Σαφείς αλλαγές καταγράφονται στην κατανάλωση προϊόντων κρέατος στην Ελλάδα, σύμφωνα με τη νέα Μελέτη Κλάδου Προϊόντων Κρέατος 2025 της Netrino για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Κρέατος (ΣΕΒΕΚ), βασισμένη σε στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Η περίοδος 2017-2025 χαρακτηρίζεται από έντονη πτώση της κατανάλωσης, κυρίως μοσχαρίσιου και χοιρινού κρέατος, αλλά και από ανατροπές στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Αναλυτικότερα, η κατανάλωση μοσχαρίσιου κρέατος στην Ελλάδα μειώνεται κατά 26,45%, ενώ το χοιρινό ακολουθεί με πτώση 22,46%. Παρόμοια πτωτική πορεία παρατηρείται και στην ΕΕ, αν και με ηπιότερους ρυθμούς. Σημαντική είναι η μείωση και στα πουλερικά (-13,86%), τη στιγμή που στην Ευρώπη η κάμψη είναι περιορισμένη (-3,49%). Αντίθετα, το αρνί εμφανίζει άνοδο 5,67%, παρά τη σημαντική υποχώρησή του στην υπόλοιπη Ευρώπη (-23,66%).

Επεξεργασμένο κρέας: Μείωση, αλλά με ενδιαφέρουσες εξαιρέσεις

Για την ίδια χρονική περίοδο, η συνολική κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος στην Ελλάδα μειώνεται κατά 12,15%, με τα αποξηραμένα, αλατισμένα ή καπνιστά προϊόντα να σημειώνουν πτώση 14,60%. Ωστόσο, εντυπωσιακή είναι η αύξηση κατά 122,22% στα «άλλα παρασκευάσματα κρέατος», που περιλαμβάνουν νέα είδη και σύγχρονες επιλογές. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος υποχωρεί ηπιότερα (-4,89%), με μικρή άνοδο (1,67%) στα νέα παρασκευάσματα. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Ελλάδα βρίσκεται στην 15η θέση για τη συνολική κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος και στην 25η για τα αποξηραμένα ή καπνιστά, παραμένοντας χαμηλά στην ευρωπαϊκή κατάταξη. 

Η κατανάλωση κρέατος διαφοροποιείται έντονα ανάλογα με την ηλικία και τη σύνθεση των νοικοκυριών. Το 2023, τα νοικοκυριά με άτομα κάτω των 65 ετών ξόδεψαν κατά μέσο όρο 41,84 ευρώ τον μήνα για κρέας, ενώ τα άτομα άνω των 65 ετών 41,76 ευρώ. Ιδιαίτερα χαμηλή είναι η δαπάνη για οικογένειες με μικρά παιδιά (26-30 ευρώ). Οι ηλικιωμένοι στρέφονται περισσότερο στα αλλαντικά και τα επεξεργασμένα προϊόντα, σε αντίθεση με τα νεότερα νοικοκυριά που επιλέγουν φρέσκο κρέας. Σύμφωνα με την έρευνα, η μείωση της κατανάλωσης κρέατος συνδέεται και με τη δυσμενή οικονομική πραγματικότητα. Η Ελλάδα, δεύτερη φτωχότερη χώρα της ΕΕ μετά τη Βουλγαρία, είδε την οικονομία της να συρρικνώνεται κατά 19% από το 2007. Το 2023, 26,1% του πληθυσμού (περίπου 2,6 εκατ. άτομα) ζούσε σε κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, με ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά στους νέους 18-24 ετών (14,7%) και στις γυναίκες (14,1%). Η συνολική κατανάλωση κρέατος, σε τόνους, δείχνει μείωση για το μοσχάρι (123,1 τόνοι το 2023 από 141,3 το 2019) και το χοιρινό (91 από 99,5 τόνους), ενώ τα πουλερικά, αν και η μεγαλύτερη κατηγορία (170 τόνοι), εμφανίζουν κάμψη. Αντίθετα, τα αιγοπρόβεια αυξάνονται, δείχνοντας τη στροφή προς το αρνί. Την ίδια ώρα, τα παρασκευασμένα και επεξεργασμένα προϊόντα κερδίζουν έδαφος.

Foodreporter