Την εικόνα και τις προοπτικές της πολωνικής αγοράς για τα ελληνικά προϊόντα παρουσίασαν χθες στη διάρκεια του webinar Doing Business In Poland που διοργάνωσε ο Enterprise Greece o Κωνσταντίνος Μωυσιάδης, διευθύνων σύμβουλος της Avatar Food Agency House, και ο Κωνσταντίνος Βαΐρλής, οικονομικός διευθυντής της Coca-Cola HBC Polska & Baltics.
Ο Κωνσταντίνος Μωυσιάδης επεσήμανε πως ο τζίρος της αγοράς HoReCa της Πολωνίας κινείτο σταθερά ανοδικά τα τελευταία χρόνια, φτάνοντας το 2019 στα 7,24 δισεκατομμύρια ευρώ, όμως το 2020 ήταν μία δύσκολη χρονιά λόγω της πανδημίας και των περιοριστικών μέτρων, με αποτέλεσμα να πληγούν όσα καταστήματα δεν είχαν δραστηριότητα στο delivery, όπως είναι τα περισσότερα από τα περίπου 40 ελληνικά εστιατόρια της Πολωνίας, τα οποία υπέστησαν ζημιές. Το καλοκαίρι του 2020 η κατάσταση δε βελτιώθηκε όσο αναμενόταν, ενώ ο χειμώνας του 2020-21 ήταν εξαιρετικά προβληματικός. Μετά το άνοιγμα της εστίασης τον περασμένο Μάιο παρουσιάζεται ένα νέο τοπίο, με κάποια εστιατόρια να βάζουν οριστικά λουκέτο και ορισμένα νέα να ανοίγουν, και ο τζίρος των εστιατορίων τον Μάιο ξεπέρασε αυτόν του Μαΐου του 2020, αλλά και του 2019.
Η αυξημένη κατανάλωση αναμένεται να διαρκέσει για αρκετούς μήνες. Ο κ. Μωυσίδης εκτίμησε ότι υπάρχει στην Πολωνία μία τάση προς την ελληνική κουζίνα και προέβλεψε ότι τα επόμενα χρόνια θα ανοίξουν και άλλα ελληνικά εστιατόρια, ενώ έκανε λόγο και για ελληνικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται από άλλα εστιατόρια πέραν των ελληνικών, όπως το ελαιόλαδο, οι ελιές και το κρέας. Πέραν αυτών, τα κύρια ελληνικά προϊόντα που χρησιμοποιούνται στην αγορά HoReCa της Πολωνίας είναι η φέτα, τα ψάρια, τα φρούτα και λαχανικά σε κονσέρβα, το μεταλλικό και ανθρακούχο νερό, τα αναψυκτικά, οι μπύρες (ιδιαίτερα όταν τοπικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ προωθούν ελληνικά προϊόντα με τις λεγόμενες Greek Weeks), τα κρασιά και αποστάγματα όπως το ούζο, το τσίπουρο και το ρακόμελο.
Το προφίλ των καταναλωτών
Από την πλευρά του ο Κωνσταντίνος Βαΐρλής αναφέρθηκε στην αγοραστική συμπεριφορά των Πολωνών, οι οποίοι είναι «πρωταθλητές» στην Ευρώπη σε ετήσιες επισκέψεις ανά νοικοκυριό σε σούπερ μάρκετ και μικρή λιανική, με 395 επισκέψεις, καθώς δεν είναι πιστοί σε μία αλυσίδα και συνηθίζουν να ψωνίζουν λίγα πράγματα κάθε φορά, αναζητώντας προσφορές. Αυτός είναι και ο λόγος που οι discounters, όπως η πορτογαλική Biedronka και η γερμανική Lidl, κυριαρχούν στα σούπερ μάρκετ, ενώ στο κομμάτι του convenience η αλυσίδα Zabka διαθέτει πάνω από 5.800 καταστήματα. Επεσήμανε ακόμα ότι στην Πολωνία γίνονται όλο και πιο δημοφιλείς οι ψηφιακές πληρωμές μέσω κινητού, αναφέρθηκε στη σημαντική ανάπτυξη του καναλιού του e-commerce στη διάρκεια της πανδημίας, ενώ παρατήρησε ότι η ανάπτυξη των πλατφορμών διανομής φαγητού στη χώρα ήταν το 2020 (+164%) ήταν ταχύτερη συγκριτικά με τον μέσο όρο της ΕΕ (+100%). Σπύρος Πιστικός