επόμενη εβδομάδα θα ακυρώσουν όλες τις πτήσεις από και προς το Χονγκ Κονγκ, οπότε καμία αμερικανική δεν θα πετάει πλέον προς τα εκεί. Η ευρωπαϊκή αεροναυπηγική της Airbus έχει επ’ αόριστον διακόψει τη λειτουργία του εργοστασίου της στην Τιαντζίν στην Κίνα, ενώ σε ανάλογες κινήσεις έχουν προβεί και άλλες ευρωπαϊκές, ιαπωνικές και αμερικανικές επιχειρήσεις (Tesla, Nissan, PSA, Ford, Hyundai κ.ά.) με παρουσία στη χώρα. Η δε ιαπωνική Hyundai θα αναστείλει την παραγωγή της στη Νότια Κορέα, διότι λόγω του κορωνοϊού έχει προβλήματα στην προμήθεια εξαρτημάτων από την Κίνα. Τέλος, η ταϊβανέζικη Foxconn, η οποία κατασκευάζει κινητά για παγκόσμιους ομίλους, όπως η Apple, θα επανεκκινήσει σταδιακά την παραγωγή της στα εργοστάσιά της στην Κίνα την επόμενη εβδομάδα, αλλά η πλήρης αποκατάσταση της λειτουργίας τους θα χρειαστεί έως δύο εβδομάδες.

Reuters