Η ανακοίνωση της FAA για την επανεκκίνηση των πτήσεων μετά την ολοκλήρωση των επιθεωρήσεων στα Boeing 737 Max 9 έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από τις εταιρείες που αναγκάστηκαν να ακυρώσουν χιλιάδες πτήσεις. Η Alaska Airlines ξεκίνησε χθες να «επαναφέρει τα πρώτα αεροπλάνα σε προγραμματισμένη εμπορική υπηρεσία», ενώ σε ανάλογη κίνηση προχωράει και η United Airlines.
Απόφαση-κόλαφος για την Boeing από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA), η οποία θα επιτρέψει μεν στα αεροσκάφη 737 Max 9 να ξαναρχίσουν τις πτήσεις μετά την ολοκλήρωση των ελέγχων, αλλά της απαγορεύει να επεκτείνει την παραγωγή της.
Η FAA καθήλωσε 171 από τα αεροπλάνα της, όταν αποκολλήθηκε σε ώρα πτήσης τμήμα της ατράκτου. Η United Airlines και η Alaska Airlines σχεδιάζουν να ξεκινήσουν την επιστροφή των τζετ σε υπηρεσία τις επόμενες ημέρες, οι ιθύνοντες όμως λένε ότι δεν θα επιτρέψουν ακόμη στην Boeing να επεκτείνει την παραγωγή των αεριωθούμενων αεροσκαφών στενής ατράκτου με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, η οποία περιλαμβάνει το 737 Max 9. Η άνευ προηγουμένου απόφαση της ρυθμιστικής αρχής σηματοδοτεί περισσότερα άσχημα νέα για τον γίγαντα της αεροπλοΐας. «Αυτό δεν σημαίνει ότι η Boeing θα επιστρέψει ως συνήθως», δήλωσε ο επικεφαλής της FAA, Μάικ Γουίτακερ. «Δεν θα συμφωνήσουμε με κανένα αίτημα της Boeing για επέκταση της παραγωγής της, ούτε θα εγκρίνουμε πρόσθετες γραμμές παραγωγής για το 737 Max έως ότου επιβεβαιώσουμε ότι έχουν επιλυθεί τα ζητήματα ποιοτικού ελέγχου που αποκαλύφθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας», πρόσθεσε.
Ανακούφιση στις εταιρείες
Η ανακοίνωση για το πράσινο φως στις πτήσεις μετά την ολοκλήρωση των επιθεωρήσεων έγινε δεκτή με ενθουσιασμό στις εταιρείες που αναγκάστηκαν να ακυρώσουν χιλιάδες πτήσεις. Η Alaska Airlines είπε ότι αναμένει «να επαναφέρει σήμερα (26/1) τα πρώτα αεροπλάνα σε προγραμματισμένη εμπορική υπηρεσία», με περισσότερα αεροπλάνα του στόλου να προστίθενται κάθε μέρα καθώς ολοκληρώνονται οι επιθεωρήσεις. Στο ίδιος μήκος κύματος και η United Airlines ανακοίνωσε ότι έλαβε την τελική έγκριση από την FAA για την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιστροφής του στόλου των 737 Max 9. Ο επικεφαλής επιχειρησιακός διευθυντής της εταιρείας, Τόμπι Ενκβιστ, είπε ότι το εν λόγω αεροσκάφος θα αρχίσει να πετάει ξανά από τις 28 Ιανουαρίου. Μέσα στην εβδομάδα, ο επικεφαλής της Boeing, Ντέιβιντ Καλχούν, αντιμετώπισε ερωτήσεις από βουλευτές στην Ουάσιγκτον για να εξηγήσει τι οδήγησε στην κατάσταση εκτάκτου Η FAA έδωσε το πράσινο φως για να ξαναρχίσουν οι πτήσεις των 171 αεροπλάνων που είχαν καθηλωθεί, μετά την ολοκλήρωση των ελέγχων. ανάγκης στον αέρα. Το τελευταίο περιστατικό έχει προκαλέσει νέα, βασανιστικά ερωτήματα σχετικά με την ασφάλεια των αεροσκαφών της αμερικανικής εταιρείας που είχε βρεθεί επίσης στο στόχαστρο, έπειτα από δύο θανατηφόρες συντριβές επιβατικών αεροσκαφών της το 2018 και το 2019, στις οποίες σκοτώθηκαν 346 άνθρωποι.
«Ανάσα από την Κίνα»
Σε μία καλή είδηση –που σπανίζει αυτές τις μέρες για τον κολοσσό– η Boeing παρέδωσε το πρώτο της 737 Max σε κινεζική αεροπορική εταιρεία για πρώτη φορά έπειτα από σχεδόν πέντε χρόνια. Η παράδοση θεωρείται σημαντική επιβεβαίωση από μια βασική αγορά για την εταιρεία κατασκευής αεροπλάνων, της οποίας η φήμη και η αξιοπιστία έχουν δεχτεί τεράστιο πλήγμα.
Σύμφωνα με τον ιστότοπο παρακολούθησης πτήσεων Flightradar 24, η πτήση CZ5073 της China Southern Airlines αναχώρησε από το διεθνές αεροδρόμιο Boeing Field στο Σιάτλ της Ουάσιγκτον, την Τετάρτη (23/1) για την Κίνα μέσω Χονολουλού. Η χρήση του αριθμού πτήσης της αεροπορικής εταιρείας, αντί για εκείνον της Boeing, υποδηλώνει ότι η ιδιοκτησία του αεροπλάνου έχει ήδη μεταβιβαστεί, όπως έγραψε το CNN. Η Boeing αρνήθηκε να σχολιάσει την προφανή παράδοση. Το αεροπλάνο, ένα 737 Max 8 σύμφωνα με τα στοιχεία πτήσης, κατασκευάστηκε τον Σεπτέμβριο του 2019 και έκτοτε ήταν σταθμευμένο στο εργοστάσιο της Boeing στο Σιάτλ, σύμφωνα με πληροφορίες.
Οι κινεζικές αεροπορικές αρχές ανέθεσαν στις αεροπορικές εταιρείες τους τον Μάρτιο του 2019 να καθηλώσουν όλα τα αεροσκάφη 737 Max 8, αναφέροντας την ανάγκη για «αυστηρό έλεγχο των κινδύνων για την ασφάλεια». Η εν λόγω απαγόρευση ήρθη το 2021, μετά την έγκριση του μοντέλου από την FAA, αλλά μέχρι τώρα δεν είχαν γίνει νέες παραδόσεις του μοντέλου στην Κίνα. Η παράδοση συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης για την Boeing σε μια δύσκολη περίοδο, συμβολίζει όμως παράλληλα το άνοιγμα της αγοράς στην Κίνα, μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές αερομεταφορών, η οποία σύμφωνα με την εταιρεία θα αντιπροσωπεύει το 20% της παγκόσμιας ζήτησης αεροσκαφών μέχρι το 2042.