Σε περίπου 15 ημέρες αναμένεται μαζική είσοδος της ελληνικής δράσης καινοτομίας Staramaki και στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Πρόκειται για ελληνικά βιολογικά καλαμάκια από μίσχο σιταριού, τα οποία στοχεύουν να αντικαταστήσουν τα πλαστικά καλαμάκια μίας χρήσης.
Η ΚΟΙΝΣΕΠ Staramaki, με έδρα το Κιλκίς, μπαίνει στα μεγάλα ελληνικά σούπερ μάρκετ, με τη βοήθεια της Nestle. Σύμφωνα με πληροφορίες η είσοδος δεν θα γίνει με τις κλασικές συσκευασίες της Staramaki, αλλά με νέες που θα περιέχουν 20 καλαμάκια η καθεμία, στο πλαίσιο κοινής προωθητικής ενέργειας με τη Nescafe.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Nestle, Νίκος Εμμανουηλίδης, είχε ήδη προαναγγείλει τη συνεργασία Nescafe και Staramaki στο πλαίσιο της δράσης σεβασμού προς το μέλλον του περιβάλλοντος, στην οποία συμμετέχει ενεργά η Nestle. Η προωθητική ενέργεια της Nescafe παρέα με το Staramaki αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο επόμενο δεκαπενθήμερο και ο καφές Nescafe και το Staramaki θα συμπρωταγωνιστήσουν στο «κάδρο» της διαφήμισης, που φιλοδοξεί να κάνει γνωστό το προϊόν το ευρύ κοινό, αλλά και να το συνδέσει με τον Nescafe.
Προσελκύει νέους παραγωγούς
Η ΚΟΙΝΣΕΠ Staramaki λειτουργεί από το 2019 και το μέγιστο της παραγωγής της έφθασε να είναι τα 1.000.000 καλαμάκια μέσα στους πρώτους τέσσερις μήνες του τρέχοντος έτους. Η παραγωγή είχε χτυπήσει... ταβάνι μέχρι να εμφανιστεί η Nestle, όπως εξηγεί στο FOODReporter ο συνιδρυτής και πρόεδρος της διοικούσας επιτροπής της ΚΟΙΝΣΕΠ Staramaki, Στέφανος Καμπέρης. «Το Staramaki παράγεται από τον κορμό του σιταριού, δίχως να πειραχθεί ο ανθός του σίτου, ως αξιοποίηση του υποπροϊόντος της τοπικής καλλιέργειας», εξηγεί ο κ. Καμπέρης.
Η ΚΟΙΝΣΕΠ Staramaki συνεργάζεται με παραγωγούς σε περισσότερες από τέσσερις διαφορετικές περιοχές της Ελλάδας: «Κιλκίς, Πέλλα, Σέρρες και Λάρισα έκαναν την αρχή. Πλέον υπάρχει ενδιαφέρον από περισσότερους παραγωγούς για μελλοντικές συνεργασίες, κυρίως από τη Θεσσαλία», αποκαλύπτει.
Εξαπλασιάζεται η παραγωγή
Στο πλαίσιο της συνεργασίας των δύο εταιρειών, η Nescafe θα εισφέρει στην ΚΟΙΝΣΕΠ Staramaki νέο τεχνολογικό εξοπλισμό σύγχρονου ρομποτικού αυτοματισμού, ώστε να μειωθεί η συμβολή του ανθρώπου στη διαδικασία παραγωγής. «Πολλά από τα στάδια της διαδικασίας παραγωγής απαιτούσαν ανθρώπινο χέρι και αυτό εκτόξευε τα παραγωγικά κόστη. Το σιτάρι θερίζεται μηχανικά, συλλεγόταν και κοβόταν με το χέρι, αποστειρώνεται μηχανικά και συσκευάζεται με το χέρι. Με τη βοήθεια της Nescafe, το κόψιμο του σιταριού θα γίνεται ρομποτικά, με αυτόματο τρόπο και αυτή η αλλαγή στη μονάδα παραγωγής μπορεί να οδηγήσει ακόμη και σε εξαπλασιασμό της παραγωγής», τόνισε ο κ. Καμπέρης.
Πράγματι, Nescafe και Staramaki έχουν θέσει στόχο για τον Ιούλιο 2022 μηνιαία παραγωγή πάνω από 1,2 εκατ. καλαμάκια από μίσχο σίτου. Πρόκειται για ένα καινοτόμο προϊόν, το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για τον καφέ, το νερό και πάσης φύσεως ροφήματα. «Το στέλεχος σιταριού δεν μουλιάζει, δεν αφήνει γεύση ή άρωμα, επειδή προέρχεται από τον σκληρό κορμό του σίτου, έχουν γίνει πολλαπλοί έλεγχοι για την αντοχή του», υποστήριξε ο κ. Καμπέρης.
Οι πρωτοπορίες για το Staramaki
Το Staramaki είναι από τα λίγα εναλλακτικά βιολογικά καλαμάκια στον κόσμο που έχουν φθάσει στο βιομηχανικό στάδιο αυτοματοποίησης του κοψίματος του μίσχου σίτου σε περισσότερα από ένα κομμάτια. Ταυτόχρονα, συμβάλλει στην κυκλική οικονομία, αξιοποιώντας τον κορμό από καλλιέργειες που κατά βάση ενδιαφέρονται για τον ανθό του σίτου που γίνεται αλεύρι.
Μέχρι τώρα, το Staramaki πωλούνταν σε επιλεγμένα σημεία σε τέσσερις διαφορετικούς κωδικούς: Συσκευασία από 100 καλαμάκια 13 εκατοστών, 100 καλαμάκια 16 εκατοστών, μία δεκάδα καλαμάκια 18 εκατοστών σε βιολογική θήκη ελληνικής καλαμιάς (Reed Case 22cm) και συσκευασία με 5 καλαμάκια 18 εκατοστών, πάλι στην ίδια βιολογική θήκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Nescafe φέρεται να επιμένει σε νέες συσκευασίες με δέκα, είκοσι ή 50 καλαμάκια στο μέλλον. «Προσπαθούμε να αυτοματοποιήσουμε την παραγωγή όσο το δυνατόν και με τον πολλαπλασιασμό της, θα μπορούμε να προσφέρουμε και νέες θέσεις εργασίας», δήλωσε ο κ. Καμπέρης.
Πάντως, αυτό που δεν μπορεί εύκολα να εκβιομηχανιστεί και να αυτοματοποιηθεί, όπως μάθαμε, είναι το στάδιο της συσκευασίας.
Κωνσταντίνος Βορίλας foodreporter