Η διεθνής επιτυχία του συσκευασμένου κρουασάν, η παρουσία σε 67 χώρες με δύο δισεκατομμύρια καταναλωτές και οι ιδιοκτησιακές αλλαγές μέχρι τη συμφωνία εξαγοράς από τον όμιλο Mondelēz International.
Η μεγαλύτερη εξαγορά στην ιστορία της ελληνικής επιχειρηματικότητας στον κλάδο των τροφίμων και μία από τις μεγαλύτερες στην ιστορία είναι γεγονός, μετά τη συμφωνία πώλησης της Chipita στον πολυεθνικό όμιλο Mondelēz International, έναντι τιμήματος περίπου 2 δισ. δολ.
Πρόκειται για ένα deal που δεν έχει προηγούμενο στον συγκεκριμένο κλάδο, ενώ και ασχέτως κλάδου είναι ένα από τα μεγαλύτερα που έχουν λάβει χώρα με εμπλεκόμενη ελληνική εταιρεία, ύστερα από την εξαγορά του ΟΤΕ από την Deutsche Telecom και την εξαγορά της Εμπορικής Τράπεζας από το γαλλικό όμιλο Credit Agricole.
Η εξαγορά της Chipita από τον όμιλο Mondelēz International ξεπερνά σε τίμημα ακόμη και τεράστιες εξαγορές που προηγήθηκαν όπως της Παπαστράτος από την Philip Morris, της Pharmathen από τη BC Partners και της Vivartia από τη CVC Capital Partners.
H εξαγορά της πιο διεθνοποιημένης ελληνικής εταιρείας ασφαλώς είναι ένα deal παγκόσμιας ακτινοβολίας. Και τούτο διότι η Chipita διαθέτει 13 μονάδες παραγωγής σε όλο τον κόσμο, παρουσία σε 67 χώρες και στις πέντε ηπείρους, ενώ απευθύνεται σε ένα «μωσαϊκό» δύο δισεκατομμυρίων καταναλωτών.
Η Chipita αποτελεί ένα εκπληκτικό success story για τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, όπου από μια μικρή βιομηχανία σνακ και κρουασάν στις αρχές του ’90, εξελίχθηκε σε μια πολυεθνική με παγκόσμιο αποτύπωμα, έχοντας σημαντικές πρωτοπορίες στον κλάδο της.
Παράλληλα, μετά την πρόσφατη εξαγορά της Vivartia από το αμερικανικό fund CVC Capital Partners έναντι συνολικού τιμήματος 630 εκατ. ευρώ, η εξαγορά της Chipita από τον όμιλο Mondelēz International δείχνει αν μη τι άλλο ότι ο κλάδος των τροφίμων πρωταγωνιστεί στην προσέλκυση διεθνών κεφαλαίων.
Το εκτόπισμα της Chipita
Η πορεία της Chipita, είναι αξιοσημείωτη, καθώς προέρχεται από μια χώρα στην οποία έχει χτυπηθεί η βιομηχανία και η παραγωγή, έχοντας πλέον καταστεί ένας διεθνής leader. Πλέον, ο όμιλος Chipita είναι από τους μεγαλύτερους ομίλους τροφίμων στην Ευρώπη αλλά και τους πιο γοργά αναπτυσσόμενους. Κάθε χρόνο παράγει 4,5 δισ. προϊόντα τα οποία διανέμει μέσω ενός δικτύου περισσότερων από 500.000 σημείων πώλησης, κάτι που τη φέρνει σε άμεση επαφή με τους καταναλωτές. Είναι τόσο μεγάλη η επέκταση της Chipita και τόσο μικρή η ελληνική αγορά, που πλέον μόνο το 15% των εσόδων έρχεται από τη χώρα μας και το υπόλοιπο 85% από το εξωτερικό.
Το 80% της Chipita ανήκει στον όμιλο Olayan, το 12% στον Σπύρο Θεοδωρόπουλο και το υπόλοιπο 8% το μοιράζονται ο Αχιλλέας Φώλιας, η Μαίρη Χατζάκου και ο Στέλιος-Λαυρέντιος Φρέρης.
