Κορυφώνεται εν µέσω θέρους ο εµπορικός πόλεµος Ε.Ε. - Κίνας, καθώς η Κοµισιόν ετοιµάζεται να ανακοινώσει µέσα στις επόµενες ηµέρες σειρά δασµών στα ηλεκτρικά οχήµατα (ΕV) που εισάγονται από τον «Κόκκινο ∆ράκο». Οι Βρυξέλλες έχουν αποδυθεί σε αγώνα δρόµου για να περιορίσουν την ταχύτατη διείσδυση των κινεζικών EV στις ευρωπαϊκές αγορές, οι ειδικοί ωστόσο προβλέπουν ότι το Πεκίνο θα ανταποδώσει µε αντίµετρα που θα µπορούσαν να πλήξουν µια σειρά από ευρωπαϊκές εξαγωγές στη χώρα, από το κονιάκ έως τα γαλακτοκοµικά προϊόντα. Μετά τη συνάντησή της µε τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ στο Παρίσι τον περασµένο µήνα, η απερχόµενη πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν προειδοποίησε ότι «ο κόσµος δεν µπορεί να απορροφήσει την πλεονάζουσα παραγωγή της Κίνας» και διεµήνυσε ότι η Ε.Ε. θα κάνει τα πάντα για να προστατεύσει τις βιοµηχανίες της. Η Ε.Ε. επιδιώκει να µειώσει την εξάρτησή της από τη δεύτερη µεγαλύτερη οικονοµία στον κόσµο, ιδίως για υλικά και προϊόντα που χρειάζονται για την πράσινη µετάβαση της οικονοµίας.

Τον περασµένο Οκτώβριο λοιπόν ξεκίνησε έρευνα για τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας στην κατασκευή ΕV, έπειτα από υποψίες ότι πληµµυρίζει την Ε.Ε. µε φθηνότερα EV λόγω της πλεονάζουσας παραγωγικής ικανότητας και της µείωσης της εγχώριας κατανάλωσης. Είναι µία από τις πολλές έρευνες που διεξάγει η Ε.Ε. για τις κρατικές επιδοτήσεις του Πεκίνου σε τοµείς όπως οι ηλιακοί συλλέκτες, οι αντλίες θερµότητας και οι ανεµογεννήτριες, οι οποίες, σύµφωνα µε τον ενεργειακό τοµέα, υποτιµούν την Ε.Ε. κατά 50%. Σε περίπτωση που η έρευνα της Ε.Ε. καταλήξει στο αναµενόµενο συµπέρασµα, ότι δηλαδή οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν κερδίσει ανταγωνιστικό πλεονέκτηµα, το Πεκίνο θα λάβει επίσηµη προειδοποίηση και θα έχει διορία τεσσάρων εβδοµάδων για να παρουσιάσει στοιχεία που θα διαψεύδουν την ευρωπαϊκή υπόθεση. Εάν τελικά επιβληθούν, οι δασµοί θα περιλαµβάνουν τρεις κλίµακες: µεµονωµένες τιµές για το δείγµα των εταιρειών που ερευνήθηκαν από την Ε.Ε., οι οποίες περιλαµβάνουν τον µεγαλύτερο πωλητή ηλεκτρικών οχηµάτων στον κόσµο, την BYD, ένα µέσο τιµολόγιο για εταιρείες που συνεργάστηκαν µε τις έρευνες αλλά δεν διερευνήθηκαν πλήρως και ένα τρίτο για εκείνες που δεν ερευνήθηκαν καθόλου. Η εταιρεία συµβούλων Rhodium Group, η οποία ειδικεύεται στην έρευνα για την Κίνα, αναµένει ότι οι δασµοί θα καθοριστούν στο 15%-30%, ποσοστό που θα απορροφήσουν εύκολα κολοσσοί όπως η BYD. Η Κίνα υποστηρίζει εδώ και καιρό ότι δεν επιδοτεί τον τοµέα της αυτοκινητοβιοµηχανίας· ακόµη κι αν το έκανε, όµως, οι εξαγωγές της βοηθούν τις χώρες της ∆ύσης να επιτύχουν τους πράσινους στόχους τους.

Τα µέτρα της Ε.Ε., ωστόσο, δεν θα πλήξουν µόνο τους Κινέζους, αλλά και τους δυτικούς κατασκευαστές που παράγουν µοντέλα στην Κίνα. Η Volvo Cars έχει αρχίσει να µεταφέρει την παραγωγή ηλεκτρικών οχηµάτων κινεζικής κατασκευής στο Βέλγιο. Η Volvo, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στην κινεζική Geely, εξέταζε το ενδεχόµενο να σταµατήσει τις πωλήσεις κινεζικής κατασκευής EV µε προορισµό την Ευρώπη εάν επιβάλλονταν δασµοί, ανέφερε η εφηµερίδα, επικαλούµενη πληροφορίες της εταιρείας.

kathimerini