Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσε τη φετινή κίνηση στην αγορά του Βόλου αλλά και τις ζωές των κατοίκων που περιορίζουν τις ημέρες των διακοπών.

Mε τη βοήθεια τριών ιδιοκτητών γνωστών τουριστικών γραφείων του Βόλου, τους κ. Νίκο Βισβίκη, κ. Νίκο Τσινή και κ. Εύη Καρβουνιάρη, επιχειρήσαμε να σκιαγραφήσουμε τη φετινή εικόνα του Βολιώτη που αποφασίζει να πάει διακοπές, αν τελικά αποφασίζει, με τα προγράμματα κοινωνικού τουρισμού και τα voucher να προσφέρουν διέξοδο για να κάνουν διακοπές όσοι έχουν χαμηλά εισοδήματα.

Ο κ. Νίκος Βισβίκης, ιδιοκτήτης του «VIS Travel», περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί αυτή την εποχή στην τουριστική κίνηση και στις επιλογές που έχουν οι Βολιώτες.

«Θα ξεκινήσω με μια αναφορά στο τουριστικό κομμάτι που έρχεται στη Μαγνησία. Αυτή την περίοδο λοιπόν το τουριστικό κομμάτι που έρχεται στη Μαγνησία είναι περιορισμένο, εξαιτίας της φήμης που υπάρχει ότι τα νερά στον Παγασητικού είναι μολυσμένα. Και λέω της φήμης και όχι της πραγματικότητας, καθώς οι χημικές αναλύσεις έχουν δείξει ότι τα νερά είναι κατάλληλα για κολύμβηση. Αυτή όμως η φήμη έχει επηρεάσει και τον Βολιώτη και τον Έλληνα, αλλά και τον ξένο τουρίστα που αποφεύγει να κάνει τις διακοπές του στο παραθαλάσσιο μέτωπο του Παγασητικού κόλπου. Πάμε τώρα στους Βολιώτες, να δούμε πώς κινούνται τουριστικά. Θα έλεγα πως είναι πολύ καλή η κίνηση παρόλα τα οικονομικά προβλήματα που υπάρχουν. Οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων και για τις Σποράδες, αλλά και για τις Κυκλάδες είναι ανεβασμένες σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια και όμως τα καράβια αναχωρούν γεμάτα. Υπάρχει λοιπόν ένα παράδοξο. Από τη μια μεριά οι υψηλές τιμές για τις οποίες όλοι γκρινιάζουν και από την άλλη η πληρότητα των καραβιών. Βέβαια η πληρότητα ξεκίνησε από 15 Ιουλίου κι έπειτα και θα συνεχιστεί, όπως όλα δείχνουν, έως τα τέλη Αυγούστου. Αυτή την εποχή κινείται περισσότερο η μεσαία ηλικία και τα μεσαία και ανώτερα εισοδήματα. Οι μεγαλύτερες ηλικίες, δηλαδή οι συνταξιούχοι, αν κι έχουν την οικονομική δυνατότητα δεν επιλέγουν να κινηθούν αυτήν την εποχή λόγω υψηλών θερμοκρασιών. Σε ό,τι αφορά στο γραφείο μας, ο εσωτερικός τουρισμός των μεγαλύτερων ηλικιακών ομάδων, δηλαδή Βολιώτες συνταξιούχοι που θέλουν να πάνε κάπου διακοπές, επιλέγουν μετά τις 20 Αυγούστου, όπου τα πράγματα είναι καλύτερα και από πλευράς θερμοκρασιών, αλλά και υπάρχει και λιγότερος κόσμος. Το γραφείο μας φρόντισε έγκαιρα να δώσει προορισμούς έτσι ώστε να μπορεί να επιλέξει ο κόσμος. Νάξος, Σίφνος, Κύθνος, Μήλος είναι νησιά που προτείνουμε στους Βολιώτες να ταξιδέψουν κατά τον Σεπτέμβριο που είναι και οι καιρικές συνθήκες καλύτερες, αλλά και οι τιμές στα καταλύματα πέφτουν ελαφρώς. Του Έλληνα δεν του δίνεται καν η δυνατότητα να ταξιδέψει τον Αύγουστο σε κάποιο Κυκλαδίτικο νησί, καθώς τα περισσότερα ξενοδοχεία είναι κατειλημμένα από ξένους επισκέπτες. Για παράδειγμα μια εκδρομή στην Κύθνο με ημιδιατροφή τον Σεπτέμβριο κοστίζει για δύο δ/ν στα 185€, που είναι μια εφικτή τιμή. Αυτά που σας λέω αναφέρονται σε ομαδικές εκδρομές».

