Αφιέρωμα σε μια θεσσαλική βιομηχανία που ξεχωρίζει στον χώρο της ελληνικής αγροτικής οικονομίας για την ποιότητα των προϊόντων και τις εξαγωγές της στα τέσσερα σημεία του ορίζοντα, έχει η εφημερίδα Πρώτο Θέμα. Πρόκειται για την Λαρισινή Intercomm Foods, του Στέργιου Τσαγκούλη, η οποία εδρεύει στο 8ο χλμ τους δρόμου Λάρισας – Συκουρίου.
Το σχετικό ρεπορτάζ που φέρει τον τίτλο «Στέργιος Τσαγκούλης Intercomm Foods – Από τη Λάρισα κατακτά τον κόσμο με ελιές και φρούτα», έχει ως εξής:
«Μέσα στην κρίση και τα capital controls διπλασίασε τους τζίρους της και αύξησε τις εξαγωγές της στο 99% των συνολικών της πωλήσεων.
Πρόκειται για τη βιοµηχανία που ενώ στο ήπιο από πολιτικής και κοινωνικής εντάσεως 2014 παρουσίαζε τζίρους 77,8 εκατ. ευρώ, µέσα στη δίνη των capital controls, των δηµοψηφισµάτων και των απανωτών εκλογών, της έντασης και της πίεσης στην οικονοµία κατόρθωσε να αυξήσει τις πωλήσεις της στα 84 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία αντί να συρρικνωθεί, αναπτύχθηκε και σήµερα φτάνει να πραγµατοποιεί εξαγωγές στο 99% της παραγωγής της. Οι βρώσιµες ελιές και τα µεταποιηµένα φρούτα της (κοµπόστες ροδάκινου και βερίκοκου) ταξιδεύουν πλέον σε όλο τον πλανήτη επιτυγχάνοντας ένα εθνικό success story και δείχνοντας τον δρόµο για το τι πρέπει να κάνει συνολικά η χώρα µας: να στραφεί δηλαδή στον πρωτογενή τοµέα και να αξιοποιήσει τα πλεονεκτήµατα της ελληνικής γης.
Είναι η βιοµηχανία εκείνη που είδε τη Θεσσαλία και την Ηπειρο ως ευκαιρία και όχι ως πρόβληµα και η οποία φέτος ολοκληρώνει ένα µεγάλο επενδυτικό πρόγραµµα 9 εκατ. ευρώ, σχεδιάζοντας ήδη το επόµενο.
Για τον διευθύνοντα σύµβουλο της Intercomm Foods Στέργιο Τσαγκούλη το πρόθεµα «inter» δεν αποτελεί κάτι τετριµµένο. Εναν τίτλο από αυτούς που συνηθίζεται να βάζουν οι επιχειρήσεις. Αποτελεί µια σταθερή επιλογή εξωστρέφειας και επένδυσης, έναν κεντρικό σχεδιασµό που έφτασε να απλώσει τα εµπορικά του δίχτυα έως τις ΗΠΑ και την Ινδονησία. Η µεταποιητική εταιρεία φτάνει σήµερα να επεξεργάζεται ετησίως 30.000 τόνους ελιάς (κυρίως Χαλκιδικής και Καλαµών) και 25.000 τόνους φρούτων και να έχει εµπορικές σχέσεις µε 60 χώρες σε όλο τον πλανήτη.
Το σηµαντικότερο, όµως, είναι ότι αυτή η θεσσαλική βιοµηχανία θεωρείται πρεσβευτής της Ελλάδας στο εξωτερικό, θυµίζοντας παντού ότι η χώρα µας είναι ένας παράδεισος στα τρόφιµα - άσχετα αν εµείς το ξεχνάµε συχνά και δεν αξιοποιούµε αυτό το σηµαντικό και υπαρκτό πλεονέκτηµα.
Εκτός των παραπάνω, λόγω της δραστηριοποίησής της η Intercomm προχώρησε σε µια συµφωνία που κυριολεκτικά έσωσε την παραπαίουσα Ενωση Αγροτικών Συνεταιρισµών (ΕΑΣ) Λάρισας, η οποία για χρόνια βούλιαζε από την κακοδιαχείριση και τα λάθη συγκεκριµένων αγροτών.
Να θυµίσουµε ότι η εταιρεία του κ. Τσαγκούλη µισθώνει το ελαιουργείο της ΕΑΣ Λάρισας, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί δύο ιδιόκτητες µονάδες σε Λάρισα και Αρτα συνολικής επιφά- νειας 55 στρεµµάτων. Το σηµαντικότερο όλων, όµως, είναι πως αυτή η βιοµηχανία απασχολεί συνολικά 1.000 άτοµα, µε τα 450 από αυτά να είναι µόνιµοι υπάλληλοι και οι υπόλοιποι εποχικοί, σε µια εποχή πολύ δύσκολη για την απασχόληση στη χώρα µας. Παράλληλα οι επενδύσεις σε νέες µονάδες και γραµµές παραγωγής αναµένεται να αυξήσουν τον εργασιακό πληθυσµό της εταιρείας και να δηµιουργήσουν πρόσθετες ευκαιρίες σε Θεσσαλούς να βρουν απασχόληση, ενώ οι επενδύσεις σε νέες αγορές όπως οι ασιατικές (υπάρχει στόχευση για την Ταϊλάνδη) θα δώσουν νέα κινητικότητα.
