Δεν κόβονται τα κομματικά χούγια ούτε οι αντιλήψεις του παρελθόντος. Στα χθεσινά μεγαλοπρεπή εγκαίνια των σηράγγων στα Τέμπη, οι κυβερνώντες στέρησαν το λόγο από τον κατασκευαστή – παραχωρησιούχο, την εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» η οποία, σημειωτέον, πλήρωσε και διοργάνωσε το όλο τελετουργικό. Όλα εμφανίστηκαν σαν να επρόκειτο για ένα κανονικό δημόσιο έργο. Ούτε βεβαίως υπήρξε αναφορά σε όσους έβαλαν πλάτη στο παρελθόν, σχεδιάζοντας και αρχίζοντας την κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου. Ενδεικτικό είναι και το σχόλιο της Καθημερινής:
«Η Ελλάδα αποκτά επιτέλους, έπειτα από δεκαετίες, το πλήρες οδικό δίκτυο που της αξίζει. Το μεγαλύτερο μέρος έχει χρηματοδοτηθεί από την Ε.Ε. Τα έργα σχεδιάστηκαν και προχώρησαν πολλά χρόνια πριν. Οι κυβερνώντες τα πολέμησαν στην αντιπολίτευση και τα έθεσαν σε κίνδυνο με την άκριτη στήριξη στις διαμαρτυρίες τύπου «Δεν πληρώνω». Τώρα τα εγκαινιάζουν με παράτες οι οποίες μεταδίδονται ζωντανά από την κρατική τηλεόραση, ενώ δεν υπάρχει καμία αναφορά σε όσους διαδραμάτισαν κρίσιμο ρόλο στο παρελθόν για να γίνουν τα έργα αυτά σήμερα πραγματικότητα. Καλό είναι ότι τα «ξέμπλεξαν» και τέλειωσαν, αλλά ολίγη συστολή δεν θα έβλαπτε»…
Ένα επιπλέον στοίχημα έβαλε η Fraport στην Ελλάδα με την ανάληψη των δεκατεσσάρων αεροδρομίων. Να ισορροπήσει τις μεγάλες απώλειες που είχε στο αεροδρόμιο της Αττάλειας. Ο γερμανικός όμιλος υπέστη μεγάλες ζημιές στην Τουρκία καθώς πέρυσι το αεροδρόμιο της Αττάλειας έχασε σχεδόν το ένα τρίτο της επιβατικής κίνησης. Από περίπου 28 εκατομμύρια επιβάτες το 2015, διακινήθηκαν μόλις 19 εκατ. επιβάτες το 2016. Οι Γερμανοί διαχειρίζονται το αεροδρόμιο της γειτονικής χώρας μέσω της ICF Airports, με συνέταιρο τον τουρκικό όμιλο IC Holding, με τον οποίον έχουν ιδιαίτερη συνεργασία. Σε καλό θα μας βγει…
Ασφυκτιούν οι μεταποιητικές επιχειρήσεις στις τάξεις των υπαρχόντων περιφερειακών Συνδέσμων Βιομηχανιών, ύστερα από το άνοιγμα που οι τελευταίοι έκαναν σε εταιρείες που προέρχονται από το χώρο των υπηρεσιών. Μετά την πρώτη απόπειρα στη Λάρισα, προ μηνών, για την δημιουργία ενός νέου φορέα που θα εκπροσωπεί τα «βιομηχανικά φουγάρα» της Θεσσαλίας και η οποία βρίσκεται εν υπνώσει, εμφανίστηκε αντίστοιχη κίνηση σε πανελλαδικό επίπεδο στην οποία πρωταγωνιστεί και ο ίδιος ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Θεσσαλίας και Κεντρικής Ελλάδος που εδρεύει στο Βόλο.
Πρόκειται, όπως υποστηρίζουν, για "μια συλλογική πρωτοβουλία μικρών και μεγάλων βιομηχανικών επιχειρήσεων και Περιφερειακών Βιομηχανικών Συνδέσμων, που φιλοδοξεί να συμβάλει στην ενδυνάμωση του ρόλου της μεταποιητικής βιομηχανίας και όλων των συνδεδεμένων αλυσίδων αξίας, συμπεριλαμβανομένου και του πρωτογενούς τομέα, στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας». Θα φανεί σύντομα πόσους θα προσελκύσει από τη Θεσσαλία.
Το τέλος των μεγάλων έργων στα οποία απασχολήθηκαν χιλιάδες εργαζόμενοι και η έλλειψη νέων σημαντικών δημοπρασιών από το «εμπροστοβαρές» ΕΣΠΑ 2014 -2020, αποκαλύπτουν και την ένδεια του κλάδου. Οι περισσότεροι από τους μεγάλους ομίλους δεν έχουν αναλάβει τους τελευταίους μήνες νέα έργα, ώστε να βρούν δουλειά οι εργαζόμενοι στα εργοτάξια των εθνικών οδών.
Στην ετήσια γενική συνέλευση του Συνδέσμου Εργοληπτών, αναφέρθηκε πως από τις 681 εργοληπτικές εταιρείες το 2005, σήμερα υπάρχουν 453, δηλαδή λιγότερες κατά 33,5%. Συνεπώς 228 εταιρείες δεν υφίστανται καν, έχοντας διαγραφεί από το Μητρώο. Τέλος, από τις 400.000 απασχολούμενους το 2008 στις κατασκευές, σήμερα στον κλάδο απασχολούνται μόλις 183.500, δηλαδή το 55% βρίσκεται χωρίς δουλειά ή άλλαξε επάγγελμα…
Καλημέρα σε όλους
Κώστας Τόλης