Οι σκληροί κανόνες της πανδημίας του κορωνοϊού στην Κίνα προκάλεσαν τις μεγαλύτερες διαμαρτυρίες από την εξέγερση της πλατείας Τιενανμέν το 1989. Κι ενώ η κινεζική κυβέρνηση φαίνεται να αμβλύνει κάποιους περιορισμούς, τα επεισόδια έχουν προβληματίσει τις διοικήσεις πολλών δυτικών εταιρειών με δραστηριότητες στη χώρα. Συγκεκριμένα, μελετούν τι πρέπει να κάνουν εάν υπάρξει κλιμάκωση των κινητοποιήσεων ή άλλων καταστάσεων. Ωστόσο, οι κόκκινες γραμμές των εταιρειών στην Κίνα βρίσκονται εκτός του πεδίου ελέγχου τους. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις από γερμανικούς ομίλους στον κλάδο του αυτοκινήτου, οι οποίες πέρυσι αντιστοιχούσαν περίπου στο 40% όλων των επενδύσεων της Ευρωπαϊκής Ενωσης στην Κίνα, έφτασαν τα 4,6 δισ. ευρώ μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου 2022. Αυτό το ποσόν είναι 42% υψηλότερο από το αντίστοιχο για το σύνολο του 2021 και το μεγαλύτερο σε ετήσια βάση από το 2000. Τα τελευταία χρόνια, οι περισσότερες ευρωπαϊκές εισροές προέρχονται από μια μικρή ομάδα μεγάλων εταιρειών.

Μεγάλοι όμιλοι, όπως η γερμανική Volkswagen, η αμερικανική General Motors, η ιαπωνική Toyota Motor και η αμερικανική Tesla, αποκομίζουν από το 20% έως το 40% των παγκόσμιων πωλήσεών τους από την Κίνα με τα δεδομένα του 2021, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman Sachs. Στο 10,2% διαμορφωνόταν το μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους τους στην Κίνα, οπότε ήταν σημαντικά υψηλότερο από το 7,7% σε επίπεδα ομίλου.

Οι κολοσσοί στον κλάδο των ειδών πολυτελείας, μεταξύ των οποίων οι LVMH και Kering, οι οποίοι πραγματοποίησαν συλλογικά το 21% των παγκόσμιων πωλήσεών τους στην Κίνα πέρυσι, άνοιξαν το 55% όλων των νέων καταστημάτων διεθνώς στη χώρα αυτή. Προβλέπεται, δε, ότι η Κίνα θα γίνει η μεγαλύτερη αγορά ειδών πολυτελείας και υψηλής ραπτικής έως το έτος 2025. Ολα αυτά συνδυαστικά δημιουργούν ένα προφανές οικονομικό κίνητρο για να παραγκωνιστούν οι ανησυχίες για τις παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της πολιτικής αντιπαράθεσης μεταξύ Ανατολής και Δύσης.

Χρησιμοποιώντας τις κυρώσεις που επιβάλλονται επί του παρόντος κατά της Ρωσίας ως υπόθεση εργασίας, οι εταιρείες και οι επενδυτές επεξεργάζονται σενάρια, που προβλέπουν πώς η Κίνα αντιμετωπίζει παρόμοιες συνέπειες, όπως δήλωσε ανώτερο εταιρικό στέλεχος στο Reuters Breakingviews. Ωστόσο, ο αρνητικός αντίκτυπος ενός κινεζικού αποκλεισμού θα ήταν τόσο τεράστιος και μαζικός, που κανένα σχέδιο εκτάκτου ανάγκης δεν θα λειτουργούσε πραγματικά. Οι δυτικές επιχειρήσεις, που περιόρισαν την παρουσία τους στην Κίνα, συμπεριλαμβανομένων των Stellantis και της CNH Industrial, τείνουν να είναι παίκτες με λιγότερη έκθεση εκεί.

ΛΙΖΑ ΤΖΙΟΥΚΑ / REUTERS BREAKINGVIEWS - KATHIMERINI