Έντονη κινητικότητα στη δημιουργία αυτόνομων δικτύων διανομής στο ηλεκτρονικό εμπόριο προκαλεί η κατάρρευση των εταιρειών ταχυμεταφορών στις ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας.
Οι πληροφορίες, σύμφωνα με τις οποίες η Skroutz αγόρασε ελληνικό startup που διαχειρίζεται στόλο με μικρά φορτηγά (βαν) για τη μεταφορά εμπορευμάτων, δείχνουν τις αλλαγές που συντελούνται στη διανομή προϊόντων και φαγητού λόγω της πανδημίας. Μπορεί οι μεγάλοι των ταχυμεταφορών, όπως η ACS και η Γενική Ταχυδρομική, να κατέρρευσαν υπό το βάρος των παραγγελιών, αλλά πλήθος μικρότερων, εξειδικευμένων εταιρειών ανθούν.
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι η φινλανδική Wolt, που δραστηριοποιείται και στη χώρα μας στη διανομή κυρίως φαγητού σε συνεργασία με χιλιάδες επιχειρήσεις από το χώρο της εστίασης, μεταξύ των οποίων και ορισμένα γνωστά ονόματα. Η Wolt είχε το 2019 στην Ελλάδα έσοδα κοντά στα τρία εκατομμύρια ευρώ, αλλά φέτος θα είναι υπερδιπλάσια, υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς. Η φινλανδική εταιρεία ξεκίνησε το 2015 από το Ελσίνκι σε συνεργασία με μόλις 10 εστιατόρια. Σήμερα δραστηριοποιείται σε 100 πόλεις που βρίσκονται σε 23 χώρες του κόσμου σε συνεργασία με 23.000 επιχειρήσεις.
Η Wolt μπήκε στην περίοδο της πανδημίας από τα χαμηλά και γι’ αυτό παρουσιάζει πολύ μεγάλους ρυθμούς ανάπτυξης έναντι του ισχυρού αντιπάλου της στη διανομή φαγητού, της e-food, που ανήκει στο γερμανικό κολοσσό Delivery Hero, και το 2019 είχε έσοδα άνω των 43 εκατ. ευρώ. Η e-food δεν έμεινε, βέβαια, με σταυρωμένα χέρια καθώς στη διάρκεια της πανδημίας επεκτάθηκε και στη διανομή προϊόντων σουπερμάρκετ σε συνεργασία με την Σκλαβενίτης. Πρόκειται για συνεργασία με σημαντικά οφέλη και για τις δύο πλευρές αφού παρείχε υψηλότερο επίπεδο εξυπηρέτησης (διανομή εντός της ίδιας ή της επόμενης ημέρας) σε σύγκριση με τους περισσότερους ανταγωνιστές της Σκλαβενίτης.
Η θυγατρική της Delivery Hero κινήθηκε επιθετικά και προς την αγορά της Wolt, δηλαδή την παροχή υπηρεσιών διανομής φαγητού με δικά της οχήματα. Περισσότερα από 1.000 εστιατόρια σε όλη την Ελλάδα επιλέγουν την υπηρεσία delivered by efood για να παραδώσουν τα προϊόντα τους στην πόρτα των καταναλωτών ενώ συνεχίζει να αναπτύσσει ιδιόκτητο στόλο ώστε «περισσότερες επιχειρήσεις να έχουν εύκολη πρόσβαση στο online delivery χωρίς να χρειάζεται να αναλάβουν το κομμάτι της διανομής».
Η κατάρρευση των ισχυρών εταιρειών ταχυμεταφορών ήταν αυτή που οδήγησε σε τέτοιες συνεργασίες τους τελευταίους μήνες, αλλά και σε εξαγορές όπως αυτή της Skroutz. Η Skroutz, έχοντας ήδη εξασφαλίσει τις πλάτες του ισχυρού επενδυτικού ομίλου CVC, που ελέγχει πλέον ισχυρό μειοψηφικό ποσοστό, ετοιμάζεται να διευρύνει τις υπηρεσίες που παρέχει προς τα καταστήματα με τα οποία συνεργάζεται. Πιθανώς σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η φημολογία περί δημιουργίας δικού της, ανεξάρτητου, δικτύου διανομής των προϊόντων στον τελικό καταναλωτή. Η Skroutz συνέχισε και το 2020 να κινείται με ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης τόσο σε επίπεδο εσόδων, όσο και μικτών κερδών. Το 2019 είχε έσοδα 19,9 εκατ. και αποτελέσματα εκμετάλλευσης γύρω στα 8,3 εκατ. ευρώ.
Η απόπειρα της εταιρείας να επεκταθεί στη διανομή φαγητού, μέσω της Skroutz Food δεν πήγε και τόσο καλά. Έτσι πριν από λίγες εβδομάδες η συγκεκριμένη δραστηριότητα μεταβιβάστηκε στην αντίστοιχη υπηρεσία ΒΟΧ του ΟΤΕ. Το ΒΟΧ προσπαθεί, επίσης, να επεκταθεί και στη διανομή προϊόντων σούπερ μάρκετ, σε συνεργασία με τις αλυσίδες Μασούτης και Κρητικός.
businessdaily.gr