Οι Έλληνες έχουν μειώσει τις ημέρες των διακοπών τους;

«Υπάρχει το φαινόμενο να μειώνονται οι διακοπές του Έλληνα από χρόνο σε χρόνο. Τη δεκαετία του ’90 όταν πήγαινε κάποιος διακοπές στη Σκιάθο δεν πήγαινε για λιγότερες από 15 ημέρες. Σήμερα αυτό το νούμερο έχει μειωθεί μόλις στις 4-5 ημέρες. Μιλάμε για τεράστια διαφορά. Ο Έλληνας του ’90 ήταν πιο πλούσιος από τον Έλληνα του 2024. Η άλλη παράμετρος είναι οι υποδομές που σήμερα είναι άριστες και οι αλλοδαποί κατακλύζουν εκείνοι τα νησιά, καθόσον οι παροχές είναι πολύ πιο αρεστές σε σχέση με εκείνες του 1990 που ήταν υποτυπώδεις».

Ο κίνδυνος του υπερτουρισμού παραμονεύει;

«Κάποια στιγμή πρέπει να δούμε και το θέμα του υπερτουρισμού σε κάποιους ελληνικούς προορισμούς, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος να αντιστραφεί η ποιότητα του τουριστικού προϊόντος. Υπάρχει το παράδειγμα του Dubrovnik που είπε «φτάνει, μην έρχεστε άλλοι τουρίστες». Υπάρχουν νησιά, όπου υπάρχει κορεσμός στα οχήματα. Δηλαδή σε νησί με μήκος δρόμων 17 χλμ, τα αυτοκίνητα, αν τα βάλεις το ένα πίσω από το άλλο, καλύπτουν όλο αυτό το δίκτυο. Τα καράβια πάνε προς τα νησιά μας γεμάτα αυτοκίνητα. Αν συνυπολογίσεις και τα ενοικιαζόμενα, καταλαβαίνεις για τι πράγμα μιλάμε».

Οι Βολιώτες πηγαίνουν αυτή την εποχή στο εξωτερικό για διακοπές;

«Όσον αφορά στο κομμάτι του εξωτερικού, αυτή την εποχή είναι σε πτώση και δεν προτιμάται από τους Βολιώτες. Η νέα δυναμική αναφέρεται περισσότερο στα νέα παιδιά που διψούν να γνωρίσουν ξένους προορισμούς και για τους οποίους υπάρχουν φτηνά οικονομικά πακέτα, κυρίως όμως σε άλλες εποχές του έτους».

Το θέμα των κρουαζιερόπλοιων;

