Προχωράει η επένδυση του τερματικού σταθμού LNG από την Mediterranean Gas στο Βόλο παρά τις αντιδράσεις της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των δήμων του Παγασητικού κόλπου. Πρόσφατα μάλιστα έγινε γνωστή και η συμμετοχή στο επενδυτικό σχήμα του «ρουμανικού ΔΕΣΦΑ», Transgaz.

Το έργο τέθηκε σε διαβούλευση, από την Παρασκευή 20 Οκτωβίου, από την Περιφέρεια Θεσσαλίας ενώ ο φάκελος της μελέτης βρίσκεται αναρτημένος στο Ηλεκτρονικό Περιβαλλοντικό Μητρώο του Υπουργείου Περιβάλλοντος & Ενέργειας (https://eprm.ypen.gr) με ΠΕΤ: 2302902115

Για το FSRU Αργώ, η Ρυθμιστική Αρχή είχε αποστείλει στα τέλη Φεβρουαρίου στους ΟΤΑ της περιοχής Μαγνησίας για γνωμοδότηση, επιστολή σχετικά με την τροποποίηση της χωροθέτησης του έργου έπειτα από τις πιέσεις του ΤΑΙΠΕΔ να βγει εκτός λιμένα η επίμαχη ενεργειακή υποδομή.

Το αναθεωρημένο σχέδιο, προβλέπει νέα θέση εγκατάστασης του πλωτού τερματικού σταθμού φυσικού αερίου από σταθερό σημείο στην είσοδο του λιμένα Βόλου (πλησίον της περιοχής «Πευκάκια») σε άλλο σταθερό σημείο κοντά στην ακτή στην περιοχή «Κριθαριά» μεταξύ Βόλου και Αγχιάλου.

Οι δήμοι Νοτίου Πηλίου, Αλμυρού, Ρήγα Φεραίου και Βόλου έχουν εκφραστεί αρνητικά στη χωροθέτηση του έργου και συνολικά στην ανάπτυξη της υποδομής. Η ΡΑΑΕΥ, απέστειλε τις αρνητικές γνωμοδοτήσεις στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το οποίο ωστόσο άναψε το πράσινο φως.

Το FSRU θα βρίσκεται βορειοδυτικά του Παγασητικού κόλπου, σε απόσταση 65 μέτρων από την ακτή και θα απέχει δύο ναυτικά μίλια από τη γραμμή ναυσιπλοΐας του λιμανιού.

Η αλλαγή σχεδιασμού του έργου έφερε μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίησή του αλλά και την μετακίνηση στην έναρξη της εμπορικής λειτουργίας, η οποία πλέον αν δεν μεταβληθεί εκ νέου ο σχεδιασμός, μεταφέρεται για το 2025.

Στα τέλη του 2023, είχε ανακοινωθεί από την εταιρεία η επιτυχής ολοκλήρωση της πρώτης φάσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος του market test για την εκδήλωση ενδιαφέροντος και την δέσμευση δυναμικότητας στον τερματικό σταθμό.

Το FSRU του Βόλου δείχνει να επιδιώκει να υπερβεί τα εμπόδια και να ανεβάσει «στροφές» αφού μαρτυρίες κατοίκων της περιοχής αναφέρουν την κινητικότητα που παρατηρείται σε προκαταρκτικές εργασίες το τελευταίο διάστημα στην περιοχή, παρά τις αντιδράσεις όσων εναντιώνονται στην επένδυση της Mediterranean Gas για το FSRU δυναμικότητας από 150.000 έως 180.000 κυβικά μέτρα.

Το έργο προσπαθεί να παρακάμψει την ήδη αρνητική γνωμοδότηση της Περιφέρειας Θεσσαλίας και των ΟΤΑ αλλά και το γενικευμένο κύμα αντίθεσης από το σύνολο σχεδόν των επιστημονικών φορέων της περιοχής αλλά και ομάδας πολιτών, η οποία έχει ανακοινώσει την πρόθεσή της να στραφεί κατά της επένδυσης με προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Μουδιασμένοι εμφανίζονται και οι επτά βουλευτές του νομού, οι  τέσσερις από τους οποίους έχουν εκφραστεί κατά της επένδυσης.

Η ταυτότητα του έργου

Το FSRU «Αργώ» είναι ένας σύγχρονος τερματικός σταθμός και, αν σδεν υπάρξουν ανατροπές, σχεδιάζεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2024. Συνιστά μία νέα πύλη εισόδου στο κέντρο του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, που θα διοχετεύει έως και 4,6 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως και θα αυξήσει σημαντικά τη δυνατότητα αποθήκευσης φυσικού αερίου της χώρας μας. 

Λευτέρης Ευαγγέλου thessaliaeconomy.gr