Στους μεγάλους κερδισμένους του 2023 συγκαταλέγεται η Σκιάθος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Fraport Greece, η οποία διαχειρίζεται τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια (Σκιάθος, Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Άκτιο, Ζάκυνθος, Καβάλα, Χανιά, Ρόδος, Σάμος,  Μυτιλήνη, Μύκονος, Σαντορίνη και Κως), στο σύνολο της περσινής χρονιάς διακινήθηκαν 33,87 εκατ. επιβάτες τόσο στο δίκτυο εσωτερικού όσο και εξωτερικού, έναντι 31,194 εκατ. το 2022, σημειώνοντας άνοδο 8,6%. Ο αριθμός των ξένων επιβατών έφτασε σε 26,535 εκατ., από 24,92 εκατ., ενισχυμένος κατά 6,5%.  Το νησί του Παπαδιαμάντη υποδέχτηκε 494.023 επιβάτες από το εξωτερικού σημειώνοντας αύξηση 7%.

Τα 14 περιφερειακά 

Στο δίκτυο εσωτερικού διακινήθηκαν πέρυσι 7,335 εκατ. επιβάτες, έναντι 6,273 εκατ. το 2022, σημειώνοντας άνοδο 17%, κάτι που σηματοδοτεί τη δυναμική επιστροφή των Ελλήνων ταξιδιωτών μετά τα χαμηλά λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Ο συνολικός αριθμός των πτήσεων ανήλθε σε 264.744 (από 256.285 το 2022), εκ των οποίων οι 182.574 αντιστοιχούν στο δίκτυο του εξωτερικού και οι υπόλοιπες 82.170 στο δίκτυο εσωτερικού. 

Θυμίζουμε ότι τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια συνεργάζονται με 110 αεροπορικές εταιρείες από όλο τον κόσμο, εκτελούνται 900 δρομολόγια σε 42 αγορές, εκ των οποίων το Ηνωμένο Βασίλειο παραμένει ο κεντρικός πυλώνας, ενώ ακολουθούν η Γερμανία, η Σκανδιναβία, η Ιταλία, η Πολωνία, η Ολλανδία, η Γαλλία, η Αυστρία και η Τσεχία. Επιπλέον, μεταξύ των σημαντικών αγορών συγκαταλέγεται αυτή των ΗΠΑ, η οποία, ωστόσο, τροφοδοτείται κατά κύριο λόγο από το αεροδρόμιο της Αθήνας, "Ελ. Βενιζέλος". Κατά την περσινή χρονιά προστέθηκαν 64 νέα δρομολόγια, από τα οποία τα 10 ήταν στη Ρόδο, 8 στα Χανιά, 7 σε Θεσσαλονίκη και Κέρκυρα και 6 στο Άκτιο, το οποίο θεωρείται ως ένας δυναμικά ανερχόμενος προορισμός.

Το αεροδρόμιο "Μακεδονία" 

Το 2023 αποτέλεσε τη χρονιά που το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ξαναβρήκε τον βηματισμό του μετά την παγκόσμια υγειονομική κρίση αλλά και τον πόλεμο στην Ουκρανία που ακολούθησε και επηρέασε αρνητικά την επιβατική του κίνηση, καθώς είχε έκθεση σε Ρώσους, Ουκρανούς και Λευκορώσους. Πέρυσι, ωστόσο, το αεροδρόμιο "Μακεδονία" παρουσίασε εικόνα ισχυρής ανάκαμψης, με τον συνολικό αριθμό των διακινηθέντων επιβατών να ανέρχεται σε 7,029 εκατ., από 5,923 εκατ. το προηγούμενο έτος, σημειώνοντας άνοδο 18,7%. Αυξημένη κατά 18,8% εμφανίστηκε η διεθνής επιβατική κίνηση, ανερχόμενη σε 4,750 εκατ., έναντι 3,997 εκατ., την ίδια στιγμή που στο δίκτυο εσωτερικού ο αριθμός των διακινηθέντων επιβατών πλησίασε τους 2,279 εκατ., έναντι 1,925 εκατ., σημειώνοντας άνοδο 18,4%. 

