Σημείο αναφοράς για τον αμπελοοινικό κλάδο της χώρας μας, ο Αγροτικός Οινοποιητικός Σύλλογος Τυρνάβου έχει συνδέσει το όνομά του με το τσίπουρο και το μαύρο μοσχάτο, μια αρωματική ποικιλία που τα τελευταία χρόνια κερδίζει σταθερά την προτίμηση των καταναλωτών, καθώς και διακρίσεις σε εγχώριους και διεθνείς διαγωνισμούς.
Ο συνεταιρισμός απαρτίζεται από 500 μέλη που καλλιεργούν γύρω στα 9.000 στρέμματα με διάφορες ποικιλίες και περίπου τα μισά από αυτά με μαύρο μοσχάτο. To 2021 θα είναι μια πολύ καλή χρονιά για τα σταφύλια του Τυρνάβου, όπως ανέφερε ο γενικός διευθυντής του συνεταιρισμού, Βαγγέλης Σίκαλος.
Η σοδειά ήταν ποιοτικά αναβαθμισμένη παρά το γεγονός ότι τα αμπέλια της περιοχής χτυπήθηκαν από τους παγετούς του Απριλίου, με αποτέλεσμα η παραγωγή να είναι μειωμένη κατά 10% σε σχέση με πέρσι, φτάνοντας στα 9 εκατομμύρια κιλά.
Δυσκολίες στην παραγωγή προκάλεσαν και οι καλοκαιρινοί καύσωνες, που όμως αντιμετωπίστηκαν χάρη στα αποθέματα νερού που υπάρχουν στην περιοχή. Η μείωση στην παραγωγή δεν ανησυχεί τους ανθρώπους του συνεταιρισμού καθώς λόγω της καραντίνας και του κλεισίματος της εστίασης, υπήρχαν υψηλά αποθέματα, οπότε οι απώλειες εξισορροπούνται.
Σε επίπεδο τιμών παραγωγού, ο ΑΟΣ Τυρνάβου αγόρασε σε τιμές υψηλότερες από το μέσο όρο και πιο συγκεκριμένα στα 0,40 ευρώ το λίτρο το μοσχάτο και στο 0,33 το ροδίτη, όταν η μέση τιμή παραγωγού στο ροδίτη είναι τα 0,22 ευρώ.
Όπως ανέφερε ο κ. Σίκαλος το 70% της παραγωγής του ΑΟΣ Τυρνάβου διατίθεται μέσω του καναλιού της εστίασης, με εξαίρεση τα νησιά όπου δεν έχει μέχρι στιγμής παρουσία.
Δοκιμαστική οινοποίηση του ασύρτικου
Φέτος ο ΑΟΣ Τυρνάβου θα δοκιμάσει την οινοποίηση του ασύρτικου, μιας και ήταν η πρώτη χρονιά που παρέλαβε σημαντικές ποσότητες από τη συγκεκριμένη ποικιλία. Εφόσον το αποτέλεσμα κριθεί ικανοποιητικό, θα προχωρήσει στην εμφιάλωσή του. Την ίδια στιγμή ο συνεταιρισμός βρίσκεται εν αναμονή του Αναπτυξιακού Νόμου καθώς στο σχεδιασμό της διοίκησης εντάσσεται η προσθήκη νέων δεξαμενών και μηχανημάτων. Παράλληλα, έχει υποβληθεί αίτηση και για το ετήσιο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των οινοποιείων.
Σε ό,τι αφορά τις εξαγωγές αποτελούν ένα μικρό κομμάτι της δραστηριότητας του συνεταιρισμού, καθώς αντιστοιχούν στο 5% των πωλήσεών του, ποσοστό που μεταφράζεται σε 200.000 φιάλες.
Ο μεγαλύτερος όγκος πωλήσεων του συνεταιρισμού στο κρασί αφορά το λευκό μοσχάτο, καθώς προσφέρει στην αγορά ένα προϊόν με πολύ καλή σχέση ποιότητας τιμής. «Τα κρασιά μας έχουν τιμή λαϊκού κρασιού ενώ δεν είναι, γι’ αυτό και λέμε ότι θα τα βγάλουμε πέρα παρά τις δυσκολίες», δηλώνει χαρακτηριστικά ο κ. Σίκαλος. Ο ασκός είναι μια ακόμα τάση τόσο για την οικιακή κατανάλωση όσο και για τα καταστήματα εστίασης.
Μεγάλη η νοθεία στο τσίπουρο
Ο ΑΟΣ Τυρνάβου ήταν ο πρώτος στην Ελλάδα που εμφιάλωσε τσίπουρο και ο μοναδικός στην Ελλάδα που παράγει ούζο από σταφύλια. Όμως ένα μεγάλο «αγκάθι» στη διακίνηση του τσίπουρου αφορά στη νοθεία, καθώς τα χύμα που διακινούνται στην Αθήνα και στο Βόλο είναι χαμηλής ποιότητας. «Τα τσίπουρα τα αγοράζουν από τον Τύρναβο, αλλά στην πορεία τα νοθεύουν με αποτέλεσμα να διοχετεύεται στην αγορά ένα προϊόν κατώτερο ποιοτικά», σημειώνει ο κ. Σίκαλος. Προσθέται ότι «το τσίπουρο έπρεπε να είναι το εθνικό μας προϊόν. Με την έννοια ότι όλο το ούζο που παράγεται στην Ελλάδα και εξάγεται σε άλλες χώρες, δεν προσφέρει καμιά προστιθέμενη αξία στη χώρα: η αιθυλική αλκοόλη και τα μπουκάλια εισάγονται από τη Βουλγαρία, τα χαρτοκιβώτια είναι τούρκικα.
Η μόνη προστιθέμενη αξία ενυπάρχει σε όσες εταιρείες από αυτές έχουν Έλληνες εργαζόμενους. Με αυτή την έννοια δεν υφίσταται κάτι ελληνικό στο ούζο. Ενώ το τσίπουρο είναι καθ’ όλα ελληνικό, παράγεται με δικά μας σταφύλια».
Μελίνα Κατσαλούλη foodreporter