Τσίπουρο, τζιν, σανγκρία και κρασί περιλαμβάνονται πλέον στις 60 κατηγορίες προϊόντων με τη μεγαλύτερη αύξηση πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ την εβδομάδα που ολοκληρώθηκε στις 5 Απριλίου. Αν και στις πρώτες θέσεις διατηρούνται σταθερά τα παραφαρμακευτικά, τα συμπληρώματα διατροφής, αντισηπτικά μαντιλάκια και πλαστικά γάντια, αρχίζουν να διαφαίνονται οι αλλαγές στην κατανάλωση όσο περνούν οι μέρες της καραντίνας. Τα σούπερ μάρκετ, πάντως, συνεχίζουν να συγκεντρώνουν τζίρο, με τις πωλήσεις, μη συμπεριλαμβανομένων των επί ζυγίω προϊόντων (χύμα), να πλησιάζουν τα 900 εκατ. ευρώ μέσα σε διάστημα μόλις έξι εβδομάδων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η εταιρεία ερευνών αγοράς IRI την εβδομάδα από 30 Μαρτίου έως 5 Απριλίου 2020 οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 27,6% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, με τον τζίρο από τα συσκευασμένα προϊόντα να φτάνει τα 144,54 εκατ. ευρώ έναντι 113,29 εκατ. ευρώ το 2019. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόκειται για μια εβδομάδα που καταγράφεται ανάκαμψη του ρυθμού αύξησης των πωλήσεων, έπειτα από μια εβδομάδα επιβράδυνσης (ο ρυθμός αύξησης των πωλήσεων είχε υποχωρήσει σε 11,5% το διάστημα 23-29 Μαρτίου 2020).
Εκτός από τη νέα ενίσχυση των πωλήσεων, την εβδομάδα 30 Μαρτίου - 5 Απριλίου καταγράφονται και κάποιες ενδιαφέρουσες αλλαγές στην κατανάλωση. Πρόκειται, σημειωτέον, για την έκτη εβδομάδα από την εμφάνιση κρουσμάτων κορωνοϊού στην Ελλάδα, και αυτό που αποτυπώνεται στα στοιχεία είναι ότι μετά την υπεραποθεματοποίηση σε βασικά είδη διατροφής, κυρίως μακράς διαρκείας (ζυμαρικά, όσπρια, κονσέρβες) και σε είδη καθαρισμού και απολύμανσης, εμφανίζεται μία ανάγκη για άλλες κατηγορίες προϊόντων, όπως είναι τα αλκοολούχα ποτά, οι ξηροί καρποί και διάφορα γλυκά ή υλικά για την παρασκευή γλυκών.
Ετσι, λοιπόν, την έκτη εβδομάδα κορωνοϊού στην Ελλάδα καταγράφεται αύξηση 95% των πωλήσεων τσίπουρου - τσικουδιάς - ρακής στα σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με την αντίστοιχη εβδομάδα πέρυσι, αύξηση κατά 56,6% των πωλήσεων τζιν, κατά 56,4% στη σανγκρία, κατά 54,3% στο ροζέ κρασί και κατά 51,6% των πωλήσεων κόκκινου κρασιού. Το πέμπτο υψηλότερο ποσοστό αύξησης πωλήσεων (178,1%) έχει το ζαχαρούχο γάλα, το οποίο χρησιμοποιείται πλέον σχεδόν αποκλειστικά στη ζαχαροπλαστική. Ακολουθεί το αλεύρι (174,8%) και το σιμιγδάλι (131,9%). Σχεδόν διπλάσιες είναι οι πωλήσεις σπρέι σαντιγί (98,1%) και των σαβαγιάρ (90,8%) που επίσης χρησιμοποιούνται σε συνταγές γλυκών.
Διπλασιασμός πωλήσεων καταγράφεται επίσης στις βαφές μαλλιών, κάτι βεβαίως που έχει διαφανεί και στα στοιχεία των πωλήσεων από ηλεκτρονικά φαρμακεία και άλλα ηλεκτρονικά καταστήματα.
Συνολικά στο διάστημα των έξι πρώτων εβδομάδων COVID-19 στην Ελλάδα, δηλαδή από 24 Φεβρουαρίου έως 5 Απριλίου, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ με βάση τις πωλήσεις σε συσκευασμένα προϊόντα έφτασε τα 883,86 εκατ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 30% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι από τις αρχές του έτους έως και τις 5 Απριλίου οι πωλήσεις των σούπερ μάρκετ εμφανίζονται αυξημένες κατά 14,7% σε σύγκριση με το 2019.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή