Σήμερα πάνω από το 50% των επωνύμων προϊόντων που πωλούνται μέσα από τις σάλες των σούπερ μάρκετ βρίσκεται σε προσφορά. Σε κάποιες κατηγορίες δε, όπως στα απορρυπαντικά, το ποσοστό αυτό είναι υψηλότερο και αγγίζει πλέον το 80%.
Το αποτέλεσμα είναι, αρκετοί προμηθευτές να έχουν φθάσει στα όριά τους και οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις να μην μπορούν να παρακολουθήσουν αυτή την πλειοδοσία και να χάνουν καταναλωτές, οι οποίοι μετακινούνται όπου βρουν καλύτερη προσφορά.
Κι όμως παρά το γεγονός ότι προμηθευτές και λιανέμποροι δυσανασχετούν από την κατάσταση, ουδείς έχει κάνει το βήμα για να την αλλάξει. Μέχρι στιγμής τουλάχιστον.
Και λέμε μέχρι στιγμής, γιατί η ΑΒ Βασιλόπουλος, ετοιμάζεται να αλλάξει το συγκεκριμένο μοντέλο. Αυτό όπως είπε στο Capital.gr ο επικεφαλής της αλυσίδας κ. Λεωνίδας Βρεττάκος, θα γίνει σταδιακά και σε βάθος χρόνου. Ο ίδιος ξεκαθάρισε πως η ΑΒ Βασιλόπουλος δεν σκοπεύει να σταματήσει τις προσφορές, ούτε να περιορίσει τα κεφάλαια που διαθέτει για τη μείωση των τιμών, τα οποία ξεπερνούν ετησίως τα 240 εκατ. ευρώ, αλλά σχεδιάζει να εντάξει και άλλους τρόπους.
Μεταξύ αυτών των εργαλείων που πρόκειται να χρησιμοποιήσει, είναι η επιβράβευση των πελατών της αλυσίδας που έχουν κάρτα πιστότητας, οι προσωπικές επιστολές προς αυτούς, "bonus" το οποίο θα συνδέεται με το ύψος του λογαριασμού και οι εξατομικευμένες προσφορές, ανάλογα με τις ανάγκες τους και τις επιλογές τους.
Δηλαδή η ΑΒ Βασιλόπουλος, επιδιώκει μέσω αυτής της νέας προσέγγισης να φέρει στο επίκεντρο τον καταναλωτή της ξεχωριστά και όχι μαζικά, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει την πιστότητα αυτών στο δίκτυό της. Και φυσικά να αυξήσει το μέσο καλάθι. Σήμερα αυτό έχει υποχωρήσει στα 18 ευρώ από 27 ευρώ που ήταν το 2011.
Ο ελληνικός βραχίονας του πολυεθνικού κολοσσού Ahold – Delhaize, που ήταν από τους μεγάλους κερδισμένους της κατάρρευσης του δικτύου της Μαρινόπουλος το 2016, "είδε" πέρυσι τα μεγέθη του να πιέζονται. Αυτό οφείλεται και στην επαναλειτουργία του δικτύου της Μαρινόπουλος υπό τη Σκλαβενίτης από τις αρχές του περασμένου Μαρτίου αλλά και στην αλλαγή συμπεριφοράς του καταναλωτή, ο οποίος ψωνίζει όπου βρει τις περισσότερες και τις καλύτερες προσφορές.
Η υποχώρηση στις πωλήσεις της αλυσίδας την περασμένη χρονιά, χαρακτηρίζεται οριακή από τον επικεφαλής του λιανεμπορικού ομίλου. Πέρυσι οι πωλήσεις της μειώθηκαν 3% σε σχέση με το 2016 ενώ σε σχέση με το 2015 ήταν αυξημένες κατά 8%.
Για την περσινή χρονιά, ο ίδιος λέει πως ήταν μία ιδιαίτερη χρονιά, η οποία χαρακτηρίστηκε από τον επαναπροσδιορισμό της αγοράς αλλά και έντονη κινητικότητα συνολικά στον κλάδο, σε επίπεδο ανοίγματος καταστημάτων, με περισσότερα από 700 νέα καταστήματα συνολικά, εκ των οποίων τα 500 αφορούσαν σε εκ νέου ανοίγματα υφιστάμενων δικτύων και τα 200 σε νέα καταστήματα.
Με δίκτυο 414 καταστημάτων, η αλυσίδα ΑΒ Βασιλόπουλος, σύμφωνα με τα στελέχη της διατηρεί, τη θέση της στην αγορά με τζίρο πάνω από 2,1 δισ. ευρώ, 2,4 εκατομμύρια πελάτες και 14.092 εργαζόμενους.
Για τη φετινή χρονιά, όπως αναφέρει ο κ. Βρεττάκος, η ΑΒ θα συνεχίσει στην ίδια τροχιά σχεδιάζοντας τόσο το άμεσο όσο και το μακροπρόθεσμο μέλλον, επενδύοντας περισσότερο από 90 εκατ. ευρώ στη διεύρυνση των υπηρεσιών αλλά και του δικτύου της. Στο πλαίσιο αυτό πρόκειται να δημιουργήσει 40 νέα νέα σημεία πώλησης σε όλη τη χώρα.
Ποια είναι όμως η στόχευση του μεγαλύτερου ξένου παίκτη στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων; Οι επενδύσεις θα κυμανθούν στα 250-300 εκατ. ευρώ, το δίκτυο θα ενισχυθεί με 100 νέα καταστήματα ενώ έμφαση θα δοθεί στην ανάπτυξη του δικτύου franchise. Στο πλαίσιο αυτό το δίκτυο Shop & Go, θα πενταπλασιαστεί στην τριετία και θα φθάσει τα 60 σημεία από 12 που είναι σήμερα.
Αλεξάνδρα Γκίτση (Capital.gr)