Η ώρα των ιδιωτικοποιήσεων για τα μικρά αεροδρόμια της επαρχίας. 

Η γερμανική Fraport, που διαχειρίζεται ήδη τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, εμφανίζεται να παρακολουθεί στενά και την υπόθεση παραχώρησης των 23 μικρότερων αερολιμένων.

Στα μικρά αεροδρόμια που αναζητούν επενδυτή αλλά δεν βρίσκουν, συγκαταλέγεται και το αεροδρόμιο της Νέας Αγχιάλου, το οποίο χρόνια τώρα φυτοζωεί με ελάχιστη κίνηση. Η πορεία του έδειξε ότι η γεωγραφική επιλογή της θέσης του υπήρξε αποτέλεσμα των πελατειακών διαγκωνισμών μεταξύ Λάρισας και Μαγνησίας και όχι προϊόν σοβαρής μελέτης βιωσιμότητας. Παραμένει άγνωστο τι θα απογίνει.

Το σύνθημα για την έναρξη των διαδικασιών αξιοποίησης κάποιων από τα μικρότερα αεροδρόμια έδωσε χθες η διοίκηση του Υπερταμείου. 

Ανακοίνωσε πως ξεκινά ο διαγωνισμός για την πρόσληψη συμβούλου που θα προετοιμάσει την αυτόνομη παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας για το οποίο υπάρχει ένας σίγουρος ενδιαφερόμενος, ο όμιλος Κωνσταντόπουλου που ελέγχει το γειτονικό τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino. Ο όμιλος αναμένεται να αναζητήσει διεθνή εταίρο με εμπειρία στη διαχείριση αεροδρομίων προκειμένου να διεκδικήσει τη σύμβαση παραχώρησης του αεροδρομίου Καλαμάτας.

Το μοντέλο παραχώρησης των 23 μικρότερων αεροδρομίων φαίνεται πως είναι ευέλικτο. Περιλαμβάνει, χωρίς να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, είτε αυτόνομη παραχώρηση (όπως στην Καλαμάτα), είτε παραχώρηση με ομαδοποίηση, είτε απλές συμβάσεις διαχείρισης μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ είχε προσληφθεί σύμβουλος που είχε ομαδοποιήσει τα 23 αεροδρόμια ανάλογα με την επιβατική τους κίνηση. Στην πρώτη ομάδα, με ετήσια κίνηση άνω των 100.000 επιβατών, είχαν ενταχθεί τα αεροδρόμια σε Κάρπαθο, Χίο, Καλαμάτα, Αλεξανδρούπολη και Άραξο.

Το ίδιο συμβαίνει και με άλλα αεροδρόμια καθώς η πλειοψηφία των τουριστών που επισκέπτεται τη χώρα μας (σχεδόν δύο στους τρεις) έρχονται με αεροπλάνο. Τουλάχιστον αυτό δείχνουν τα στοιχεία του 2019, της τελευταίας χρονιάς πριν την πανδημία. Στον κατάλογο των 23 αεροδρομίων περιλαμβάνονται κάποια που βρίσκονται σε τουριστικά νησιά όπως η Πάρος, η Μήλος και η Νάξος. Στον ίδιο κατάλογο εντάσσονται και αεροδρόμια που χρήζουν αναγκαστικής αναβάθμισης για να καλύπτουν τους κανονισμούς των διεθνών οργανισμών αεροπλοϊας. 

Ο κατάλογος περιλαμβάνει τα αεροδρόμια σε Αλεξανδρούπολη, Ιωάννινα, Άραξο, Καλαμάτα, Αστυπάλαια, Κάλυμνο, Ικαρία, Κάρπαθο, Κάσο, Καστελόριζο, Καστοριά, Κύθηρα, Λέρο, Μήλο, Πάρο, Σκύρο, Χίο, Σύρο, Νέα Αγχίαλο, Σητεία, Νάξο, Κοζάνη και Λήμνο. Για αρκετά έχουν κατατεθεί και εξετάζονται ήδη αιτήματα βελτίωσης επιβατικών αεροσταθμών (Ιωαννίνων, Χίου, Νάξου, Καλαμάτας, Κάσου, Καστοριάς, Κοζάνης & Πάρου). Τέλος, κάποια αεροδρόμια (Καλαμάτας, Αράξου, Νέας Αγχιάλου, Σκύρου και Χανίων) έχουν και στρατιωτική λειτουργία με δραστηριότητες που περιορίζουν τη χωρητικότητα των αερολιμένων για πολιτική αεροπλοΐα.

Οι σύμβουλοι της προηγούμενης κυβέρνησης είχαν εκτιμήσει πως το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι μηδενικό για τα αεροδρόμια σε Νέα Αγχίαλο, Λέρο, Σητεία, Νέα Αγχίαλο, Κάλυμνο, Σκύρο, Σύρο, Αστυπάλαια, Καστελόριζο, Καστοριά, Κάσο και Κοζάνη. Αντίθετα περισσότερο ελκυστικά θεωρούνταν τα αεροδρόμια σε Καλαμάτα, Πάρο, Μήλο, Νάξο, Χίο, Λήμνο, και στην ηπειρωτική χώρα η Αλεξανδρούπολη και τα Ιωάννινα.

Z.H. thessaliaeconomy.gr