Επί περίπου πέντε χρόνια οι αυτοκινητοβιομηχανίες ανά τον κόσμο επιδόθηκαν σε μια φρενήρη κούρσα για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων και των κατάλληλων εργοστασίων παραγωγής, επενδύοντας δισεκατομμύρια δολάρια. Το τελευταίο δωδεκάμηνο, όμως, ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επιβραδύνθηκε απότομα, καθώς πολλοί αγοραστές αποθαρρύνθηκαν από τις υψηλές τιμές και τις δυσκολίες στη φόρτιση, ιδίως σε μεγάλα ταξίδια.

Η στροφή της καταναλωτικής διάθεσης υποχρεώνει τώρα πολλές εταιρείες να αναθεωρήσουν τα επενδυτικά τους πλάνα και να επαναφέρουν την προσοχή τους, έστω μερικώς, στα αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης, τα οποία συνεχίζουν άλλωστε να αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος των πωλήσεων νέων οχημάτων.

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Ford, η οποία ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι ένα από τα εργοστάσιά της στον Καναδά, που προγραμματιζόταν για παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων με τετρακίνηση, τελικά θα κατασκευάζει ημιφορτηγά. Επιπλέον, η General Motors προβλέπει ότι θα κατασκευάσει 200.000 έως 250.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα φέτος, περίπου 50.000 λιγότερα σε σύγκριση με την προηγούμενή της πρόβλεψη.

«Μετά την πανδημία υπήρξε μεγάλος ενθουσιασμός γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και νομίζω πολλοί κατασκευαστές πίστεψαν ότι η ανάπτυξη αυτή θα συνεχιστεί», δήλωσε στους New York Times ο Αρούν Κουμάρ, εκτελεστικός διευθυντής στη συμβουλευτική εταιρεία Alixpartners. «Η πραγματικότητα όμως ήταν διαφορετική», προσέθεσε.

Ο ενδοιασμός των αυτοκινητοβιομηχανιών για τα ηλεκτρικά εντείνει τις πιέσεις στην ήδη θορυβημένη βιομηχανία. Οι αμερικανικοί κανονισμοί αυτοκινήτων μπορεί να αλλάξουν ριζικά εάν ο Ντόναλντ Τραμπ αναδειχθεί ξανά πρόεδρος των ΗΠΑ στις εκλογές του Νοεμβρίου. Εχει ήδη δεσμευθεί να ανατρέψει τις πολιτικές της κυβέρνησης Μπάιντεν, οι οποίες προωθούν τη χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ωστόσο, ακόμη και πριν «ανάψει» η προεδρική κούρσα, η Ford, η General Motors και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, επιβράδυναν ήδη τις επενδύσεις τους στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθυστερώντας το λανσάρισμα ορισμένων μοντέλων και τις εργασίες που επρόκειτο να δρομολογήσουν σε εργοστάσια μπαταριών. Μόλις πριν από μερικά χρόνια, η G.M. και η Ford προσδοκούσαν να αποκτήσουν τη δυνατότητα κατασκευής τουλάχιστον ενός εκατομμυρίου ηλεκτρικών οχημάτων τον χρόνο μέχρι τα μέσα της δεκαετίας. Ομως, σε πρόσφατη διοργάνωση του αμερικανικού δικτύου CNBC, η Μέρι Μπαρά, διευθύνουσα σύμβουλος της G.M., δήλωσε ότι θα χρειαστεί επιπλέον χρόνος για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος λόγω της βραδύτερης ανάπτυξης των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Ακόμη και η Tesla, που είναι κυρίαρχη στην παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, άλλαξε τα σχέδιά της, καθώς δεν αναμένει πια ετήσια ανάπτυξη των πωλήσεων κατά 50%. Οι παγκόσμιες πωλήσεις της υποχώρησαν κατά 6,6% το α΄ εξάμηνο του έτους. Η εταιρεία καθυστέρησε τα σχέδια κατασκευής εργοστασίου στο Μεξικό και ακύρωσε μια συνάντηση μεταξύ του διευθύνοντος συμβούλου Ελον Μασκ και του πρωθυπουργού της Ινδίας Ναρέντρα Μόντι τον Απρίλιο, όπου θα συζητούσαν την προοπτική νέου εργοστασίου στη χώρα.

kathimerini