Στις αρχές του 2000 η ιδέα της κατασκευής ενός μικρού αεροδρομίου έξω από την Καρδίτσα ήταν για τους ντόπιους εξωπραγματική.
Είκοσι χρόνια μετά το Επιμελητήριο Καρδίτσας εξέφρασε την ανάγκη της πλήρους αξιοποίησής του και η νέα διοίκηση έχει ήδη ξεκινήσει τις διαδικασίες στήριξης της αναπτυξιακής πορείας αυτού του σημαντικού έργου.
Για τις σχετικές ενέργειες μίλησε ο πρόεδρος της Επιτροπής Διαχείρισης του αεροδρομίου που έχει εκ νέου συγκροτηθεί τον Σεπτέμβριο του 2019, αντιδήμαρχος Οικονομικών του Δήμου Καρδίτσας Ηλίας Σχορετσανίτης.
Στην επιτροπή συμμετέχουν ακόμη ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Καρδίτσας Κώστας Ζυγογιάννης, ο δημοτικός σύμβουλος της μείζονος μειοψηφίας του Δ.Σ. Δημήτρης Αραμπατζής, ο πρόεδρος της Τ.Κ. Μυρίνης Δημήτριος Τζιόλιας και το Υπηρεσιακό στέλεχος Γεωργία Γιαννουλάκη.
Ο Δήμος Καρδίτσας
Ο κ. Σχορετσανίτης μιλώντας στο karditsalive.net δήλωσε: «Η Δημοτική Αρχή με επικεφαλής το Δήμαρχο κ. Τσιάκο από την πρώτη στιγμή έχει θέσει την εξωστρέφεια της περιοχής μας ως στρατηγικό πυλώνα ανάπτυξης. Υπό το πρίσμα αυτό, το πεδίο ελαφρών αεροσκαφών Μυρίνης περιλαμβάνεται σε έναν ευρύτερο σχεδιασμό. Ένα πεδίο πτήσης, ένα μικρό αεροδρόμιο αν θέλετε, αποτελεί πύλη εισόδου για ανθρώπους που πολύ δύσκολα θα επισκεπτόντουσαν την Καρδίτσα. Πρόκειται για χομπίστες και επαγγελματίες με οικονομική επιφάνεια, οι οποίοι έχουν τη δυνατότητα να διαδώσουν το καλό όνομα της περιοχής μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Είμαστε υποχρεωμένοι να επενδύσουμε στο πεδίο Μυρίνης με όφελος τόσο για την ευρύτερη περιοχή, όσο και για τον ίδιο το Δήμο. Έχουμε στα χέρια μας μια πολύτιμη περιουσία τις υποδομές τις οποίας σταδιακά θέλουμε να αναβαθμίσουμε, ώστε να γίνει ένα φιλόξενο, άνετο και ουσιαστικό για την ανάδειξη της περιοχής σημείο πρόσβασης πιλότων και επισκεπτών».
Όπως επισήμανε ο αντιδήμαρχος, βρίσκεται σε εξέλιξη η τακτοποίηση ορισμένων νομικών εκρεμμοτήτων του «πεδίου προσγείωσης Μυρίνης» όπως χαρακτηριστικά ονομάζεται, στη συνέχεια ο Δήμος θα προχωρήσει στην υδροδότησή του, στην κατασκευή WC (τουαλέτες) και σε δημοπρασία για την ενοικίαση σε πολλές ενδιαφερόμενες Αερολέσχες και Σχολές Εκπαίδευσης χώρων της έκτασης γύρω από αεροδρόμιο, όπου θα δημιουργηθούν εγκαταστάσεις με συγκεκριμένες προδιαγραφές που θα καθοριστούν από την Τεχνική Υπηρεσία.
Σε ότι αφορά το μεγάλο οικονομικό «αγκάθι» της ανακατασκευής του δρόμου πρόσβασης μήκους περίπου 1 χιλιομέτρου, ο κ. Σχορετσανίτης μας είπε ότι θα υπάρξουν επαφές τόσο με το Υπουργείο Υποδομών, όσο και με την περιφέρεια Θεσσαλίας για να εξασφαλιστεί η απαιτούμενη χρηματοδότηση.