«Υπάρχει πτώση στις αφίξεις. Μην νομίζεται όμως ότι η πτώση από τα 37 στα 25 είναι μεγάλη. Το κρουαζιερόπλοια που έρχονται στον Βόλο αναχωρούν το ίδιο απόγευμα, αφού έχουν πραγματοποιήσει μια ημερήσια εκδρομή στα Μετέωρα, την οποία ακολουθεί το 80% περίπου των ατόμων. Οι υπόλοιποι κάνουν μια βόλτα στην πόλη μας, δεν αφήνουν όμως χρήματα. Το ιστορικό και πολιτισμικό προϊόν του Βόλου δυστυχώς δεν το έχουμε αναδείξει όπως πρέπει. Επίσης, λόγω Εγνατίας οδού, η πρόσβαση στα Μετέωρα είναι πιο εύκολη από Ηγουμενίτσα κι έτσι πολλά κρουαζιερόπλοια πλέον προτιμούν να ελλιμενίζονται εκεί. Επίσης, ο χώρος υποδοχής και άφιξης των τουριστών στην πόλη μας είναι πολύ μακριά από το κεντρικό λιμάνι, με αποτέλεσμα ο τουρίστας να δυσκολεύεται με την πρόσβασή του στην πόλη μας. Το άλλο πρόβλημα είναι το σημείο που βγαίνουν αυτά τα πλοία, που λόγω λάσπης ενδεχομένως να υπάρξει πρόβλημα με τις τουρμπίνες τους, καθώς ο χώρος ελλιμενισμού είναι στις εκβολές του ποταμού κάτι που δεν γίνεται πουθενά στον κόσμο. Τα πολύ μεγάλα καράβια μένουν έξω από το λιμάνι και φέρνουν τον κόσμο με βάρκες. Το κρουαζιερόπλοιο δεν το ξέρουμε να το δουλέψουμε. Τέλος, για το θέμα των υδροπλάνων που έχει γίνει πολλή κουβέντα υπάρχει πρόβλημα, καθώς η προσθαλάσσωση και η αποθαλάσσωση γίνεται σε ανοιχτή θάλασσα κάτι που δυσχεραίνει το όλο εγχείρημα, καθώς στη Σκόπελο για παράδειγμα πιάνει συχνά μπουγάζι. Δεν ξέρω τελικά αν θα δουλέψει αυτό και πώς μπορεί να δουλέψει».

«Οι περισσότεροι Έλληνες κινούνται με τον κοινωνικό τουρισμό και με τα pass»

Ο κ. Νίκος Τσινής, ιδιοκτήτης του Όθρυς travel, που μας μίλησε για τη φετινή τουριστική χρονιά, τονίζει ότι «καθώς οι τιμές έχουν ξεφύγει, για τους Έλληνες οι διακοπές είναι πλέον απαγορευτικές.

Τουριστικά είμαστε πεσμένοι. Στα κρουαζιερόπλοια έχουμε ακυρώσεις αφίξεων, στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια οι τιμές είναι πού υψηλές. Για να πας μέχρι τη Σκόπελο με το συμβατικό πλοίο θέλεις 80€/ ανά άτομο μετ’ επιστροφής. Θα σας πω και για τις Κυκλάδες που έχω εικόνα. Από Ραφήνα-Τήνο μόνο για να πας θέλεις 65€. Στη Μυτιλήνη θέλεις 57€ το άτομο συν το λεωφορείο, καθώς επέστρεψα χτες από μια εκδρομή του πρακτορείου. Για να μπει το λεωφορείο στο πλοίο για Μυτιλήνη το κόστος ήταν 600€ στο οποίο είναι τιμή με έκπτωση καθώς είναι τιμή γραφείου. Οι τιμές των ξενοδοχείων έχουν εκτοξευθεί κι αυτές. Για τις 20 Ιουλίου που γίνεται μια γιορτή στην Τήνο και συνηθίζαμε να πραγματοποιούμε κάποιο ταξίδι φέτος μας ζήτησαν 160€ τη βραδιά σε δίκλινο δωμάτιο σε ξενοδοχείο 2 αστέρων. Οι τιμές έχουν ξεφύγει. Για τους Έλληνες οι διακοπές είναι πλέον απαγορευτικές. Οι ξένοι έρχονται με 400€ με βραχιολάκι για μια εβδομάδα και διαμένουν μέσα στα μεγάλα ξενοδοχεία με ημιδιατροφή. Τα πρακτορεία διοργανώνουν κάποιες μικρές εκδρομές που χρεώνονται extra. Μια ημερήσια εκδρομή στους Παξούς, για παράδειγμα, κοστίζει 45€/άτομο. Ας έρθουμε και στα της Μαγνησίας. Στο Χορευτό πώς θα πας; Κάποιους πελάτες μας από το εξωτερικό πρόσφατα τους πήγαμε με λεωφορείο μέχρι τον Συνεταιρισμό Ζαγοράς κι από εκεί κι έπειτα τους ανεβοκατεβάζαμε με ΙΧ. Χώρια που οι τιμές των ξενοδοχείων στην περιοχή μας γενικότερα είναι αρκετά υψηλές και μάλιστα σε σχέση με τις παροχές που δίνουν. Έχει προστεθεί και το τέλος περιβαλλοντικής προστασίας ανά δωμάτιο που σε ξενοδοχείο 4* είναι 7€ και σε 5* 10€. Είναι επιπλέον χρήματα ανά δ/ν τα οποία τα επιβαρύνεται ο πελάτης. Οι περισσότεροι Έλληνες κινούνται με τον κοινωνικό τουρισμό και με τα pass. Βέβαια τα συμβεβλημένα ξενοδοχεία είναι πολύ περιορισμένα και τα περισσότερα δεν έχουν δωμάτια να δώσουν τον Αύγουστο που θέλει να πάει διακοπές ο περισσότερος κόσμος. Το μέλλον του ελληνικού τουρισμού για τους Έλληνες το βλέπω ζοφερό. Αν δεν ανέβουν οι μισθοί και οι συντάξεις δεν θα μπορεί ο Έλληνας να πάει διακοπές. Η μεσαία τάξη και κάτω δεν μπορεί να πάει διακοπές. Και αν πάει θα είναι μόνο για 3-4 μέρες όχι παραπάνω».