Παράλληλα, έχει υπάρξει επικέντρωση στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, καθώς µετά τις ΗΠΑ (όπου θα υπάρξει περαιτέρω επένδυση και ανάπτυξη) θα προχωρήσουν επενδύσεις και στην υπόλοιπη ήπειρο, καθώς υπάρχουν µεγάλες ευκαιρίες για τα ελληνικά τρόφιµα. Το σηµαντικό στοιχείο για την Intercomm, ωστόσο, είναι η ανάπτυξή της - από τζίρους της τάξης των 45 εκατ. ευρώ στα τέλη της περασµένης δεκαετίας σήµερα έχει κάνει άλµατα. ∆εν είναι τυχαίο ότι ήδη από το 2015 η εταιρεία τοποθετήθηκε στις 15 πιο αναπτυσσόµενες ελληνικές βιοµηχανίες και σε δύο χρόνια αύξησε κατά 50 τους εργαζοµένους της. Κι αυτό όταν άλλοι απέλυαν.
Είναι γνωστό επίσης ότι ο ίδιος ο κ. Τσαγκούλης από επιλογή εργάζεται για χρόνια µε χα- µηλό µισθό και δεν λαµβάνει µέρισµα. Από νωρίς το πρωί βρίσκεται στην εταιρεία, καθώς γνωρίζει πως τίποτα δεν χαρίζεται. Με συνέπεια επίσης ως προς τις πληρωµές φόρων, η εταιρεία θεωρείται υπόδειγµα, µία από τις βιοµηχανίες- διαµάντια.
Θα πρέπει να σηµειώσουµε ότι το πρώτο βήµα προς την επιτυχία και τη σταθεροποίηση της Intercomm Foods στις κορυφαίες της αγοράς έγινε το 2013. Τότε η βιοµηχανία αύξησε κατά 15,6% τις πωλήσεις της και οργάνωσε πιο δυναµικά τις εξαγωγές της. Οι πωλήσεις της το 2013 ανήλθαν σε 72,28 εκατ. ευρώ, από 62,50 εκατ. ευρώ το 2012 (57,62 εκατ. ευρώ το 2011 και 45,82 εκατ. ευρώ το 2010), αυξηµένες κατά 9,77 εκατ. ευρώ σε αξία σε ετήσια βάση. Tα κέρδη της προ φόρων ανήλθαν σε 6,36 εκατ. ευρώ (+163,8%) και τα καθαρά κέρδη σε 4,51 εκατ. ευρώ (+171,2%).
Σε αυτό το «µπαµ» κινήθηκε η µετέπειτα πορεία. Επρόκειτο για την περίοδο όπου ο κ. Τσα- γκούλης επισκεπτόµενος το εξωτερικό έβλεπε τον τρόπο µε τον οποίο κινούνταν οι ιταλικές και οι ισπανικές εταιρείες και αποφάσισε να κάνει κάτι αντίστοιχο. Ας µην ξεχνάµε ότι στη Σουηδία ιταλικές εταιρείες µεταπωλούν διαρκώς ελιές Χαλκιδικής (που θεωρούνται η ανερχόµενη δύναµη στην αγορά της ελιάς) χωρίς να υπάρχει αναφορά στη χώρα προέλευσης.
Ο Λαρισαίος επιχειρηµατίας αποφάσισε να αναδείξει την ελληνικότητα των προϊόντων και να αλλάξει τη ροή των πραγµάτων. Κάπως έτσι, το brand «Ελλάδα» άρχισε να κινεί τα πράγµατα και να αποδεικνύεται ότι δεν είναι παρίας.
Ενας µοντέρνος επιχειρηµατίας
Για χρόνια η ελληνική περιφέρεια θεωρούνταν υπανάπτυκτη και οπισθοδροµική συγκριτικά µε την υπόλοιπη χώρα. Στην περίπτωση όµως της Intercomm τα πράγµατα είναι διαφορετικά. Η Λάρισα είναι η πρωτοπόρος και η υπόλοιπη χώρα παρακολουθεί. Με σπουδές στο Πολυτεχνείο, ο µηχανολόγος κ. Τσαγκούλης ξέρει από πρώτο χέρι ότι η χώρα µας έχει εξαιρετικά αγροτικά προϊόντα και πως το µόνο που λείπει είναι η οργάνωση και το µάρκετινγκ.
