Οµαδικές αγωγές µε τις οποίες µπορεί να αξιώσουν από τη διαδικτυακή πλατφόρµα κρατήσεων booking.com αποζηµιώσεις, που ενδεχοµένως να προσµετρούνται σε πολλές δεκάδες εκατοµµύρια, αξιολογούν σε συνεργασία µε νοµικούς συµβούλους φορείς του ελληνικού τουρισµού και ξενοδόχοι, µε πρωτοβουλία και κεντρικό ρόλο του Ξενοδοχειακού Επιµελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), γράφει η Καθημερινή.
Το δικαίωµα αξίωσης αποζηµίωσης εκτιµάται ότι γεννάται έπειτα από απόφαση του Ευρωπαϊκού ∆ικαστηρίου, επί της οποίας µπορεί να στηριχθεί ο ισχυρισµός ότι συγκεκριµένες πρακτικές της booking.com ζηµίωσαν τους ξενοδόχους. Το θέµα στρέφεται γύρω από την υποχρέωση που επέβαλε η πλατφόρµα στους ξενοδόχους να µη διαθέτουν τα δωµάτιά τους σε τιµές χαµηλότερες από αυτές µε τις οποίες εµφανίζονται στις καταχωρίσεις στις ηλεκτρονικές της σελίδες (ρήτρες ισοτιµίας rate parity). ∆ηλαδή, εάν ένα δωµάτιο ξενοδοχείου έχει δοθεί προς εκµίσθωση στα 100 ευρώ, δεν µπορεί να το πουλήσει ο ξενοδόχος από άλλα κανάλια πωλήσεων ή και το ίδιο το site της εταιρείας του φθηνότερα, ανεξάρτητα από το αν έχουν µείνει αδιάθετα δωµάτια ή όχι. Ωστόσο, η προµήθεια που καταβάλλουν οι ξενοδόχοι για τις κρατήσεις που κλείνει η booking. com κυµαίνονται από 15% έως και 27%, σύµφωνα µε Ελληνες ξενοδόχους. Υψηλότερες προµήθειες συνήθως χρεώνονται όταν οι ξενοδόχοι συµµετέχουν σε διαφηµιστικά προγράµµατα και άλλες προωθητικές ενέργειες της πλατφόρµας. Η απόφαση του Ευρωπαϊκού ∆ικαστηρίου, και συγκεκριµένα για την υπόθεση C-264/23, έκρινε ότι οι ρήτρες ισοτιµίας (rate parity) είτε ευρείες είτε στενές, οι οποίες απαγορεύουν στα ξενοδοχεία να προσφέρουν χαµηλότερες τιµές στους δικούς τους ιστότοπους από ό,τι στις πλατφόρµες κρατήσεων, δεν είναι απαραίτητες για τη διασφάλιση της οικονοµικής βιωσιµότητας αυτών των πλατφορµών.
Ετσι, όπως εξηγεί ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιµελητηρίου Ελλάδος αλλά και της Hotrec, της πανευρωπαϊκής Ενωσης Ξενοδόχων, Εστιατορίων και Καφέ, Αλέξανδρος Βασιλικός, ελήφθη απόφαση του ΞΕΕ για συνεργασία µε εξειδικευµένη νοµική εταιρεία προκειµένου να εξεταστεί η κατάθεση αγωγών αποζηµίωσης των Ελλήνων ξενοδόχων. Στην παρούσα φάση διερευνάται το πλήθος των ξενοδόχων που θα συµµετάσχει στην οµαδική αγωγή από την ελληνική πλευρά. Σηµειώνεται ότι η Πανελλήνια Ενωση Ξενοδόχων (ΠΟΞ), όπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρός της Ιωάννης Χατζής, στηρίζει την πρωτοβουλία του Αλέξανδρου Βασιλικού. Οπως ανέφερε από το βήµα της 12ης γενικής συνέλευση του ΞΕΕ, η απόφαση για την υπόθεση C-264/23 «πιστοποιεί επίσης πως τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία έχουν υποστεί οικονοµική ζηµία από τις παράνοµες πρακτικές της συγκεκριµένης πλατφόρµας».
Επιχειρώντας να προϋπολογίσουν το ύψος µιας δυνητικής οµαδικής αγωγής από την ελληνική πλευρά, άλλες πηγές της ξενοδοχειακής αγοράς εξηγούν πως οι online κρατήσεις στην Ελλάδα προσεγγίζουν τα 2 δισ. ετησίως σε συνολικό κύκλο εργασιών των ξενοδοχείων της τάξης των 10 δισ. και επιπλέον κύκλο εργασιών για άλλου τύπου καταλύµατα. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η booking.com έχει µερίδιο αγοράς της τάξης του 70%. Αυτό σηµαίνει, προσθέτουν, ότι της αντιστοιχούν online κρατήσεις 1,4 δισ. ετησίως στην Ελλάδα. Με βάση µια µέση προµήθεια 15%, τα έσοδα της πλατφόρµας υπολογίζονται κοντά στα 200 εκατ. Ο πρόεδρος του ΞΕΕ σε σχετική ερώτηση της «Κ» απέφυγε να µιλήσει για συγκεκριµένα ποσά.
Σηµειώνεται επίσης ότι η Hotrec αµφισβήτησε µε πρόσφατη ανακοίνωσή της τον βαθµό συµµόρφωσης της booking. com µε την απόφαση του Ευρωπαϊκού ∆ικαστηρίου για την εξάλειψη των όρων ρήτρας ισοτιµίας στις τιµές διάθεσης των δωµατίων.
Ηλίας Γ. Μπέλλος, Καθημερινή