Τη μείωση του φορολογικού συντελεστή ακόμα και 50% για τις επιχειρήσεις που θα συγχωνευθούν ή γενικότερα μετασχηματισθούν σχεδιάζει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, με στόχο η ελληνική οικονομία να γίνει ανταγωνιστική αλλά και για να μπορέσουν να επιβιώσουν οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις την επόμενη μέρα. Αν και τα κίνητρα που θα δοθούν θα διέπονται από αυστηρούς όρους και προϋποθέσεις, το πλαίσιο θα είναι ευέλικτο, χωρίς γραφειοκρατικές αγκυλώσεις που θα μπορούσαν να ακυρώσουν στην πράξη τη νομοθεσία.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, στο τραπέζι των φορολογικών κινήτρων βρίσκεται η μείωση του φορολογικού συντελεστή στο μισό για μία πενταετία (από το 22% στο 11%), υπό την προϋπόθεση ότι το ποσό που θα γλιτώσουν δεν θα διανεμηθεί ή κεφαλαιοποιηθεί. Και αυτό καθώς η κυβέρνηση επιδιώκει τα ποσά να κατευθυνθούν σε παραγωγικές επενδύσεις και να μην καταλήξουν στις «τσέπες» των μετόχων. Μάλιστα, η μείωση του φορολογικού συντελεστή επί των κερδών οδηγεί σε ντόμινο μειώσεων των επιβαρύνσεων, για παράδειγμα της προκαταβολής φόρου σε συνδυασμό με τις γενικευμένες παροχές, όπως η μείωση των εργοδοτικών εισφορών και η μείωση της προκαταβολής φόρου στο 80% από 100%.
Ταμείο Ανάκαμψης
Το ζήτημα, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, είναι να αξιοποιηθούν τα νέα μέτρα από τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες έχουν έλλειμμα ανταγωνιστικότητας και παραγωγικότητας. Μάλιστα σημειώνουν ότι η πανδημική κρίση τραυμάτισε σημαντικά πολλές ΜΜΕ, οι οποίες κατάφεραν να παραμείνουν ζωντανές εξαιτίας της κρατικής στήριξης. Για αυτό τον λόγο θεωρείται επιβεβλημένη η ανάγκη για συγχωνεύσεις, έτσι ώστε να δημιουργηθούν ισχυρές επιχειρήσεις με πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό αλλά και για να αποκτήσουν πρόσβαση στους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.
Από την κυβέρνηση υποστηρίζουν ότι, για να διοχετευθούν τα 12,7 δισ. ευρώ δανείων από το Ταμείο Ανάκαμψης, θα πρέπει οι ελληνικές επιχειρήσεις να «μεγαλώσουν», ώστε να καταφέρουν να φθάσουν στο... Ταμείο. Εκτιμούν δε ότι οι περισσότερες συγχωνεύσεις θα είναι από τις αναδυόμενες τεχνολογίες και την ψηφιοποίηση.
Ωστόσο, αυτό που επιθυμεί η κυβέρνηση είναι να «σπρώξει» τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Τα τελευταία χρόνια, οι όποιες συγχωνεύσεις προέρχονταν κυρίως από τον χώρο της ναυτιλίας και των τραπεζών, δηλαδή από πολύ μεγάλες επιχειρήσεις που ήταν και παραμένουν ανταγωνιστικές. Βέβαια, και σήμερα υπάρχουν φοροαπαλλαγές και κίνητρα για συγχωνεύσεις σε διάσπαρτους νόμους, οι οποίοι όμως επί της ουσίας έχουν ακυρωθεί λόγω της δυσνόητης νομοθεσίας και των διασταλτικών ερμηνειών από τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις που ακυρώνουν στην ουσία το πνεύμα του νομοθέτη. Στο πλαίσιο αυτό, εξηγούν από το υπουργείο Οικονομικών, οι διατάξεις που θα συνοδεύουν το σχέδιο της κυβέρνησης θα είναι απλές, χωρίς περιθώρια παρερμηνειών.
Δικλίδες ασφαλείας
Από την άλλη πλευρά, όμως, το νέο θεσμικό πλαίσιο θα έχει δικλίδες ασφαλείας, ώστε η μεγέθυνση που θα προκύπτει να είναι πραγματική και όχι πλασματική, προκειμένου να επωφεληθεί ο επιχειρηματίας από τα κίνητρα. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να υπάρχει αξιολόγηση αύξησης του τζίρου του νέου σχήματος σε σχέση με το μέγεθος των προηγουμένων. Στόχος είναι να δημιουργηθούν επιχειρήσεις που θα έχουν αυξημένη ανταγωνιστικότητα και αυτό προϋποθέτει ένα ελάχιστο μέγεθος. Σύμφωνα άλλωστε με την έκθεση της Επιτροπής Πισσαρίδη: «Για την ελληνική οικονομία, ο στόχος ενδυνάμωσης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είναι απόλυτα συμβατός με την ανάγκη να υπάρξει συστηματική μεγέθυνση όλων των επιχειρήσεων, μικρών, μεσαίων και μεγάλων. Αυτό γιατί η ενδυνάμωση των επιχειρήσεων διέρχεται σε μεγάλο βαθμό μέσα από την αύξηση του μεγέθους τους, που βελτιώνει τους όρους κόστους».
Η μείωση θα είναι για μία 5ετία, υπό την προϋπόθεση ότι το ποσό που θα εξοικονομήσουν δεν θα διανεμηθεί ή κεφαλαιοποιηθεί.
Προκόπης Χατζηνικολάου Καθημερινή