H Chipita διαθέτει οκτώ ιδιόκτητες μονάδες με συνολικά 38 γραμμές παραγωγής σε χώρες όπως Ελλάδα (δύο), Βουλγαρία, Πολωνία, Ρουμανία, Ρωσία, Τουρκία και Σλοβακία. Επίσης, διαθέτει μονάδες παραγωγής που λειτουργούν μέσω στρατηγικών συνεργασιών σε τέσσερις διαφορετικές χώρες με έξι εργοστασιακές μονάδες και 12 γραμμές παραγωγής με έδρα την Σαουδική Αραβία, την Ινδία, την Μαλαισία και το Μεξικό. Δηλαδή συνολικά διαθέτει 50 γραμμές παραγωγής.
Το «μυστικό» της Chipita για την αλματώδη ανάπτυξη που πέτυχε την τελευταία 20ετία ήταν ότι προηγήθηκε των ανταγωνιστών της και διαμόρφωσε τις εξελίξεις στην αγορά του κρουασάν σε πολλές χώρες, ευρισκόμενη σε πλεονεκτική θέση λόγω της ισχυρής καινοτομίας, της τεχνογνωσίας και των δυνατοτήτων παραγωγής που διαθέτει. Η εταιρεία διαθέτει αποδεδειγμένο ιστορικό σταθερής, αναπτυξιακής πορείας που προέρχεται από το προϊοντικό της χαρτοφυλάκιο με κρουασάν και προϊόντα ζύμης.
Η πορεία από τη δεκαετία του '80
Η Chipita ιδρύθηκε το 1973 και είναι η πρώτη εταιρεία στον κόσμο που το 1991 συσκεύασε το κρουασάν. Ο άνθρωπος που την εκτόξευσε είναι ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος. Το 1981, ο κ. Θεοδωρόπουλος αναλαμβάνει τη θέση του γενικού διευθυντή της Aligel, μιας εισαγωγικής εταιρείας ζαχαρωδών προϊόντων και παγωτών, θέση από την οποία αποχώρησε μία πενταετία αργότερα. Το 1986 αναλαμβάνει Διευθύνων Σύμβουλος στην ΙΝΤΕRIA, εταιρεία παραγωγής και εμπορίας πραλίνας φουντουκιού, με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα.
Την ίδια χρονιά, εξαγοράζει το 50% των μετοχών της Chipita, μιας εταιρείας παραγωγής snacks (γαριδάκια), ενώ το 1989 αποκτά και το υπόλοιπο 50%. Το 1990 ήταν έτος – ορόσημο για τον ίδιο αλλά και την Chipita, καθώς θα βρεθεί στο δρόμο του ο Κωνσταντίνος Καψάσκης της Τράπεζας Εργασίας και ο επενδυτικός όμιλος Eurohellenic (Olayan, De Benedetti, Alpha Finance και Τιτάν), οι οποίοι θα πιστέψουν στο όραμα του και θα «ποντάρουν» στην Chipita, η οποία με τα κεφάλαια αυτά ξεκινά στην Ελλάδα την παραγωγή συσκευασμένου κρουασάν.
Η πορεία της εταιρείας τα επόμενα χρόνια θα είναι αλματώδης. Το 1994 εισάγεται στην Παράλληλη Αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών, ενώ από το 1995 ξεκίνησε δυναμικά τη διεθνοποίησή της. Τις επόμενες δύο δεκαετίες αναπτύσσει πολλά νέα προϊόντα και επεκτείνεται σε πολλές χώρες του εξωτερικού, από την Ρωσία και την Νιγηρία μέχρι την Αίγυπτο, τη Σαουδική Αραβία και το Μεξικό.
Το 2006 η Chipita συγχωνεύεται με τις εταιρείες Δέλτα, Goody’s και Μπάρμπα Στάθη, δημιουργώντας τον όμιλο Vivartia, ο οποίος το 2007 εξαγοράστηκε από τη MIG του Ανδρέα Βγενόπουλου. Από την εξαγορά της Vivartia από τον όμιλο MIG, η οικογένεια του Δ. Δασκαλόπουλου αποκομίζει 403 εκατομμύρια ευρώ και η οικογένεια του Σ. Θεοδωρόπουλου 147 εκατ. ευρώ.
