Έως και διψήφια αύξηση της αξίας πωλήσεων «βλέπει» φέτος η αγορά, με ενίσχυση του όγκου κατά 5% - 6% και ανατιμήσεις. Κυρίαρχη η Coca Cola HBC, αλλά κερδίζουν έδαφος η Green Cola και η Κλιάφα.

Τις ευεργετικές επιδράσεις του φετινού τουριστικού κύματος φαίνεται να απολαμβάνουν οι εταιρείες των αναψυκτικών: πρόκειται για μία από τις λίγες παραγωγικές δραστηριότητες στην ελληνική αγορά που ίσως εμφανίσουν ακόμη και αύξηση του όγκου των πωλήσεων.

Σύμφωνα μάλιστα με εκτιμήσεις πηγών της αγοράς, ο όγκος των πωλήσεων φέτος αναμένεται να αυξηθεί κατά 5% - 6% και η αξία τους κατά 8% - 10%. Είναι προφανές ότι η διαφορά οφείλεται στο γεγονός ότι οι εταιρείες τους κλάδου, αδυνατώντας να απορροφήσουν το υπερβάλλον κόστος προχώρησαν σε ανατιμήσεις περίπου 4% - 5% κατά μέσο όρο.  

Παράλληλα, παρ' ότι η αγορά των αναψυκτικών κινείται κάτω από τη «βαριά σκιά» της 3Ε, ωστόσο ο ανταγωνισμός κινείται σε υψηλά επίπεδα και στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας ο κλάδος βρίσκεται σε συνεχή «αναστάτωση». Μετά από την παραγωγή των αναψυκτικών με στέβια που «έριξε» στην αγορά η Green Cola των Περ. Βενιέρη και Γ. Χήτου στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, ήρθε η σειρά του ομίλου των αδελφών Σαράντη με την εταιρεία Κλιάφα και την παραγωγή προϊόντων χωρίς συντηρητικά, σε ασηπτική συσκευασία –μία επένδυση της τάξεως των 18 εκατ. ευρώ. 

Έτσι τα μερίδια της αγοράς «ανακατεύονται» και πάλι, διότι ο νέος παίκτης –με ιστορία πολλών δεκαετιών- έχει εισέλθει με υψηλές φιλοδοξίες, ενώ η Green Cola, παρότι επιδιώκει να ενισχύει σταθερά τη θέση της στην εσωτερική αγορά, βελτιώνοντας την γκάμα των προϊόντων της, ωστόσο έχει δώσει και συνεχίζει να δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη διεθνή αγορά, καταναλώνοντας μεγάλη ενέργεια αυτή την περίοδο στην αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών.

Σύμφωνα με έγκυρες πηγές της αγοράς, στο πρώτο πεντάμηνο του έτους η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 1,8%, ενώ ο όγκος τους μειώθηκε κατά 1,4%. Η τάση αυτή υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές πρόκειται να αντιστραφεί ή εν πάση περιπτώσει να αλλάξει επί το θετικότερο στους επόμενους μήνες, τουλάχιστον ως τον Οκτώβριο.

Από την άλλη πλευρά, υπήρξαν σοβαρές αλλαγές στα κανάλια διάθεσης των προϊόντων. Ενώ πέρυσι λόγω της καραντίνας αναβαθμίστηκε εντυπωσιακά το κανάλι των σούπερ μάρκετ, φέτος στο διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου η αξία των πωλήσεων από τα σούπερ μάρκετ –όπου πραγματοποιείται το 54% του όγκου των πωλήσεων της αγοράς- μειώθηκε κατά 3,2%, ενώ ο όγκος τους μειώθηκε κατά 4,4%.

Αντιθέτως στα μικρά καταστήματα –όπου πραγματοποιείται το 30% του όγκου των πωλήσεων– αυξήθηκε η αξία των πωλήσεων κατά 8,3% και αντίστοιχα αυξήθηκε ο όγκος τους κατά 3,5%. Ενώ στα περίπτερα –απ΄ όπου διακινείται το 16% του όγκου των πωλήσεων– αυξήθηκε η αξία των πωλήσεων κατά 8,4% και ο όγκος τους αντιστοίχως κατά 3,2%.

Πάντως, στο σύνολο της αγοράς –η οποία υπολογίζεται σε περίπου 400 εκατ. λίτρα ετησίως– στο πρώτο πεντάμηνο του 2022 οι πωλήσεις των προϊόντων cola εμφανίζει οριακή αύξηση πωλήσεων, μόλις 0,3%, εν αντιθέσει με προϊόντα flavor (πορτοκαλάδα, λεμονάδα, βυσσινάδα κλπ) που έχουν ανάπτυξη 13,5%. Τα ανάμεικτα έχουν μείωση πωλήσεων κατά 12,9%, όπως επίσης και τα lemon lime (-6,1%).    

Δημήτρης Χαροντάκης Business Daily