Επενδύοντας λοιπόν σε νεαρά στελέχη µε διάθεση για δουλειά, στράφηκε αµέσως στις εξαγωγές και όχι στην ευκολία που εξελίχθηκε σε µεγάλη δυσκολία, την πώληση των ειδών της βιοµηχανίας στη χώρα µας. Οι εξαγωγές της εταιρείας περιλαµβάνουν, µεταξύ άλλων, τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Αυστραλία, τη Νότια Αφρική, το Μεξικό, την Αίγυπτο, την Κίνα, ακόµα και το Ιράν, στο οποίο µε µεγάλες δυσκολίες είχε πάει ο Ελληνας επιχειρηµατίας πριν από 8 χρόνια και κατόρθωσε να κάνει δουλειές.
Στους πελάτες της εταιρείας συµπεριλαµβάνονται πολυεθνικές και άλλες επιχειρήσεις µαρµελάδας, παιδικών τροφών, χυµών φρούτων και άλλων προϊόντων επεξεργασίας φρούτων, καθώς και διεθνείς λιανεµπορικές αλυσίδες. Η Intercomm Foods συνδυάζει την παρασκευή και την εξαγωγή τυποποιηµένων προϊόντων ελιάς µε το σήµα Delphi µε ποικίλες βιοµηχανικές δραστηριότητες επεξεργασίας, συσκευασίας και µεταποίησης φρούτων και άλλων αγροτικών προϊόντων από όλες σχεδόν τις περιοχές της χώρας - είτε για ίδιο λογαριασµό είτε για τρίτους µε τα σήµατά τους.
Οι κοµπόστες ροδάκινου είναι, επίσης, ένας από τους σηµαντικούς παραγωγικούς τοµείς της, αν και ξεκάθαρη φιλοσοφία του κ. Τσαγκούλη από το 2000 και µετά είναι η επικέντρωση στην αγορά της ελιάς. ∆εν είναι καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι η οικογενειακή εταιρεία Intercomm Foods Α.Ε. σήµερα συνεργάζεται στη ∆υτική Ευρώπη µε ορισµένους από τους µεγαλύτερους λιανεµπορικούς οµίλους (Carrefour, Aldi, Lidl, Tesco, ΟΒΙ κ.ά.), για τους οποίους παράγει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Επίσης, η παρουσία της εταιρείας είναι ισχυρή µε επώνυµα προϊόντα στις χώρες των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης. Χρησιµοποιώντας την επωνυµία Delphi, εξάγει τα προϊόντα της στην ΠΓ∆Μ, στη Βουλγαρία, στη Ρουµανία, στην Ουκρανία, ενώ στη Ρωσία έχει ισχυρή θέση µε δική της εταιρεία, η οποία διακινεί εκτός από τα δικά της προϊόντα (ελιές και κοµπόστες) και άλλα είδη τροφίµων (ελαιόλαδο, τυροκοµικά κ.ά.).
Επίσης η εταιρεία εξάγει τα προϊόντα της, εκτός από τη ∆υτική και την Ανατολική Ευρώπη, στις Ηνωµένες Πολιτείες, στον Καναδά, στην Αυστραλία και στις αραβικές χώρες.
Η ιστορία
Η Intercom Foods A.E. ξεκίνησε µε την παραγωγή µαρµελάδας το 1990. Εως το 1996 παρασκεύαζε φασόν τα προϊόντα µε το σήµα «Spin Span». Το 1999 προχώρησε στην εγκατάσταση νέων γραµµών παραγωγής για την επεξεργασία και τυποποίηση βερίκοκου και ροδάκινου. Μεγάλη επιτυχία της υπήρξαν οι κύβοι ροδάκινου σε ασηπτική συσκευασία που απευθύνονται σε γιαουρτοβιοµηχανίες, φρουτοβιοµηχανίες και παραγωγούς µαρµελάδας. Ο κ. Τσαγκούλης, πρώτος από τα τέλη της δεκαετίας του ’90, διείδε τις ευκαιρίες της ελληνικής ελιάς σε µια περίοδο όπου η επιχείρηση δυσκολευόταν λόγω της επικέντρωσής της µόνο στα φρούτα και τις µαρµελάδες.
Ηδη από τα µέσα της δεκαετίας του ’90 η µαρµελάδα έχανε το παιχνίδι λόγω της αύξησης της τιµής της πρώτης ύλης. Τότε ήρθε η εναλλακτική λύση που ο κ. Τσαγκούλης βρήκε. Η ελιά. Με ιδέες πρωτότυπες και πείσµα, ο επιχειρηµατίας κατόρθωσε όχι απλώς να µεγαλώσει τη βιοµηχανία, αλλά κυριολεκτικά να τη µεταµορφώσει. Η Intercomm Foods στα χέρια του εξελίχθηκε σε µία από τις µεγαλύτερες βιοµηχανίες του τοµέα της σε ευρωπαϊκή κλίµακα. Σήµερα ο κ. Τσαγκούλης µε τη σύζυγό του είναι οι βασικοί µέτοχοι και έχουν επικεντρωθεί πλήρως στην εξωστρεφή πορεία της επιχείρησης.
Δημήτρης Μαρκόπουλος»
Ο κ. Στέργιος Τσαγκούλης