Μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας αναμένεται να πέσουν οι υπογραφές για την απόκτηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την ιταλική Ferrovie Dello Stato Italiane, έναντι 45 εκατ. ευρώ.
Μετά την απόκτηση της, οι Ιταλοί εκιμάται ότι θα προχωρήσουν σε σημαντικές επενδύσεις που έχουν να κάνουν με την ανανέωση του τροχαίου υλικού και οι προηγμένες υπηρεσίες με το ηλεκτρονικό εισιτήριο, την τηλεματική και τη βελτίωση της ταξιδιωτικής εμπειρίας με τρένο.
Με την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα το 2018-19, η Ferrovie Dello Stato Italiane προγραμματίζει την τροχοδρόμηση σύγχρονου τροχαίου υλικού, αυξάνοντας μάλιστα την προσφερόμενη χωρητικότητα.
Οιταλικός όμιλος σκοπεύει να ενισχύσει τη γραμμή Αθήνα – Θεσσαλονίκη, χρησιμοποιώντας σαν μοντέλο τη γραμμή Ρώμη – Μιλάνο, στην οποία η επιβατική κίνηση διπλασιάστηκε σε περίπου 10 έτη.
Επίσης, οι Ιταλοί σκοπεύουν να βελτιώσουν σημαντικά τη λειτουργία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με τη χρήση νέων τεχνολογιών, όπως το ηλεκτρονικό εισιτήριο και την ενημέρωση του επιβατικού κοινού σε πραγματικό χρόνο (τηλεματική).
Η υπογραφή έρχεται λίγο μετά την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι τα μέτρα που είχε λάβει η Ελλάδα για τη στήριξη του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι συμβατά προς το ευρωπαικό Δίκαιο για τον ανταγωνισμό των επιχειρήσεων και δεν συνιστούν καταχρηστική κρατική βοήθεια.
Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση, στόχος αυτών των μέτρων ήταν να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, καθώς και η συνέχιση της λειτουργίας των σιδηροδρομικών υπηρεσιών, ώστε να αποφευχθεί ο κίνδυνος σοβαρής διαταραχής της ελληνικής οικονομίας.
Ειδικότερα, όσον αφορά την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι τα μέτρα που ελήφθησαν υπέρ της εταιρείας (διαγραφή του χρέους και ετήσια αύξηση των ετήσιων επιχορηγήσεων), συνολικής αξίας 1.079 εκατ. ευρώ, είναι, επίσης σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις.
Η Επιτροπή έκρινε τα μέτρα ενίσχυσης υπέρ του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ συμβατά με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, αφού έλαβε υπόψη, κυρίως, τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηροδρομικός τομέας και τη σημασία της εύρυθμης λειτουργίας των σιδηροδρομικών υπηρεσιών για τον πληθυσμό. Τα εν λόγω μέτρα έχουν ως θεμιτό στόχο, κατά την Επιτροπή, την αποτροπή του κινδύνου σοβαρής διαταραχής της ελληνικής οικονομίας, χωρίς, όμως, να προκαλούν αδικαιολόγητη στρέβλωση του ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά.
Έτοιμοι να χτυπήσουν και άλλες εταιρείες μεταφορών
Έτοιμοι να χτυπήσουν και άλλες εταιρείες μεταφορών όπως η ΣΤΑΣΥ (μετρό, ηλεκτρικό και τραμ) είναι οι νέοι ιδιοκτήτες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι Ιταλοί της Ferrovie Dello Stato.
Το ενδιαφέρον των Ιταλών, για την απόκτηση της ΣΤΑΣΥ όταν το ελληνικό δημόσιο και το νέο ΥπερΤαμείο προχωρήσουν στην αποκρατικοποίηση της θεωρείται βέβαιο όπως και η συμμετοχή τους στην κατασκευή και εκμετάλλευση εγχώριων σιδηροδρομικών έργων.
Ελένη Μπότα Bankingnews.gr