Οι καλοί παίκτες στοιχηµατίζουν έχοντας µια ιδέα για τις πιθανότητες και τους κινδύνους που ελλοχεύουν. Οι επενδυτές στη µητρική εταιρεία της Google, Alphabet, µπορεί να θέλουν να κάνουν το ίδιο. Οι επιθεωρητές ανταγωνισµού στο υπουργείο ∆ικαιοσύνης των ΗΠΑ είναι οι τελευταίοι που στοχοποίησαν τον τεχνολογικό γίγαντα των 2 τρισεκατοµµυρίων δολαρίων, προτείνοντας πληθώρα λύσεων –συµπεριλαµβανοµένης µιας πιθανής διάσπασης– ως τιµωρία για τις αντιανταγωνιστικές πρακτικές που κατηγορείται ότι εφάρµοζε για χρόνια. Τα έσοδα από την αναζήτηση –η «αγελάδα για άρµεγµα» της Google– κινδυνεύουν, ενώ µια σειρά από άλλα δεινά προστίθεται στη ζηµία. Στη χειρότερη περίπτωση, περισσότερο από το ένα τέταρτο της εταιρικής αξίας της εταιρείας κινδυνεύει. To αµερικανικό υπουργείο ∆ικαιοσύνης κάνει κινήσεις για να αντιµετωπίσει ανησυχίες που σχετίζονται µε την αναζήτηση, τη διαφήµιση και τη συσσώρευση δεδοµένων της Google. Τον δρόµο προς αυτή την κατεύθυνση άνοιξε µια δικαστική απόφαση τον Αύγουστο, που έκρινε ότι η εταιρεία παραβίασε την αντιµονοπωλιακή νοµοθεσία των ΗΠΑ. Οι «λύσεις» που προτείνουν προς το παρόν οι αµερικανικές αρχές είναι ευρείες, υποδεικνύοντας τα πάντα, από την απαγόρευση συµφωνιών που καθιστούν την Google προεπιλεγµένη µηχανή αναζήτησης σε συσκευές όπως τα iphone της Apple, έως τη διάσπαση µονάδων της, όπως το λειτουργικό σύστηµα για κινητά Android. Η Google είναι η κορυφαία µηχανή διαδικτυακής αναζήτησης.

Η πώληση διαφηµίσεων αντιπροσωπεύει περισσότερο από το ήµισυ των εσόδων της, µε αναµενόµενα 219 δισ. δολάρια το επόµενο έτος. Ωστόσο, πολλά από αυτά προέρχονται από τη συνεργασία µε την Apple, στην οποία η Google εκχωρεί έσοδα για να εξασφαλίσει ευνοϊκή θέση στις συσκευές iphone. Οι αναλυτές της Barclays εκτιµούν ότι πάνω από το ένα τρίτο των εσόδων αναζήτησης προέρχεται από τέτοιες προεπιλογές στο IOS, είτε µέσω της τυπικής γραµµής εργαλείων της είτε µέσω του προγράµµατος περιήγησης Chrome που ανήκει στην Google. Αν αφαιρεθούν τα χρήµατα που εκχωρούνται στην Apple, το ποσό αντιστοιχεί σε περίπου 53 δισ. δολάρια από τα καθαρά έσοδα του επόµενου έτους. Στο λειτουργικό περιθώριο 40% που έχει η εταιρεία για διαφηµίσεις και υπηρεσίες, αυτό αντιστοιχεί σε 21 δισ. δολάρια λειτουργικών εσόδων. Αν ληφθούν υπόψη τα τρέχοντα έσοδα της Google µε βάση τα κέρδη προ τόκων και φόρων των επόµενων 12 µηνών, αυτό σηµαίνει ότι διακυβεύεται αξία 380 δισ. δολαρίων.

Ακόµη κι αν ο αρµόδιος δικαστής ακυρώσει το σχέδιο που προωθεί το υπουργείο ∆ικαιοσύνης των ΗΠΑ για την απόλυτη κυριαρχία της Google στην ψηφιακή αναζήτηση, σηµαίνει ότι το πλήγµα θα αµβλυνθεί, τουλάχιστον στην αρχή – στην Ευρώπη, όπου οι χρήστες πρέπει να επιλέξουν τη µηχανή αναζήτησής τους η εταιρεία διατηρεί το συντριπτικό µερίδιο µέσω της δύναµης της συνήθειας. Αλλά δεν είναι µόνο οι θεµατοφύλακες ανταγωνισµού της Ουάσιγκτον που πρέπει να φοβάται η Google. Η κατασκευάστρια εταιρεία του Fortnite, Epic Games, κέρδισε µια διαταγή κατά της εταιρείας υπό την ηγεσία του Σουντάρ Πιτσάι τη ∆ευτέρα, η οποία θα µπορούσε να επιφέρει αλλαγές στις εφαρµογές της. Η Epic ισχυρίζεται ότι η Google δηµιούργησε λειτουργικά κέρδη 12 δισ. δολαρίων από αυτήν την πηγή το 2021, όπως έγραψαν οι Financial Times. Τηρουµένων των αναλογιών, αυτό σηµαίνει ότι η µάχη αυτή θα µπορούσε να στοιχίσει στην Google περισσότερα από 200 δισ. δολάρια. Συνολικά διακυβεύονται σχεδόν 600 δισ. δολάρια σε εταιρική αξία. Είναι αλήθεια ότι η άµεση απώλεια είναι απίθανο να είναι συνολική. Αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες που µπορεί να επηρεάσουν την «αντιµονοπωλιακή ρουλέτα».

Η Καθημερινή (ΤΖΕΝΙΦΕΡ ΣΑΜΠΑ / REUTERS ΒREKINGVIEWS)