Πτώση κατανάλωσης όλων των προϊόντων κρέατος στην Ελλάδα, μεταξύ 2017 και 2024 κατέδειξε η μελέτη κλάδου προϊόντων κρέατος που εκπόνησε η Netrino για λογαριασμό του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Επεξεργασίας Επεξεργασίας Κρέατος (ΣΕΒΕΚ). Η μελέτη παρουσιάστηκε στο 2ο Συνέδριο του ΣΕΒΕΚ στα Ιωάννινα (12 Οκτωβρίου) και κατέδειξε ίδια τάση, χαμηλότερης έντασης πλην αρνίσιου κρέατος, στο σύνολο των χωρών της ΕΕ. Η κατανάλωση αρνιού στην Ελλάδα μειώθηκε κατά 21,18%, στη μεγαλύτερη πτώση, όπως και στην ΕΕ (25,81%). Ακολουθεί το μοσχαρίσιο κρέας κατά 20,84% και 11,89% στην ΕΕ. Η κατανάλωση χοιρινού μειώνεται κατά 9,89% στην Ελλάδα και κατά 7,72% στην ΕΕ, η κατανάλωση πουλερικών κατά 1,49% στη χώρα μας και μόλις κατά 0,17% στην ΕΕ. Σύμφωνα με την ανάλυση της Netrino βάσει στοιχείων Eurostat, η συμμετοχή του αρνίσιου κρέατος το 2024 στο μέσο καλάθι ελληνικού νοικοκυριού διαμορφώνεται μόλις στο 3,2%, διαρκώς πτωτικά από το 2017 και σε μικρή ανάκαμψη μόνο από το 2023, όταν είχε υποχωρήσει περαιτέρω, στο 2,8%. Στην Ευρώπη, η ίδια κατανάλωση έχει σχεδόν «εξαϋλωθεί»: 0,7%. Στην Ελλάδα διατηρείται ψηλά η κατανάλωση μοσχαρίσιου κρέατος (13,3% του καλαθιού) και ακολουθούν τα πουλερικά (7,3%). Στο επεξεργασμένο κρέας, το ποσοστό συμμετοχής στο καλάθι ανεβαίνει στο 16,4% στην ΕΕ. Στην Ελλάδα βρίσκεται στο 5,1%. Το 3,5% αφορά αποξηραμένο, αλατισμένο ή καπνιστό κρέας και το 1,6% λοιπά κρεατοπαρασκευάσματα. Η κατανάλωση επεξεργασμένου κρέατος στη χώρα μας ισούται με μόλις το 38,35% σε μοσχαρίσιο νωπό κρέας.
Ως σχετικά νέα κατηγορία, οι πωλήσεις λοιπών κρεατοσκευασμάτων εμφανίζουν «εκρηκτική» αύξηση, κατά 122,22%, μεταξύ 2017 και 2024, έναντι 1,67% στην ΕΕ. Αντίστοιχα, σε αποξηραμένο, αλατισμένο ή καπνιστό κρέας, έχει παρουσιαστεί κάμψη κατανάλωσης μεταξύ 2017 και 2024 κατά 14,6%. Κοινοτικά, η συμμετοχή του κρέατος στο μέσο ελληνικό καλάθι βρίσκεται στη 18η θέση για το κρέας, στην 27η θέση για αποξηραμένο, αλατισμένο ή καπνιστό και στην 24η θέση για τα άλλα παρασκευάσματα κρέατος. Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η συνολική μέση μηνιαία δαπάνη σε προϊόντα κρέατος στην Ελλάδα βρισκόταν το 2022 στα €29,06, με διαφορά μόλις €6,57 το μήνα μεταξύ χαμηλότερων (έως €750/μήνα) και υψηλότερων (άνω των €3.500/μήνα) εισοδημάτων. Τη μερίδα του λέοντος στο spending κέρδιζαν σε όλες τις εισοδηματικές υποκατηγορίες τα αλλαντικά και τα αλίπαστα κρέατα. Με γεωγραφικά κριτήρια, η μεγαλύτερη κατανάλωση κρέατος συνολικά, γίνεται στην Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας.
Κωνσταντίνος Βορίλας, foodreporter