Ο τελευταίος τοποθετείται διευθύνων σύμβουλος στον όμιλο Vivartia, θέση που κράτησε από το Σεπτέμβριο του 2006 έως τον Απρίλιο του 2010. Γενικότερα το διοικητικό και επιχειρηματικό σχήμα δεν «κούμπωσε», οπότε αποχωρεί, πουλώντας το ποσοστό που είχε στη Vivartia.
Μέσα στο 2010, στο ξεκίνημα της μεγάλης κρίσης για τη χώρα μας, με τη βοήθεια του σαουδαραβικού ομίλου Olayan, ορισμένων τραπεζών, του ελληνικού fund της Global Finance και με τη συνδρομή φίλων όπως Αχ. Φώλιας, Λ. Φρέρης, Στ. Νένδος, επαναγόρασε την Chipita από τη Vivartia. Μπροστάρης φυσικά ήταν ο όμιλος Olayan που απέκτησε και το συντριπτικά μεγαλύτερο ποσοστό. Το σχήμα, με κυρίαρχο τον όμιλο Olayan, κατέβαλε περίπου 730 εκατ. ευρώ, 400 εκατ. τίμημα και ανάληψη χρεών 327 εκατ. ευρώ.
Σχολιάζοντας την εξαγορά, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Chipita, Σπύρος Θεοδωρόπουλος, δήλωσε: «Η Chipita για περισσότερα από 40 έτη στηριζόμενη στην ποιότητα και την καινοτομία δημιούργησε μία νέα κατηγορία σνακ που οι καταναλωτές αγάπησαν διεθνώς. Είμαι βέβαιος ότι η εξαγορά της Chipita από την Mondelez International - μία από τις κορυφαίες εταιρείες σνακ στον κόσμο - θα δημιουργήσει νέες προοπτικές για τους ανθρώπους της και τα προϊόντα της».
Τι σχεδιάζει η Mondelēz
Εκτός από την προσθήκη μιας νέας κατηγορίας στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της Mondelēz International, η εξαγορά αυτή θα ενισχύσει επίσης σημαντικά την παρουσία της ομίλου στις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης όπου η δραστηριότητα της Chipita είναι ιδιαίτερα καλά τοποθετημένη.
Η Mondelēz International θα χρησιμοποιήσει το δίκτυο διανομής της Chipita στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη για να ενισχύσει τη δική της διανομή και να συνεχίσει να φέρνει τις μάρκες της στην περιοχή και πέραν αυτής. Η συμφωνία θα προσφέρει επίσης ευκαιρίες καινοτομίας και συνδυασμού σημάτων φέρνοντας τις εμβληματικές μάρκες σοκολάτας της Mondelēz International σε νέες κατηγορίες.
Με την πάροδο του χρόνου, η Mondelēz International αναμένει να επιτύχει εκτενείς συνέργειες και μια σειρά από οφέλη στην Chipita, συμπεριλαμβανομένης της ευρείας τεχνογνωσίας στον τομέα των προμηθειών και της παραγωγής, αξιοποιώντας τις υπάρχουσες διαφοροποιημένες δυνατότητες της Chipita.
Το τίμημα της εξαγοράς χρηματοδοτήθηκε μέσω ενός συνδυασμού έκδοσης νέου δανεισμού και υφιστάμενων ρευστών διαθεσίμων. Η Mondelēz International εκτιμά ότι η συναλλαγή θα συμβάλλει στην άμεση αύξηση των κερδών ανά μετοχή. Η συναλλαγή τελεί υπό την έγκριση αρχών ανταγωνισμού και την πλήρωση τελικών όρων. Στο πλαίσιο της συμφωνίας δεν περιλαμβάνεται η εταιρεία Π.Γ. ΝΙΚΑΣ ΑΒΕΕ και τα δικαιώματα μειοψηφίας στην κοινοπραξία της Chipita στην Ινδία.
Απόστολος Σκουμπούρης businessnews.gr