Οι χαμένοι 

Εξαίρεση στο θετικό πρόσημο αποτελεί το αεροδρόμιο της Μυκόνου, το οποίο μαζί με εκείνο της Σαντορίνης βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας κατά τη διάρκεια της περσινής θερινής σεζόν, λόγω των ασθενέστερων επιδόσεων σε σύγκριση με το 2022. Πιο αναλυτικά, ο συνολικός αριθμός των επιβατών που διακινήθηκαν στον διεθνή αερολιμένα της Μυκόνου άγγιξε τους 1,659 εκατ., μειωμένος κατά 1,7%. Η πτώση υπήρξε ακόμη μεγαλύτερη στο δίκτυο εξωτερικού, καθώς διαμορφώθηκε σε -5,9%, με τον αριθμό των ξένων επιβατών να φτάνει τους 1,127 εκατ., από 1,197 εκατ. το προηγούμενο διάστημα. Σε ό,τι αφορά το αεροδρόμιο της Σαντορίνης, διακινήθηκαν συνολικά 2,775 εκατ. επιβάτες, εκ των οποίων οι 1,516 εκατ. αφορούν το δίκτυο εξωτερικού (μείωση 10% σε σύγκριση με το 2022). 

Οι κερδισμένοι 

Στον αντίποδα, στους κερδισμένους της περσινής χρονιάς συγκαταλέγεται το αεροδρόμιο της Ρόδου με 5,291 εκατ. διακινηθέντες επιβάτες στο δίκτυο εξωτερικού (+2,8%), το αεροδρόμιο των Χανίων με τη διεθνή επιβατική κίνηση να κλείνει στο +8%, σε 2,819 εκατ., το αεροδρόμιο της Κέρκυρας με 3,695 εκατ. ξένους επιβάτες (+8,6%) και το αεροδρόμιο της Σκιάθου με 494.023 επιβάτες στο δίκτυο εξωτερικού (+7%). 

Με ιστορικά υψηλές επιδόσεις έκλεισε η επιβατική κίνηση του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών, "Ελ. Βενιζέλος", για το σύνολο του 2023. Ειδικότερα, κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Δεκεμβρίου 2023 στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας τόσο η εγχώρια όσο και η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2022 κατά 18,9% και 26,4% αντίστοιχα, ενώ παρουσίασαν άνοδο και σε σύγκριση με το 2019, κατά 13,3% και 8,8% αντίστοιχα. Αναλυτικά, κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς διακινήθηκαν στο "Ελ. Βενιζέλος" 28,174 εκατ. επιβάτες, έναντι 22,728 εκατ. το 2022. Τη μερίδα του λέοντος κατέλαβαν οι διεθνείς επιβάτες, οι οποίοι ανήλθαν σε 19,391 εκατ., από 15,342 που είχαν φτάσει το αντίστοιχο προηγούμενο διάστημα, σημειώνοντας άνοδο 26,4% και 8,8% σε σχέση με το 2022 και το 2019 αντίστοιχα.

Στο δίκτυο εσωτερικού διακινήθηκαν πέρυσι 8,783 εκατ. επιβάτες, έναντι 7,385 εκατ. επιβατών το 2022, κάτι που δείχνει την υψηλή ζήτηση για ταξίδι και από τους Έλληνες. Επιπλέον, σε ό,τι αφορά τον αριθμό των πτήσεων, συνολικά, κατά τη διάρκεια του 2023, ανήλθε σε 241.604, καταγράφοντας αύξηση της τάξης του 13,2% σε σχέση με το 2022 και 7,1% σε σύγκριση με το 2019. Τόσο οι πτήσεις εσωτερικού όσο και οι διεθνείς πτήσεις στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών σημείωσαν άνοδο κατά 7,4% και 18,1% σε σχέση με το 2022 και, αντίστοιχα, κατά 10,5% και 4,6% σε σύγκριση με το 2019.

Παίρνοντας σκυτάλη από ένα ιδιαίτερα δυναμικό 2023, το νέο έτος αναμένεται να αποτελέσει μια χρονιά-ορόσημο για το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, καθώς μέσα στο επόμενο διάστημα θα πραγματοποιηθεί η εισαγωγή των μετοχών του στο Ελληνικό Χρηματιστήριο. Θυμίζουμε ότι λίγες ημέρες πριν από την εκπνοή του 2023 αναρτήθηκε το τροποποιημένο καταστατικό του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελ. Βενιζέλος". Πιο συγκεκριμένα, στις 27 Δεκεμβρίου καταχωρίστηκαν οι τροποποιήσεις στη σύμβαση παραχώρησης, ενώ πριν από μερικές μέρες ψηφίστηκε και από την Ολομέλεια της Βουλής.

Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr ( από το ρεπορτάζ της Ματίνας Χαρκοφτάκη στο capital.gr )