Μόλις 1,20% των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ε.Ε. ήταν αμιγώς ηλεκτρικά το 2022, ποσοστό που αυξήθηκε σημαντικά το 2023, αλλά όχι επαρκώς, ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 0,10%. Οι υψηλές τιμές πώλησης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και η μεγάλη εξάρτηση από την Κίνα, καθώς το 76% των μπαταριών κατασκευάζεται στην αχανή χώρα, θέτουν υπό αμφισβήτηση τον στόχο για απαγόρευση των βενζινοκίνητων και των πετρελαιοκίνητων στην Ε.Ε. από το 2035.
Μετά την εξάρτηση από τη Ρωσία σε ό,τι αφορά τον εφοδιασµό της µε φυσικό αέριο, η Ευρωπαϊκή Ενωση κινδυνεύει να είναι απόλυτα εξαρτηµένη από την Κίνα σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ειδικά, µάλιστα, εάν επιµείνει στον στόχο για αυτοκίνητα µηδενικών εκποµπών –ουσιαστικά δηλαδή για απαγόρευση των βενζινοκίνητων και των πετρελαιοκίνητων– από το 2035, χωρίς να έχει διασφαλίσει νωρίτερα την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Προηγουµένως, βεβαίως, θα πρέπει να έχει λύσει τον γόρδιο δεσµό της παραγωγής µπαταριών εντός ευρωπαϊκού εδάφους, καθώς σήµερα στην Ε.Ε. κατασκευάζεται λιγότερο από το 10% της παγκόσµιας παραγωγής µπαταριών, µε την Κίνα να κατέχει το πραγµατικό συντριπτικό ποσοστό του 76%. Σύµφωνα µε τα στοιχεία της ACEA (Σύνδεσµος Ευρωπαϊκών Αυτοκινητοβιοµηχανιών), το 2022 µόλις το 1,20% των κυκλοφορούντων αυτοκινήτων στην Ε.Ε. ήταν αµιγώς ηλεκτρικά, ποσοστό που αυξήθηκε σηµαντικά το 2023, αλλά όχι επαρκώς, ειδικά καθώς η Ε.Ε. πλήττεται από την πληθωριστική κρίση, ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό ήταν µόλις 0,10%. Υπό αυτές τις συνθήκες δεν αποκλείεται το 2026 η Κοµισιόν να αναθεωρήσει τον στόχο που έχει θέσει για το 2035, καθώς η «πράσινη επανάσταση» κινδυνεύει να µετατραπεί σε µπούµερανγκ για καταναλωτές και βιοµηχανία.
Ακόµη δε κι αν γίνονταν µερικά... θαύµατα και η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιοµηχανία κατασκεύαζε εντός ευρωπαϊκού εδάφους ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα έπρεπε να γίνει ένα ακόµη: τα αυτοκίνητα αυτά να είναι προσιτά στους καταναλωτές, ειδικά µάλιστα καθώς τα δηµοσιονοµικά περιθώρια των περισσότερων κρατών-µελών είναι περιορισµένα και δεν επιτρέπουν συνεχώς επιδοτήσεις και µάλιστα σε ευρεία κλίµακα για την αγορά ηλεκτρικών οχηµάτων. «Οι τιµές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων πρέπει να µειωθούν στο ήµισυ. Οι κρατικές επιδοτήσεις δεν είναι βιώσιµη πολιτική», τόνισε χθες στη διάρκεια ειδικής συνέντευξης Τύπου του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου (ΕΕΣ) η Ανεµί Ταρτελµπούµ, µέλος του ΕΕΣ. ∆εν είναι τυχαίο ότι οι χώρες όπου τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τα µεγαλύτερα µερίδια αγοράς, πάνω από 30%, είναι αυτές µε τα υψηλότερα κατά κεφαλήν εισοδήµατα (Σουηδία, ∆ανία και Φινλανδία).
thessaliaeconomy.gr (από το ρεπορτάζ της Δήμητρας Μανιφάβα στην Καθημερινή)