Προς τα πάνω αναθεωρείται, όπως όλα δείχνουν, ο λογαριασμός για τα έργα πλήρους αποκατάστασης του σιδηροδρόμου στη Θεσσαλία, που πνίγηκε κυριολεκτικά στη λάσπη έπειτα από τις καταστροφικές πλημμύρες του «Daniel». Οι ζημιές είχαν ως αποτέλεσμα τη διακοπή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Αθήνας - Θεσσαλονίκης για τουλάχιστον τρεις μήνες, εξαιτίας των καταστροφών στο τμήμα Δομοκού - Λάρισας, ενώ πλήρως έχουν διακοπεί μέχρι και σήμερα, τα σιδηροδρομικά δρομολόγια στο τμήμα Λάρισας - Βόλου και Παλαιοφαρσάλου - Καλαμπάκας.
Σύμφωνα με πηγές από τον ΟΣΕ, που επικαλείται η εφημερίδα Καθημερινή (Δέσποινα Κόντη) τα έργα αναμένεται να ξεπεράσουν τις αρχικές εκτιμήσεις των 200 εκατομμυρίων, με στελέχη του υπουργείου Μεταφορών να τονίζουν σε πρόσφατη ενημέρωση των διαπιστευμένων συντακτών πως τα ακριβή μεγέθη καθημερινά αναθεωρούνται γιατί στον σχεδιασμό της υποδομής και επιδομής μπαίνει και το στοιχείο της ανθεκτικότητας από καταστροφές τέτοιου μεγέθους. Οι αρχικές εκτιμήσεις, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, που προήλθαν από τις πρώτες καταγραφές των ζημιών στην περιοχή της Θεσσαλίας αναθεωρούνται προς τα πάνω και ενδέχεται να κινηθούν κοντά στα 280-300 εκατ. ευρώ. Αυτό συμβαίνει γιατί τα τμήματα Δομοκού - Λάρισας στον άξονα Αθήνας - Θεσσαλονίκης, Λάρισας - Βόλου, αλλά και Παλαιοφαρσάλου - Καλαμπάκας, που έχουν υποστεί τεράστιες καταστροφές, θα πρέπει να θωρακιστούν με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτραπούν στο παρελθόν τέτοιες ζημιές από αντίστοιχες θεομηνίες (ανθεκτικότητα). Παράλληλα, εντοπίστηκαν ζημιές, οι οποίες ελήφθησαν υπόψη, τώρα που καταρτίζονται οι μελέτες για να βγουν οι διαγωνισμοί και οι ανάδοχοι που θα τα ανακατασκευάσουν.
Για παράδειγμα, η σιδηροδρομική γέφυρα του Κραυσίδωνα στον Βόλο πρέπει να ανυψωθεί για να αποκτήσει μεγαλύτερη διατομή και να μην καταρρέει σε περιπτώσεις ακραίων πλημμυρικών φαινομένων.
Η αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης, ωστόσο, όπως όλα δείχνουν, θα απαιτηθούν πρόσθετοι πόροι. Πάντως, το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής, έως το τέλος του 2025, όπως αναφέρουν από τον ΟΣΕ, δεν θα αλλάξει.
Σύντομα αναμένεται να ολοκληρωθούν τα τεύχη δημοπράτησης για να γίνουν οι fast track διαγωνισμοί αποκατάστασης των τμημάτων που σιδηροδρόμου που έχουν πληγεί, με τον ΟΣΕ να εκτιμά πως προς τα τέλη του πρώτου εξαμήνου, ήτοι τον Ιούνιο του 2024, είναι πιθανόν να έχουν κηρυχθεί οι ανάδοχοι για την υλοποίηση των έργων. Πρόκειται για τέσσερις εργολαβίες που αφορούν την αποκατάσταση της υποδομής και της επιδομής στο τμήμα Δομοκού Λάρισας, την εγκατάσταση σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης αλλά και του συστήματος ETCS, το οποίο ενισχύει την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στο ίδιο τμήμα, και την αποκατάσταση της υποδομής στα τμήματα Λάρισας - Βόλου και Παλαιοφαρσάλου Καλαμπάκας.
Ο «Daniel» φαίνεται πως συμπαρέσυρε και άλλα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αφού καθυστερούν δύο εργολαβίες που είχαν ανατεθεί από την ΕΡΓΟΣΕ πριν από τις καταστροφικές πλημμύρες στην περιοχή της Θεσσαλίας. Πρόκειται για τα τμήματα Λάρισας - Βόλου και Παλαιοφαρσάλου - Καλαμπάκας, στα οποία δεν υπήρχε ηλεκτροκίνηση και δεν είχε εγκατασταθεί σηματοδότηση, τηλεδιοίκηση, καθώς και το ETCS. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ΟΣΕ, ακόμη τα δύο αυτά έργα δεν έχουν προχωρήσει, αφού ο «Daniel» κατέστρεψε την υποδομή πάνω στην οποία αυτά θα «κούμπωναν».
thessaliaeconomy.gr (από το ρεπορτάζ της Δέσποινας Κόντη, Καθημερινή)