Μπορεί η διαδικασία επιλογής αναδόχων να ονομάζεται...fast track αλλά οι διαγωνισμοί για την αποκατάσταση των ζημιών στις οδικές αρτηρίες της Θεσσαλίας θα προκηρυχθούν σε περίπου έναν χρόνο από τισ πλημμύρες.
Μέσα στο καλοκαίρι, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έδωσε κατά την περιοδεία του στις πληγείσες περιοχές ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Νίκος Ταχιάος, θα δημοπρατηθούν και θα υπογραφούν οι συμβάσεις. Από τα 900 εκατ. ευρώ που έχουν προϋπολογισθεί για την ανάταξη των οδικών υποδομών το μεγαλύτερο μερίδιο θα κατευθυνθεί στη Μαγνησία που έχει και τις μεγαλύτερες ζημιές. Ειδικότερα, 31% του κόστους, δηλαδή περί τα 280 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στη Μαγνησία, 26% στα Τρίκαλα, 22% στην Καρδίτσα, 10% στη Λάρισα, ενώ 12% των πόρων θα κατευθυνθούν σε Εύβοια και Φθιώτιδα.
Μερίδιο στα έργα αποκατάστασης της Θεσσαλίας διεκδικούν μετ’ επιτάσεως οι μικρότερες εργολαβικές εταιρείες της χώρας. Η πρώτη κρούση έγινε από την Πανελλήνια Ένωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΣΕΔΕ), που δήλωσε τη ετοιμότητα και την ικανότητα των μελών της να συνδράμουν στην εθνική προσπάθεια, προειδοποιώντας την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ότι «δεν υπάρχει κανένα απολύτως περιθώριο να εξαιρεθεί οποιοδήποτε τμήμα του τεχνικού κόσμου».
Προ εβδομάδος, επιστολή στον υπουργό κ. Σταϊκούρα απέστειλε και η Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), ζητώντας, δεδομένης της άμεσης ανάγκης αποκατάστασης των ζημιών, να υπάρξει πρόνοια και για χαμηλού προϋπολογισμού συνοδά και βοηθητικά έργα, τα οποία θα κληθούν να εκτελέσουν μικρότερων τάξεων εργολήπτες.
Μάλιστα, η Ένωση υπογραμμίζει ότι σε τοπικό επίπεδο υπάρχουν πολλές εργοληπτικές επιχειρήσεις με έμπειρο επιστημονικό προσωπικό, επαρκή μηχανολογικό εξοπλισμό και υγιή οικονομική διάρθρωση, που τις καθιστούν ικανές να εκτελέσουν έντεχνα, εμπρόθεσμα και σύμφωνα με τους κανόνες έργα. «Άλλωστε οι ίδιες αυτές επιχειρήσεις έσπευσαν πρώτες και συνέβαλαν αποφασιστικά, διαθέτοντας το προσωπικό και τον εξοπλισμό τους για την άμεση αντιμετώπιση των έντονων πλημμυρικών φαινομένων», καταλήγει η επιστολή.
Πάντως και από την πλευρά του υπουργείου έχει αφεθεί ανοιχτό το παράθυρο συμμετοχής και των μικρότερων εργολάβων στα έργα αποκατάστασης. Βάσει του νομοθετικού πλαισίου που θεσπίστηκε μετά τις μεγάλες καταστροφές (ν. 5049/2023), προκειμένου να επιταχυνθούν οι διαδικασίες, θα προσκληθούν στη διαδικασία τουλάχιστον τρεις εργοληπτικές επιχειρήσεις, με αποδεδειγμένη εμπειρία στην εκτέλεση έργων αντίστοιχης κατηγορίας υποδομών.
Το σημείο «κλειδί» της ρύθμισης για την επιτάχυνση των έργων υποδομών σε περιοχές που κηρύσσονται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας, είναι ότι τα έργα εξαιρούνται από τη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Η ανάθεσή τους γίνεται μετά την έκδοση απόφασης εξαίρεσης. Η πρόβλεψη αφορά και τους υποστηρικτικούς χώρους, όπως τα εργοτάξια.
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr