Σήμερα είναι σημαντική μέρα για τις ευφυείς μεταφορές. Στα σύνορα Ελλάδας - Τουρκίας, συγκεκριμένα στον συνοριακό σταθμό Εβρου «Κήποι - Υψαλα», εκπρόσωποι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του πολιτικού και επιχειρηματικού κόσμου των δύο χωρών θα δουν δύο φορτηγά Ford F-max να διασχίζουν τη διασυνοριακή οδική γέφυρα ελεύθερα, χωρίς να σταματήσουν για χειρωνακτικό έλεγχο και χωρίς την παραμικρή συμβολή των οδηγών.
Όπως γράφει η Καθημερινή, η επίδειξη περιλαμβάνει και άλλα: αυτοματοποιημένη οδήγηση φορτηγών σε συστοιχία κατά τη διέλευση των συνόρων, τηλεχειρισμό και πρόγνωση κινδύνου μέσω αισθητήρων κατά την προσέγγιση του φορτηγού στο διασυνοριακό πέρασμα, αυτόνομη, χωρίς οδηγό, διέλευση του φορτηγού κατά τη διάρκεια του τελωνειακού ελέγχου.
Δυνατότητες που θα αλλάξουν εκ βάθρων τις οδικές και εμπορευματικές μεταφορές. Ούτε ουρές χιλιομέτρων στα σύνορα ούτε κομφούζιο και διαμαρτυρίες για τις πολύωρες αναμονές. Τα βήματα προς ένα μέλλον χωρίς επισφάλειες και καθυστερήσεις στους μεθοριακούς σταθμούς κάνουν το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ), η Ericsson Ελλάδας και η Wings ICT Solutions σε συνεργασία με τους αντίστοιχους τουρκικούς φορείς, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου 5G-MOBIX. Στο συγχρηματοδοτούμενο από την Ε.Ε. ερευνητικό έργο συμμετέχουν 58 εταίροι από την Ευρώπη, την Τουρκία, την Κίνα και τη Νότια Κορέα.
Το έργο προετοιμάζει την απρόσκοπτη διέλευση διασυνδεδεμένων αυτοματοποιημένων φορτηγών σε διασυνοριακά περάσματα με ιδιαίτερες δυσκολίες (τα οχήματα έχουν αδιάκοπη κάλυψη 5G από τα εθνικά τηλεπικοινωνιακά δίκτυα των χωρών). Και όχι μόνο. Συμβάλλει στην αναβάθμιση των διεθνών οδικών δικτύων, που θα πρέπει να μπορούν να υποδέχονται ευφυή οχήματα, στην ασφαλέστερη οδήγηση με τη χρήση συστημάτων αποτροπής ατυχημάτων, στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των οδικών μεταφορών λόγω μικρότερης κατανάλωσης καυσίμου.
Η ερευνητική ομάδα I-SENSE Group του ΕΠΙΣΕΥ, σε συνεργασία με το ΕΜΠ, θα παρουσιάσει την εφαρμογή «See-what-i-see», που επιτρέπει στους οδηγούς των φορτηγών που ταξιδεύουν σε συστοιχία να έχουν καθαρή εικόνα της πορείας τους, παρακολουθώντας ζωντανά τον δρόμο μέσα από την κάμερα του προπορευόμενου οχήματος.
Από την πλευρά της η Ericsson παρέχει ένα ανεξάρτητο δίκτυο κορμού 5G, το οποίο υποστηρίζει –σε συνεργασία με το ανάλογο δίκτυο 5G της Turkcell– προηγμένα σενάρια μεταπομπής και περιαγωγής.
Η Wings ICT Solutions ανέπτυξε για τον διασυνοριακό σταθμό των Κήπων μια καινοτόμο υπηρεσία «υποβοηθούμενου αυτοματοποιημένου τελωνειακού ελέγχου». Μέσω της μονάδας οχήματος και της περιφερειακής μονάδας που ανέπτυξε και εξέλιξε η Wings συλλέγονται μια πλειάδα πληροφοριών για το όχημα, που αποστέλλονται μέσω συνδεσιμότητας 5G σε πραγματικό χρόνο στην έξυπνη πλατφόρμα της Wings. Ετσι επιταχύνονται εντυπωσιακά οι διαδικασίες τελωνειακού ελέγχου και ενισχύεται η ασφάλεια του προσωπικού και των συνόρων. Το αυτοματοποιημένο όχημα περνά τα σύνορα χωρίς να χρειαστεί να σταματήσει για επιτόπιο χειρωνακτικό έλεγχο.
«H επίδειξη αυτή αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία για να παρουσιαστούν οι δυνατότητες και τα οφέλη που προσφέρουν οι 5G υποδομές σε αστικούς και διασυνοριακούς αυτοκινητοδρόμους. Αποτελεί γεγονός ορόσημο για τον κόσμο της αυτοματοποιημένης οδήγησης και ταυτόχρονα μια ευκαιρία να προϊδεάσουμε το ευρύ κοινό για το τι υπόσχεται το μέλλον στον τομέα των μεταφορών και των δικτύων όταν η διεθνής συνεργασία είναι αποτελεσματική», δήλωσε ο δρ Αγγελος Αμδίτης, διευθυντής Ερευνας και Ανάπτυξης του ΕΠΙΣΕΥ αλλά και πρόεδρος του ERTICO ITS Europe, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τα Ευφυή Συστήματα των Μεταφορών.
Τασούλα Καραϊσκάκη (Καθημερινή)