Εξαιρετική χρονιά για το αεροδρόμιο της Σκιάθου προδιαγράφεται η φετινή, σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή Ανάπτυξης της Fraport Greece Γιώργο Βήλο ο οποίος μίλησε στην εφημερίδα Καθημερινή.
Ο κ. Βήλος προβλέπει μεταβολές στη δυναμική των επιμέρους περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς κάποια, όπως της Μυκόνου και της Σαντορίνης, προσέγγισαν πέρυσι το μάξιμουμ της δυναμικότητάς τους, ενώ για άλλα, όπως αυτό στο νησί του Παπαδιαμάντη, αλλά και εκείνων της Ρόδου, των Χανίων, της Κω, της Κέρκυρας και της Ζακύνθου, οι πρώτες ενδείξεις εμφανίζουν βελτιωμένες επιδόσεις κατά την τρέχουσα σεζόν. Θετικές εκτιμά και τις προοπτικές του αεροδρομίου της Θεσσαλονίκης «Μακεδονία». Επισημαίνει όμως και κινδύνους που σχετίζονται όχι μόνο με κάποιο απρόβλεπτο γεγονός αλλά και με τα διαρθρωτικά προβλήματα που έχει αποκτήσει πλέον η αγορά των αερομεταφορών, όπως οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού.
Η συνέντευξη:
– Είμαστε στα τέλη Μαρτίου και λογικά πρέπει να έχετε πλέον μία εικόνα για το πώς θα κινηθεί η φετινή σεζόν. Περιμένετε νέα άνοδο της επιβατικής κίνησης;
– Με βάση τα στοιχεία που έχουμε από τα προγράμματα πτήσεων, τα μηνύματα που λαμβάνουμε από τις αεροπορικές εταιρείες σχετικά με την πορεία κρατήσεων αλλά και την εξέλιξη των κρατήσεων των ξενοδοχειακών κλινών, μπορώ να σας πω ότι είμαστε συγκρατημένα αισιόδοξοι. Θεωρούμε ότι εφόσον δεν υπάρχει κάποιο συγκλονιστικό απρόοπτο, θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε και γιατί όχι να ενισχύσουμε οριακά τα μεγέθη που κατέγραψαν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια το 2022.
Σας θυμίζω ότι πέρυσι η διεθνής επιβατική κίνηση ήταν κατά 7,2% υψηλότερη από εκείνη του 2019, ενώ συνολικά εγχώρια και διεθνής επιβατική κίνηση αυξήθηκαν κατά 3,4% συγκριτικά με την τελευταία πριν από την πανδημία χρονιά. Το 2022 διακινήσαμε 31,2 εκατομμύρια επιβάτες, αριθμός που αποτελεί ιστορικό ρεκόρ.
– Δηλαδή δεν περιμένετε περαιτέρω αύξηση της επιβατικής κίνησης;
– Σε συγκεκριμένα αεροδρόμια, πράγματι περιμένουμε μεγαλύτερη κίνηση σε σχέση με την περυσινή σεζόν. Σε ορισμένα όμως αεροδρόμια είδαμε πέρυσι διψήφια αύξηση της κίνησης, αγγίζοντας μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις τα όρια της δυναμικότητας όπως στη Μύκονο και τη Σαντορίνη με αποτέλεσμα, όπως καταλαβαίνετε, τα περιθώρια αντίστοιχης αύξησης της κίνησης για φέτος να είναι περιορισμένα. Στον αντίποδα, είμαι σε θέση να σας πω πως ορισμένα αεροδρόμια διαφαίνεται ότι θα έχουν σαφώς καλύτερες επιδόσεις φέτος. Τα αεροδρόμια αυτά είναι της Κω, της Ρόδου, των Χανίων, της Κέρκυρας, της Ζακύνθου και της Σκιάθου. Σε κάθε περίπτωση, θα είμαστε ικανοποιημένοι εάν στο σύνολο των 14 αεροδρομίων διατηρήσουμε τα επίπεδα ρεκόρ του 2022.
– Η Θεσσαλονίκη πέρυσι ανέκτησε περίπου το 85% της επιβατικής κίνησης του 2019. Θα βελτιωθούν φέτος οι επιδόσεις της; Ποια είναι τα σχέδια για το δεύτερο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας;
– Πράγματι η Θεσσαλονίκη πέρυσι επηρεάστηκε αρνητικά από την απουσία του πτητικού έργου αεροπορικών εταιρειών βάσης, όπως η Ellinair και η Astra, ενώ παράλληλα ήταν απούσες σημαντικές αγορές όπως της Ρωσίας, της Ουκρανίας και της Λευκορωσίας εξαιτίας του πολέμου. Ωστόσο, φέτος αναμένουμε το αεροδρόμιο «Μακεδονία» να πλησιάσει τα επίπεδα του 2019, αφού ήδη από το πρώτο δίμηνο η διεθνής επιβατική κίνηση ξεπέρασε τα αντίστοιχα μεγέθη του 2019. Το αεροδρόμιο λειτουργεί ήδη, ώς ένα βαθμό, ως περιφερειακός κόμβος με σημαντική στήριξη από εταιρείες όπως η Aegean. Ηδη η συγκεκριμένη εταιρεία έχει προσθέσει νέα δρομολόγια από τη Θεσσαλονίκη για Τιφλίδα, Κολωνία, Ερεβάν, Βουκουρέστι, αλλά και Βαρκελώνη και Βενετία. Αλλά και η Sky Express επενδύει σταδιακά στο «Μακεδονία» και φέτος εγκαινίασε δρομολόγιο για Λάρνακα. Παράλληλα, η Eurowings προσθέτει δρομολόγια σε αυστριακούς προορισμούς, ενώ η Smartwings από και προς την Τσεχία. Κι άλλες εταιρείες πυκνώνουν τα δρομολόγιά τους προς Θεσσαλονίκη. Ομως πρέπει να θυμόμαστε ότι η Θεσσαλονίκη είναι ένας προορισμός με μητροπολιτικά χαρακτηριστικά και είναι φυσικό να έχει βραδύτερη ανάκαμψη, ενώ ως τέτοιος χρειάζεται να αναπτύξει περισσότερο τη διεθνή του ελκυστικότητα μέσα από τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων.