«Οι τιμές έχουν ξεφύγει…»

Η κ. Εύη Καρβουνιάρη, ιδιοκτήτρια του τουριστικού γραφείου «Volos tours», εξηγεί πως πρόκειται για μια πολύ δύσκολη χρονιά από τουριστικής άποψης.

«Δεν βρισκόμαστε στην καλύτερη κατάσταση από τουριστικής πλευράς. Οι εκδρομές που πάει ο κόσμος του Βόλου είναι πολύ περιορισμένες. Ειδικά για φέτος βλέπω τους Βολιώτες πολύ σφιγμένους οικονομικά. Βέβαια αυτό το φαινόμενο εμφανίζεται πανελλαδικά. Χτες που γυρίσαμε από μια εκδρομή στα Λιχαδονήσια, οι εκεί επιχειρηματίες μού ανέφεραν ότι αυτή την εποχή τουριστικά ο Άγ. Γεώργιος Λιχάδας βρίσκεται 40% κάτω σε σχέση με πέρσι. Η πτώση είναι μεγάλη. Και γενικά όσοι πάνε, δεν αφήνουν χρήματα. Τα νησιά των Κυκλάδων έχουν κάποιο κόσμο, όχι όμως τον κόσμο που περίμεναν ή τον κόσμο που παρουσιάζουν τα κανάλια. Η Τήνος που έχω εικόνα, έχει σαφώς λιγότερο κόσμο από άλλες χρονιές, αλλά και αυτός ο κόσμος που πηγαίνει δεν αφήνει χρήματα. Ο κόσμος έχει δίκιο. Οι τιμές έχουν ξεφύγει. Δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις υψηλές τιμές τόσο της διαμονής όσο και της εστίασης. Πώς να ανταποκριθείς, αν για ένα σουβλάκι, μια σαλάτα και μια μπύρα θέλεις να πληρώσεις 25€; Τα βλέπω πολύ δύσκολα τα πράγματα και στον τουριστικό κλάδο, αλλά και γενικότερα. Προβλέπω δύσκολο χειμώνα. Και για τα πρακτορεία είναι δύσκολα τα πράγματα, καθώς, εάν δεν γίνονται εκδρομές, δεν υπάρχουν έσοδα».

ΘΕΣΣΑΛΙΑ. ΑΡΤΕΜΗΣ ΧΑΛΑΤΣΗΣ. ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΧΑΛΑΤΣΗ