Του Chris Bryant - Bloomberg
Ο ισχυρός άνδρας της Volkswagen, Herbert Diess, έχει μια εντελώς ρεαλιστική εικόνα για την απειλή που αντιμετωπίζει από τους ισχυρούς σε επίπεδο λογισμικού, αλλά και σε επίπεδο κεφαλαιοποίησης ανταγωνιστές της εταιρείας του, όπως η Tesla, ωστόσο επιμένει ότι η VW έχει τη δυνατότητα να επικρατήσει. Ως έχουν τα πράγματα, μπορεί και να έχει δίκιο.
Ο γερμανικός κολοσσός της αυτοκινητοβιομηχανίας έχει δει την κεφαλαιοποίησή του να εκτοξεύεται κατά σχεδόν 45 δισεκατομμύρια ευρώ από τις αρχές του 2021, ενώ η μετοχή του κινείται στα υψηλότερα επίπεδά της από το 2015, όταν το σκάνδαλο εκπομπών ρύπων από τα πετρελαιοκίνητα οχήματά της (diesel-gate) είχε προσγειώσει απότομα την εταιρεία, εισάγοντάς την σε ένα σκοτεινό μονοπάτι.
Οι ευρύτερα διαπραγματεύσιμες προνομιούχες μετοχές της VW έχουν σημειώσει άνοδο 36% από τις αρχές Ιανουαρίου, ξεπερνώντας κατά πολύ την απόδοση της Tesla - η οποία έχει υποχωρήσει ελαφρώς μέσα στο τρέχον έτος, έχοντας βέβαια δει άνοδο της μετοχής της κατά περισσότερο από 700% το 2020.
Η ανάκαμψη της VW από τα "χαμηλά" του diesel-gate είναι πλέον γεγονός...
Η κεφαλαιοποίηση 125 δισ. ευρώ της VW εξακολουθεί να αποτελεί μόλις το 1/5 εκείνης της Tesla και οι επενδυτές στον γερμανικό όμιλο εξακολουθούν να μην αποτιμούν ολοκληρωμένα την αξία η οποία αρμόζει σε premium brands που δημιουργούν μετρητά όπως η Porsche, καθώς και στην ηγετική θέση της VW στην αγορά της Κίνας. Παρ' όλα αυτά, η VW βλέπει να πνέουν για εκείνη ούριοι άνεμοι. Τι έχει αλλάξει λοιπόν;
Με τακτικές... Musk
Οι υπόνοιες ότι η πολύτιμη θυγατρική Porsche πιθανόν να εισαγόταν αυτόνομα στο χρηματιστήριο βοήθησαν οπωσδήποτε, παρόλο που η διοίκηση της VW έδωσε την εντύπωση, αυτή την εβδομάδα, ότι μια τέτοια κίνηση δεν βρίσκεται μέσα στις άμεσες προτεραιότητές της.
Η στροφή των επενδυτών στα χρηματιστήρια μακριά από τις μετοχές growth των προς το παρόν ελάχιστα κερδοφόρων εταιρειών προς τις μετοχές εκείνων των ομίλων που αναμένεται να επωφεληθούν περισσότερο από μετά πανδημία ανάκαμψη, έχει επίσης διαδραματίσει τον ρόλο της. Οι αναλυτές αναμένουν ότι η VW θα καταγράψει ένα επιβλητικό λειτουργικό κέρδος 16 δισ. ευρώ το 2021.
Όπως σημειώνει ο συνάδελφός μου στο Bloomberg News, Christoph Rauwald, μια άλλη μεγάλη διαφορά είναι ότι η VW έχει γίνει πολύ πιο ικανή στο να δίνει έμφαση και δημοσιότητα στην εξαιρετικά φιλόδοξη στρατηγική της για τα ηλεκτρικά οχήματα. Ο Diess έχει ακολουθήσει την αυτοπροωθητική "ρουτίνα" του Musk, "λειαίνοντας" μάλιστα τις αιχμηρές γωνίες της και πλέον πετά το "γάντι" στον συνιδρυτή της Tesla επί ίσοις όροις.
Χάρη στα νέα ηλεκτρικά μοντέλα, όπως τα VW ID3, Audi e-tron και Porsche Taycan, ο σχεδιασμός της VW στο πεδίο των ηλεκτρικών οχημάτων έχει καταστεί πολύ πιο αξιόπιστος. Ο όμιλος είναι ήδη ο μεγαλύτερος πωλητής ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο θα μπορούσε να ανταγωνίζεται ευθέως την Tesla σε πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσα σε περίπου δύο χρόνια από σήμερα.
"Εταιρεία λογισμικού"
Έως το 2030, περίπου οι μισές από τις νέες πωλήσεις αυτοκινήτων του ομίλου θα είναι ηλεκτρικά οχήματα. Για να ανταποκριθεί σε αυτή τη ζήτηση, η εταιρεία έχει εκπονήσει και παρουσιάσει σχέδια για κατασκευή έξι εργοστασίων μπαταριών στην Ευρώπη, σε συνεργασία με εξωτερικούς συνεργάτες. Η επένδυση της VW στην εταιρεία μπαταριών πρώιμου σταδίου QuantumScape έχει αποδώσει επίσης, τουλάχιστον στα χαρτιά. Η VW κατέγραψε κέρδος 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ από την επένδυση στον ισολογισμό της για το 2020.
Η VW εξακολουθεί να υστερεί της Tesla σε ζωτικούς τομείς όπως οι ενημερώσεις λογισμικού οχημάτων από απόσταση μέσω cloud και η αυτόνομη οδήγηση, ωστόσο έχει ένα αξιόπιστο σχέδιο για να καλύψει αυτή την απόσταση.
Η VW θα αναπτύξει τη δική της "στοίβα λογισμικού" αντί να βασίζεται στο Google ή σε οποιαδήποτε άλλη εισαγωγή από τη Silicon Valley, μια προσπάθεια η οποία θα της κοστίσει δισεκατομμύρια ευρώ. Εάν τελικώς η VW καταφέρει να αποτιμάται περισσότερο σαν μια εταιρεία λογισμικού και όχι ως εταιρεία συγκόλλησης μεταλλικών τμημάτων, τα χρήματα αυτά θα έχουν δαπανηθεί για καλό σκοπό.
Για όσους φοβούνται ότι η Ευρώπη προορίζεται να χάσει τα βιομηχανικά πλεονεκτήματα αιχμής της από τις ΗΠΑ και την Κίνα, αυτό είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό. Λίγοι θα μπορούσαν να αναλάβουν τέτοιους κινδύνους, ωστόσο η VW διαθέτει 27 δισεκατομμύρια ευρώ καθαρής ρευστότητας και οι αναλυτές αναμένουν ότι θα συνεχίσει να δημιουργεί μεγάλο όγκο μετρητών.
Το μέγεθος δεν τρομάζει
Στο παρελθόν, οι μεγάλες δαπάνες της VW φαίνονταν να ωφελούν περισσότερο τους μηχανικούς της σε σχέση με τους επενδυτές. Η εταιρεία απασχολεί 670.000 υπαλλήλους - ένα πιθανό μελλοντικό πρόβλημα, δεδομένου ότι η κατασκευή ενός ηλεκτρικού οχήματος απαιτεί λιγότερη ένταση εργασίας από την παραγωγή ενός το οποίο τροφοδοτείται από έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Το τεράστιο μέγεθος της εταιρείας έχει τη δυνατότητα να καταστεί πλεονέκτημα, επιμένει ο Diess: όσο περισσότερα οχήματα ενσωματώνουν το υλικό και το λογισμικό της, τόσο πιο εύκολα θα μπορεί εκείνη να αποσβέσει αυτές τις επενδύσεις. Σε ένα "δόλωμα" για τους - αδηφάγους καταναλωτές αριθμών - αναλυτές, έχει υποσχεθεί να μειώσει τα πάγια κόστη κατά 5% έως το 2023.
Οι μικροεπενδυτές είναι το τελευταίο διάστημα εκείνοι οι οποίοι καθορίζουν την κατεύθυνση της χρηματιστηριακής αγοράς - και πιθανόν να βρίσκονται πίσω από την άνοδο που σημείωσαν οι κοινές μετοχές της VW την Τρίτη. Αυτοί οι ερασιτέχνες επενδυτές ανταποκρίνονται σε διαφορετικά ερεθίσματα ο καθένας και η VW δεν είναι πλέον τόσο "υπεράνω" ώστε να σνομπάρει μερικές ιδέες από το "λαϊκιστικό" οπλοστάσιο του Musk.
TechnoKaiser
Η εταιρεία διοργάνωσε μια ζωντανή διαδικτυακή "Power Day" αυτήν την εβδομάδα για να παρουσιάσει τις δραστηριότητες γύρω από τις μπαταρίες, οι οποίες αποτελούν "ξεδιάντροπη" αντιγραφή ανάλογων εκδηλώσεων για τις μπαταρίες και την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης της Tesla.
Η VW έκανε λόγο για δημιουργία δικτύου "gigafactories", χρησιμοποιώντας την "σέξι" ορολογία του Musk για τις εγκαταστάσεις παραγωγής μπαταριών. Αν και μικρότερο μέρος της ημέρας στο σπίτι και με λιγότερη ενασχόληση με memes και κρυπτονομίσματα σε σχέση με τον βασικό ανταγωνιστή του, ο Diess χρησιμοποιεί επίσης τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να προωθήσει το μήνυμα ότι η VW πρέπει να αποτιμάται πλέον ως εταιρεία τεχνολογίας.
Ένα πράγμα που δεν έχει κάνει ακόμη είναι να δώσει στον εαυτό του έναν διασκεδαστικό νέο τίτλο, όπως το "Technoking" στην περίπτωση του ηγέτη της Tesla. Εάν ωστοσο ο Diess συνεχίσει στον ίδιο δρόμο, η μετονομασία του σε TechnoKaiser (Κάιζερ της Τεχνολογίας) δεν απέχει πολύ.
capital.gr