Ενισχύεται το νομοθετικό πλαίσιο για την πρόληψη και καταπολέμηση της νομιμοποιήσης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες και χρηματοδότηση της τρομοκρατίας με το σχέδιο νόμου που τροποποιεί το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο (ν.4557 /2018) και ενσωματώνει κοινοτικές οδηγίες (2018/843 - L 156 και άρθρου 3 της 2019/2177 - L 334).

Το σχέδιο νόμου για το ξέπλυμα χρήματος είναι σε διαβούλευση, η οποία θα διαρκέσει μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου. Με το νέο πλαίσιο, που αναμένεται να ψηφιστεί το τελευταίο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, διευρύνονται οι δυνατότητες συνεργασίας όλων των εμπλεκόμενων φορέων και η πρόσβαση σε διαθέσιμες πληροφορίες και μητρώα. Στο πλαίσιο αυτό, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, έχουν ωριμάσει οι σκέψεις για τη δημιουργία ενιαίας ευρωπαϊκής αρχής για το ξέπλυμα κατά τα πρότυπα του SSM.

ΤΙ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ

Ακολουθώντας τα ευρωπαϊκά πρότυπα και τις προδιαγραφές, που έθεσε το Σχέδιο Δράσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος/ χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και την πρόσφατη απάντηση της Ευρωπαϊκής Αρχής Τραπεζών, η Ελλάδα προχωρά στην ενσωμάτωση της 5ης Οδηγίας για την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος/χρηματοδότησης της τρομοκρατίας.

Το Σχέδιο Νόμου περιλαμβάνει τις εξής καινοτομίες:

• Ενίσχυση της διαφάνειας των εταιρικών δομών με διασφάλιση δημόσιας πρόσβασης στο Κεντρικό Μητρώο Πραγματικών Δικαιούχων • Περιορισμό της ανωνυμίας που περιβάλλει τα ψηφιακά νομίσματα (πχ. bitcoin) και τις υπηρεσίες θεματοφυλακής ψηφιακών πορτοφολιών με την εγγραφή των σχετικών παρόχων σε ειδικό μητρώο και την πρόβλεψη άσκησης εποπτείας • Θέσπιση περιορισμού ποσού στις συναλλαγές με προπληρωμένες κάρτες • Παροχή δυνατότητας στην εθνική Μονάδα Χρηματοοικονομικών Πληροφοριών (Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες) κατά την άσκηση των καθηκόντων της, για πρόσβαση σε μεγαλύτερο εύρος πληροφοριών • Καθορισμό κριτηρίων και δικλείδων ασφαλείας σχετικά με συναλλαγές από και προς τρίτες χώρες υψηλού κινδύνου, όπως χαρακτηρίζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή • Θέσπιση του Συστήματος Μητρώων Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών ως κεντρικού αυτοματοποιημένου μηχανισμού για την έγκαιρη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με την ταυτότητα των κατόχων τραπεζικών λογαριασμών και λογαριασμών πληρωμών • Στενότερη και πιο συστηματική συνεργασία των αρχών προληπτικής εποπτείας και των αντίστοιχων αρχών εποπτείας για την καταπολέμηση του ξεπλύματος χρήματος τόσο μεταξύ τους, όσο και με τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές

ΤΙ ΑΛΛΑΖΕΙ ΣΤΙΣ ΑΝΩΝΥΜΕΣ ΠΡΟΠΛΗΡΩΜΕΝΕΣ ΚΑΡΤΕΣ

Μειώνονται τα όρια και τα μέγιστα ποσά κάτω από τα οποία οι οντότητες, τράπεζες και άλλοι επιτρέπεται να μην εφαρμόζουν ορισμένα μέτρα δέουσας επιμέλειας προς τον πελάτη, τα οποία προβλέπονται από την κοινοτική Οδηγία 2015/849. Κι αυτό γιατί οι ανώνυμες προπληρωμένες κάρτες μπορούν εύκολα να χρησιμοποιηθούν για τη χρηματοδότησης της τρομοκρατίας και το ξέπλυμα χρήματος.

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο (άρθρο 7), με βάση κατάλληλη αξιολόγηση, που δείχνει ότι ο κίνδυνος είναι μικρός, τα υπόχρεα πρόσωπα μπορεί να μην εφαρμόζουν ορισμένα μέτρα δέουσας επιμέλειας ως προς τον πελάτη, σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό χρήμα, αν πληρούνται σωρευτικά οι εξής προϋποθέσεις ελαχιστοποίησης του κινδύνου:

• Το μέσο πληρωμής δεν διαθέτει δυνατότητα επαναφόρτισης ή έχει ανώτατο μηνιαίο όριο πράξεων 150 ευρώ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο στην Ελλάδα • Το ανώτατο ποσό που αποθηκεύεται ηλεκτρονικά δεν υπερβαίνει τα 150 ευρώ και μπορεί να χρησιμοποιηθεί μόνο στην Ελλάδα • Το μέσο πληρωμής χρησιμοποιείται αποκλειστικά για την αγορά αγαθών ή υπηρεσιών • Το μέσο πληρωμής δεν μπορεί να χρηματοδοτηθεί με ανώνυμο ηλεκτρονικό χρήμα • Ο εκδότης παρακολουθεί επαρκώς τις συναλλαγές ή την επιχειρηματική σχέση, ώστε να είναι δυνατός ο εντοπισμός ασυνήθιστων ή ύποπτων συναλλαγών.

Άρτεμις Σπηλιώτη BnB