– Σχεδιάζετε νέες επενδύσεις; Και αν ναι, ποιες;
– Οπως γνωρίζετε, για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων το 2017 η Fraport Greece κατέβαλε στο Ελληνικό Δημόσιο 1,23 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο σημειωτέον ήταν το μεγαλύτερο τίμημα παραχώρησης που είχε καταβληθεί στη χώρα μας, ενώ ολοκλήρωσε επενδύσεις επιπλέον 450 εκατομμυρίων ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την επέκτασή τους. Ομως οι επενδύσεις μας δεν σταμάτησαν με την ολοκλήρωση του αρχικού μας επενδυτικού προγράμματος. Κάθε χρόνο επενδύουμε περίπου 50 εκατ. ευρώ για τη συνεχή αναβάθμιση των αεροδρομίων. Ως προς τις επενδύσεις για την περαιτέρω επέκταση των αεροδρομιακών υποδομών, αυτές θα καθοριστούν από την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης στα αεροδρόμια. Θα ήθελα επίσης να σημειώσω ότι στην παρούσα φάση και στο πλαίσιο της περαιτέρω αναβάθμισης του ήδη υψηλού επιπέδου ασφάλειας και λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων, εκτελούνται στα αεροδρόμια εργασίες για τον εναρμονισμό των υποδομών των αεροδρομίων με τα νέα πρότυπα ασφαλείας του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (σ.σ.: EASA European Union Aviation Safety Agency). Οι σχετικές εργασίες τελείωσαν ήδη στην Κέρκυρα τον Φεβρουάριο, όπως επίσης και στη Ρόδο, ενώ στη φάση της ολοκλήρωσης είναι και τα έργα που πραγματοποιούνται και στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης.
– Ποιες θεωρείτε τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τη λειτουργία σας;
– Μία από τις βασικότερες προκλήσεις είναι η έλλειψη προσωπικού σε όλο το εύρος της τουριστικής αλυσίδας, από τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια έως τις εταιρείες επίγειας εξυπηρέτησης στα αεροδρόμια. Πέρυσι, χάρις στις υπεράνθρωπες προσπάθειες των εταιρειών επίγειας εξυπηρέτησης στη χώρα μας, τα προβλήματα ήταν πολύ περιορισμένα και απολύτως ελεγχόμενα. Εμείς ως Fraport Greece έχουμε καταφέρει όχι μόνο να διατηρήσουμε το προσωπικό μας αλλά και να το αυξήσουμε όπου χρειάζεται. Ομως, αν σε κομβικά αεροδρόμια του εξωτερικού υπάρξουν και φέτος μεγάλες καθυστερήσεις ή ακόμα και ματαιώσεις πτήσεων λόγω ανεπάρκειας προσωπικού, αντιλαμβάνεστε πως θα προκληθεί αναστάτωση και στα ελληνικά.
– Θα υπάρχει θέμα με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας; Επαρκούν οι υπάρχοντες; Ο εξοπλισμός τους;
– Η διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας στα αεροδρόμια γίνεται από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και όχι από τους φορείς διαχείρισης των αεροδρομίων. Αυτό το επισημαίνω διότι πολύς κόσμος θεωρεί ότι η Fraport Greece διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, και την εναέρια κυκλοφορία. Η συνεργασία μας με την ΥΠΑ και τους ελεγκτές είναι εξαιρετική. Ωστόσο, είναι γεγονός ότι υπάρχουν ελλείψεις σε προσωπικό και σύγχρονο εξοπλισμό. Είναι αυτονόητο ότι ο διαθέσιμος αριθμός των ελεγκτών εκ των πραγμάτων διαμορφώνει τη διαθέσιμη δυναμικότητα των αεροδρομίων ως προς τον αριθμό των απογειώσεων και των προσγειώσεων ανά ώρα. Και όσο μεγαλύτερη η δυναμικότητα, τόσο μεγαλύτερη η δυνατότητα του αεροδρομίου να ανταποκριθεί στα αυξημένα αιτήματα των αεροπορικών για πτήσεις κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Ως προς τον εξοπλισμό, εκτιμούμε ότι είναι ένα πεδίο που υπάρχουν σημαντικές δυνατότητες εκσυγχρονισμού και βελτίωσης. Αλλωστε, η τεχνολογία στον τομέα της διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας έχει κάνει τα τελευταία χρόνια άλματα. Αρκεί να σας πω πως ορισμένα ευρωπαϊκά αεροδρόμια σε χώρες όπως, π.χ., η Νορβηγία και η Γερμανία έχουν απομακρυσμένους πύργους ελέγχου, οι λεγόμενοι remote towers, όπου πλέον η διαχείριση της κυκλοφορίας γίνεται από ένα ειδικά διαμορφωμένο σύγχρονα εξοπλισμένο control room.
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (Η συνέντευξη δόθηκε στον Ηλία Γ. Μπέλλο της Καθημερινής)