Ανέτοιμος να ανταποκριθεί στις έκτακτες συνθήκες που δημιούργησε ο κορωνοϊός αποδείχθηκε ο κλάδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα. Ο χρόνος παράδοσης των παραγγελιών έχει διπλασιασθεί στην καλύτερη περίπτωση σε σύγκριση με την προ COVID-19 εποχή, ενώ την ίδια ώρα πληθαίνουν οι διαμαρτυρίες των καταναλωτών στις εταιρείες και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και οι καταγγελίες στον Συνήγορο του Καταναλωτή. Ετσι, αρκετές λιανεμπορικές επιχειρήσεις, των οποίων τα φυσικά καταστήματα παραμένουν κλειστά τουλάχιστον έως τις 11 Απριλίου, κινδυνεύουν να χάσουν τη δυνατότητα να αντισταθμίσουν μέρος των απωλειών τους από τις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Το πρόβλημα, σύμφωνα με τον κ. Παναγιώτη Γκεζερλή, ιδρυτή της εξειδικευμένης εταιρείας σε θέματα ηλεκτρονικού εμπορίου Convert Group και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GRECA), βρίσκεται σε τρία στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας. Συγκεκριμένα, καταγράφονται αδυναμίες στη δομή των ηλεκτρονικών καταστημάτων που είχαν συνηθίσει να δέχονται και να διαχειρίζονται πολύ μικρότερο αριθμό παραγγελιών, στις εταιρείες ταχυμεταφορών, των οποίων ο φόρτος εργασίας επίσης έχει πολλαπλασιαστεί, αλλά και στις εισαγωγές προϊόντων, οι οποίες, λόγω των περιορισμών σε διάφορες χώρες, καθυστερούν. Δεν είναι λίγοι οι καταναλωτές, ακόμη και εντός της Αττικής, που περιμένουν πάνω από δύο εβδομάδες για να παραλάβουν παραγγελίες που έχουν κάνει από ηλεκτρονικά καταστήματα, ακόμη και πολύ γνωστών αλυσίδων, ενώ μεγάλες δυσλειτουργίες καταγράφονται στην περίπτωση που κάποιος καταναλωτής επιθυμεί να επιστρέψει ένα προϊόν που ήταν ελαττωματικό.
Ανάλογη εικόνα διαπιστώνει και η ηλεκτρονική πλατφόρμα Skroutz, με στελέχη της να επισημαίνουν στην «Κ» ότι υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις καθυστερήσεων λόγω αυξημένου φόρτου εργασίας, κυρίως των εταιρειών ταχυμεταφορών. Μεγάλο ρόλο διαδραματίζει το μέγεθος της εταιρείας ταχυμεταφορών, αλλά και οι δυνατότητες που έχει το υποκατάστημα της κάθε περιοχής. «Χρειάζεται κατανόηση από όλους τους εμπλεκομένους. Οι συνθήκες είναι πολύ ιδιαίτερες και απαιτούν άλλη αντιμετώπιση. Σίγουρα όλοι δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό. Αλλά τώρα είναι που οι εταιρείες πρέπει να υπερβάλουν εαυτούς και να αποδείξουν ότι είναι δίπλα τόσο στον τελικό καταναλωτή όσο και στους συνεργάτες τους», τονίζουν χαρακτηριστικά από τη Skroutz.
Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου του ηλεκτρονικού εμπορίου, μεγάλη αύξηση καταγράφεται στις παραγγελίες μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων κάποιων λευκών ηλεκτρικών συσκευών, κυρίως ψυγείων και καταψυκτών, ενώ δημοφιλείς είναι οι καφετιέρες, εξαιτίας της παραμονής στο σπίτι, τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και τα βιβλία. Από την άλλη, τα πρώτα στοιχεία δείχνουν μείωση στις παραγγελίες κινητών τηλεφώνων.
Αποδέκτης πολύ μεγάλου αριθμού έγγραφων αναφορών και τηλεφωνικών παραπόνων-καταγγελιών, σχετικά με προβλήματα που συναντούν οι καταναλωτές με τις διαδικτυακές αγορές τους, ιδίως προϊόντων τεχνολογίας (κινητών τηλεφώνων, τάμπλετ, φορητών υπολογιστών κ.λπ.), έχει γίνει και ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Οπως αναφέρει σε σχετική ανακοίνωσή της η ανεξάρτητη αρχή, οι καταναλωτές καταγγέλλουν τη μη προσήκουσα εκτέλεση των παραγγελιών τους από ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία διαθέτουν προς πώληση τα προϊόντα τους σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα προϊόντα-κράχτες. Οπως διαπίστωσε η ίδια η Αρχή, ορισμένα από τα καταστήματα αυτά δεν παραδίδουν τα προϊόντα εντός του συμφωνημένου κατά περίπτωση χρόνου και μεταθέτουν διαρκώς τον χρόνο παράδοσης σε μελλοντικές ημερομηνίες, χωρίς, όμως, εντέλει να τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους καταναλωτές και χωρίς να προβαίνουν σε επιστροφή των χρηματικών ποσών που έχουν προεισπράξει προς ολοσχερή εξόφληση του τιμήματος των αγαθών, κατά πάγια πολιτική τους. Στις περισσότερες, δε, περιπτώσεις, οι εν λόγω επιχειρήσεις διακόπτουν μετά τη συναλλαγή και κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με την πορεία των αγορών τους ή την επιστροφή των χρημάτων τους.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή έχει διαβιβάσει τις σχετικές αναφορές στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων, ενώ έχει προβεί και στην υποβολή μηνυτήριων αναφορών στον αρμόδιο εισαγγελέα Πρωτοδικών.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή