Την καλύτερη ίσως χρονιά στην ιστορία του θα καταγράψει φέτος ο κλάδος του εμφιαλωμένου νερού στη χώρα μας και αυτό για τρεις λόγους. Ο πλέον προφανής είναι το ρεκόρ εισερχόμενου τουρισμού. Οι άλλοι δύο δυστυχώς έχουν να κάνουν με την κλιματική κρίση και αφορούν τον παρατεταμένο καύσωνα, που κράτησε εβδομάδες και τις καταρρακτώδεις βροχές στη Θεσσαλία οι οποίες έβγαλαν εκτός τα δίκτυα υδροδότησης για μεγάλο διάστημα. Τόση ήταν η ζήτηση που αρκετές εταιρείες δεν μπορούσαν σε παραγωγικό επίπεδο να ανταποκριθούν, με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις σε παραδόσεις ακόμη και μία εβδομάδα την περίοδο του καύσωνα.

Το εμφιαλωμένο νερό μοιάζει εύκολη δουλειά αλλά δεν είναι. Σήμερα οι μεγάλοι του χώρου κερδίζουν περισσότερα από την κατασκευή του μπουκαλιού (pet) παρά από το περιεχόμενο αυτό καθ΄ αυτό. Τα κέρδη έρχονται μόνο από μεγάλο όγκο παραγωγής. Είναι χαρακτηριστικό ότι Ζαγόρι και Βίκος, στη γειτονική μας Ήπειρο, φορτώνουν μια νταλίκα με εμφιαλωμένα νερά κάθε...δέκα λεπτά.

Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της Κλαδικής Μελέτης της ICAP CRIF, o κλάδος των εμφιαλωμένων νερών στην Ελλάδα περιλαμβάνει αφενός μεγάλο αριθμό μικρομεσαίων επιχειρήσεων, αφετέρου δε ορισμένες μεγάλου μεγέθους επιχειρήσεις, οι οποίες είτε ασχολούνται αποκλειστικά με την εμφιάλωση νερού, είτε δραστηριοποιούνται στους ευρύτερους κλάδους των ειδών διατροφής και ποτών.

Οι μεγαλύτερου μεγέθους επιχειρήσεις αξιοποιούν τα ήδη εγκατεστημένα και οργανωμένα δίκτυα πωλήσεων και διανομής των προϊόντων τους (όπως χυμοί και αναψυκτικά), επιτυγχάνοντας οικονομίες κλίμακας. Παράλληλα, ορισμένες επιχειρήσεις εμφιαλώνουν νερό και για λογαριασμό τρίτων (προϊόντα private label), οι οποίες δραστηριοποιούνται επίσης στους ευρύτερους κλάδους των τροφίμων και ποτών. Τέλος, ο αριθμός των εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου είναι πολύ μικρός, ενώ κατά βάση, οι πωλήσεις τους από τα εξεταζόμενα προϊόντα αφορούν μικρό ποσοστό στις συνολικές ετήσιες πωλήσεις τους.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr