Εταιρείες όπως η Lamborghini, η Rolls-royce και η Bentley πέτυχαν ρεκόρ πωλήσεων εξατοµικευµένων αυτοκινήτων που µπορεί να κοστίσουν, σε ορισµένες περιπτώσεις, το διπλάσιο της ήδη υψηλής βασικής τιµής. Η Lamborghini πούλησε πέρυσι για πρώτη φορά πάνω από 10.000 οχήµατα και η Ferrari κατέγραψε αύξηση εσόδων άνω του 17%. Τα εξατοµικευµένα αυτοκίνητα αποτελούν την ελίτ της αυτοκινητοβιοµηχανίας, καθώς ο αγοραστής µπορεί να διασφαλίσει ότι το supercar ή το υπερπολυτελές SUV του δεν µοιάζει µε κανένα άλλο στη Γη.

Σε ένα παράλληλο σύμπαν, μακριά από την απειλή της ύφεσης και την κρίση κόστους διαβίωσης, αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Lamborghini και η Rolls-royce κάνουν «χρυσές δουλειές», καθώς οι τάξεις των υπερπλουσίων μεγαλώνουν και οι ίδιοι γίνονται πλουσιότεροι. Η Lamborghini πούλησε πέρυσι για πρώτη φορά περισσότερα από 10.000 οχήματα και η Ferrari κατέγραψε αύξηση εσόδων άνω του 17%. Σε αυτό το «ελίτ» κομμάτι της αυτοκινητοβιομηχανίας, τα ακραία επίπεδα προσωπικής προσαρμογής έχουν γίνει ο κανόνας. Κάθε αγοραστής λοιπόν, αντί να επιλέγει απλώς εσωτερικά και εξωτερικά χρώματα από ένα μενού, μπορεί να διασφαλίσει ότι το supercar ή το υπερπολυτελές SUV του δεν μοιάζει με κανένα άλλο στη Γη. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι πιο πλούσιοι αγοραστές κυκλοφορούν με αυτοκίνητα κατασκευασμένα σε μικρούς, ακόμη και μονοψήφιους, αριθμούς μόνο για αυτούς.

Εταιρείες όπως η Lamborghini, η Rolls-royce και η Bentley πέτυχαν ρεκόρ πωλήσεων εξατομικευμένων αυτοκινήτων που μπορεί να κοστίσουν, σε ορισμένες περιπτώσεις, το διπλάσιο της ήδη υψηλής βασικής τιμής. «Είμαστε περιορισμένοι όσον αφορά το μέγεθος (της αγοράς) και όσον αφορά τα τμήματα (της αγοράς). Ετσι πρέπει να αξιοποιήσουμε στο έπακρο κάθε αυτοκίνητο», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Lamborghini, Στέφαν Γουίνκελμαν, σε συνέντευξή του στο CNN. Η έκρηξη κερδών της Ferrari που ανακοινώθηκε πρόσφατα οφείλεται εν μέρει στο πρόγραμμα εξατομίκευσης οχημάτων της εταιρείας. Ο κολοσσός ανακοίνωσε έσοδα 6,46 δισ. δολαρίων και κέρδη 1,36 δισ. δολαρίων το 2023, ενώ αναμένει μεγαλύτερη ανάπτυξη το 2024 με το νέο SUV Purosangue, καθώς συνεχίζει να εξυπηρετεί τους πιο πλούσιους λάτρεις αυτοκινήτων. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως αυτές απευθύνονται σε ένα μικρό τμήμα του παγκόσμιου πληθυσμού, εκείνους που έχουν να ξοδέψουν δηλαδή 30 εκατ. δολάρια και υπολογίζονται σε 400.000 ανθρώπους παγκοσμίως, σύμφωνα με την Altrata, μια εταιρεία που μελετά τις τάσεις του πλούτου. Μέχρι το 2028 αναμένει ότι 528.000 από τους 8 δισ. ανθρώπους του κόσμου θα ανήκουν στην εν λόγω κατηγορία.

Οι παγκόσμιες πωλήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν περίπου 9% πέρυσι, σύμφωνα με την S&P. Και οι πιο ακριβές μάρκες αυξάνονται, με ορισμένες εξαιρέσεις, επίσης. Αλλά για μάρκες σαν αυτές, οι αριθμοί που θα ήταν ασήμαντοι για μια μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, όπως 10.000 Lamborghini ή 13.000 Ferrari, μεταφράζονται σε απίστευτη επιτυχία. Με τόσο μικρό αριθμό αυτοκινήτων –καθώς δεν θέλουν να πουλήσουν πολύ περισσότερα γιατί δεν θα είναι πλέον «αποκλειστικά»– αυτές οι αυτοκινητοβιομηχανίες επεκτείνουν τους τρόπους με τους οποίους μπορούν να αυξήσουν τις πωλήσεις χαρακτηριστικών και επιλογών.

Οι τιμές για αυτά τα πολύ εξατομικευμένα αυτοκίνητα σπάνια αποκαλύπτονται. Στην πιο ακραία περίπτωση, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δημιουργούν ολόκληρα αυτοκίνητα που κοστίζουν εκατομμύρια δολάρια το καθένα. Οι πελάτες μπορούν να ζητήσουν λόγου χάρη ένα χρώμα αυτοκινήτου, το οποίο μπορεί να βαφτεί ώστε να ταιριάζει με ένα δείγμα υφάσματος, δέρματος ή βαφής. Εάν ο πελάτης έχει ένα αγαπημένο πουκάμισο, για παράδειγμα, το χρώμα του αυτοκινήτου θα μπορούσε να ταιριάζει με το χρώμα του υφάσματος. Αλλά οι ιδέες ξεπερνούν κατά πολύ ένα απλό ρούχο. «Μπορείτε ακόμη και να ρίξετε θρυμματισμένη σκόνη διαμαντιών Swarovski στο χρώμα», λέει ο Πέτρο Φριτζέριο, πρώην στέλεχος της Lamborghini που τώρα διευθύνει μια αντιπροσωπεία στην Καλιφόρνια.

Πέρυσι, σχεδόν τα τρία τέταρτα των πελατών της Bentley ζήτησαν προσαρμοσμένες επιλογές που ξεπερνούν την ήδη μακρά λίστα επιλογών της μάρκας, σημειώνοντας αύξηση 43% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Αυτές οι πιο εξωφρενικές επιλογές μπορούν να προσθέσουν περίπου 75.000 δολάρια στην τιμή μιας Bentley, λένε στελέχη. Φυσικά, όσο πιο ακριβό είναι το αυτοκίνητο, τόσο πιο εξωφρενικές –και ενδεχομένως ακριβές– οι επιλογές. Η Rolls-royce έχει δημιουργήσει μια σειρά από σεντάν Phantom που πιθανότατα κοστίζουν πολλαπλάσια της βασικής τιμής του αυτοκινήτου των περίπου 500.000 δολαρίων. Αυτά τα οχήματα κατασκευάστηκαν με χαρακτηριστικά όπως προσαρμοσμένα κεντήματα, περίπλοκα ξύλινα στρώματα, χαραγμένο γυαλί και ακόμη και ζωγραφισμένα στο χέρι σχέδια στο εσωτερικό τους.

CNN, Kathimerini