Της ΕΪΜΙ ΝΤΟΝΕΛΑΝ / REUTERS BREAKINGVIEWS
Οι προβληματισμοί στο Παγκόσμιο Συνέδριο Λιανεμπορίου στη Βαρκελώνη.
Τα μεγάλα καταστήματα στους εμπορικούς δρόμους των ευρωπαϊκών πόλεων καλούνται να πληρώσουν βαρύ λογαριασμό για να αντεπεξέλθουν στην κρίση του υψηλότερου κόστους ζωής. Στελέχη και επενδυτές, οι οποίοι έλαβαν μέρος στο Παγκόσμιο Συνέδριο Λιανεμπορίου στη Βαρκελώνη την περασμένη εβδομάδα, σκιαγράφησαν μια σχετικά ζοφερή προοπτική για τον κλάδο, διότι οι πελάτες, που είναι συνειδητοποιημένοι ως προς την ακρίβεια, ξοδεύουν με φειδώ και στρέφονται περισσότερο στις ελκυστικές εμπειρίες αγορών. Η αλλαγή της τάσης αυτής απαιτεί μια μεγάλη δαπάνη, που μόνο οι ισχυροί μπορούν οικονομικά να αντέξουν. Οι γαλάζιοι ουρανοί της Ισπανίας δεν ταιριάζουν με τα σύννεφα που συγκεντρώθηκαν πάνω από τον τομέα λιανικής. Το ετήσιο συνέδριο είναι μια ευκαιρία για στελέχη εταιρειών, όπως η American Eagle Outfitters, η Alibaba, η Havaianas, η Shein, η Marks & Spencer και η Mango, να ασχοληθούν με τις μεγάλες τάσεις του κλάδου αυτήν τη στιγμή.
Αλλά μετά δύο χρόνια εγκλεισμού, ο οποίος έκλεισε καταστήματα και διέκοψε τις αλυσίδες εφοδιασμού, ο πληθωρισμός ήταν το «σύνθημα» στα τραπέζια των ομιλητών. Το κόστος θέρμανσης των καταστημάτων σε συνδυασμό με το αίτημα των υπαλλήλων για αυξήσεις μισθών συμπιέζουν τα περιθώρια λειτουργικών κερδών για τις κορυφαίες παίκτριες του πεδίου, όπως η σουηδική Η&Μ, καθώς και η βρετανική Next. Το 2019, πριν ξεσπάσει η πανδημία, τα περιθώρια λειτουργικών κερδών του σουηδικού κολοσσού της γρήγορης μόδας και της βρετανικής ανταγωνίστριας ήταν 7,5% και 18,3% αντίστοιχα. Φέτος προβλέπεται να υποχωρήσουν στο 5,4% και στο 16,8%, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv. Η συρρίκνωση του διαθέσιμου εισοδήματος καθιστά δύσκολο γι’ αυτούς τους ομίλους λιανικής να τονώσουν τις πωλήσεις τους, ώστε να προστατεύσουν και τα περιθώρια κέρδους. Την προηγούμενη εβδομάδα, ο επικεφαλής οικονομολόγος της Τράπεζας της Αγγλίας, Χιου Πιλ, δήλωσε ότι οι Βρετανοί πρέπει να αποδεχθούν ότι είναι απλώς χειρότερα τα πράγματα λόγω πληθωρισμού. Μια έρευνα σε περισσότερους από 550 ομίλους λιανικής, η οποία εκπονήθηκε από την Boston Consulting Group και παρουσιάστηκε στο συνέδριο, έδειξε ότι η εξασθένηση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών ήταν μία από τις κύριες ανησυχίες για τα στελέχη του κλάδου.
Επίσης, το 72% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι αναμένει από τους αγοραστές να είναι σε μεγαλύτερη εγρήγορση για τις τιμές κατά τη διάρκεια του 2023. Και αυτό εξανεμίζει τις ελπίδες πως οι επώνυμες μάρκες μπορούν να αντιγράψουν τους ομίλους ειδών πολυτελείας και μόδας, τύπου Hermes και Chanel, που απλώς αύξησαν τις τιμές για να αντισταθμίσουν την αυξανόμενη βάση κόστους τους. Με τα έσοδα υπό πίεση, ορισμένες επιχειρήσεις προχωρούν σε κινήσεις λιτότητας. Η Η&M απέλυσε 1.500 υπαλλήλους πέρυσι τον Νοέμβριο στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να εξοικονομήσει σχεδόν 2% των λειτουργικών της εσόδων. Τέλος, η μεγάλη αλυσίδα πολυκαταστημάτων της Γερμανίας Galeria Karstadt Kaufhof σχεδιάζει να κλείσει το 40% των μαγαζιών της. Ωστόσο, αυτή η στρατηγική κινδυνεύει να προκαλέσει μακροπρόθεσμη αποδυνάμωση. Εάν οι έμποροι αποτύχουν να επενδύσουν στην αύξηση των καταστημάτων τους ή θυσιάσουν το προσωπικό τους, οι πελάτες πιθανότατα θα μετακινηθούν σε εμπορικά σήματα που υπόσχονται ευχάριστη εμπειρία κατανάλωσης. Ο όμιλος ειδών χαμηλού κόστους της Βρετανίας, Primark, μόλις παρουσίασε τα καφέ της Disney στα καταστήματά του, ενώ ο κολοσσός της Inditex, όπου ανήκει και η Zara, θα επενδύσει 1,6 δισ. ευρώ στα καταστήματά της και θα επεκτείνει το δίκτυο των αποθηκών της.
kathimerini