Αρχές Σεπτεμβρίου, κατά πάσα πιθανότητα θα υπάρξουν σημαντικές εξελίξεις για την αναβάθμιση της λειτουργίας και των προοπτικών του μικρού αεροδρομίου Μυρίνης, δεδομένου ότι εκτός από την αεραθλητική δραστηριότητα έχει τις δυνατότητες να πραγματοποιήσει ακόμη μεγαλύτερα αναπτυξιακά βήματα.
Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι κατασκευάστηκε με πρόβλεψη επέκτασης του αεροδιαδρόμου για επιπλέον 680 μέτρα, που το καθιστά δυναμικό διεκδικητή υποδοχής πολύ μεγαλύτερων αεροπλάνων από τα 6θέσια-8θέσια που δέχεται σήμερα.
Η ιστορία του αεροδρομίου
Βασικοί «υπαίτιοι» της κατασκευής του «πεδίου προσγείωσης Μυρίνης» ήταν το 2002 ένας συνταξιούχος τεχνικός της παλιάς Ολυμπιακής Αεροπορίας που λάτρευε τον αεραθλητισμό και ο πρώην Δήμαρχος τότε Κάμπου, μετέπειτα Καρδίτσας και σήμερα πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ Κώστας Παπαλός.
Ο εμπνευστής του εγχειρήματος «πέταξε» πριν χρόνια για πάντα στον ουρανό, ωστόσο είχε ήδη καταθέσει τις απόψεις του στην τοπική διοίκηση για τις δυνατότητες ανάληψης ενός τέτοιου ρίσκου και για τις προοπτικές επιτυχίας.
Ο τότε Δήμαρχος του «Καποδιστριακού» Δήμου Κάμπου Κώστας Παπαλός άκουσε με προσοχή τα επιχειρήματα του έμπειρου αεροπόρου, ρώτησε, έμαθε και τελικά πήρε τη μεγάλη πολιτική απόφαση να ξεκινήσει.
Συγκεκριμένα, ο αείμνηστος Κ. Γάτσιος λόγω της αγάπης του για τον αεραθλητισμό, αλλά και της πολυετούς εμπειρίας του ως τεχνικός στην Ολυμπιακή Αεροπορία, είχε μια ιδέα ότι έξω από το Σταυρό, ή τον Πρόδρομο, θα μπορούσε να γίνει ένα χωμάτινο πεδίο προσγείωσης για μικρά αεροσκάφη. Σημειωτέον ότι ο ίδιος είχε δει αρκετά τέτοια πεδία. Αυτή η ιδέα είχε τεθεί και στο Δημοτικό Συμβούλιο του τότε Δήμου Κάμπου.
Ξεκίνησαν λοιπόν επαφές με κάποιους ιδιώτες οι οποίοι φαίνονταν ότι θα έρχονταν στην περιοχή για επιτόπιες διαπιστώσεις και στη συνέχεια θα μπορούσαν να προχωρήσουν το εγχείρημα, αλλά τελικά δεν υπήρξε η προσδοκώμενη συνέχεια.
Η ιδέα όμως άρεσε πάρα πολύ στον τότε Δήμαρχο ο οποίος άρχισε να ψάχνει. Επισκέφθηκε κάποια πεδία και μικρά αεροδρόμια στην Ιταλία και στην Κεντρική Ευρώπη, έψαξε στην αγορά ποια είναι η χρησιμότητά τους, η επίδρασή τους στην τοπική κοινωνία, τα οφέλη για τον τόπο γενικότερα. Παράλληλα έβλεπε διάφορες εκτάσεις στον Δήμο που θα ήταν κατάλληλες για το έργο.
Στα πλαίσια ωστόσο αυτής της προσωπικής έρευνας, άκουσε μια παλιά ιστορία η οποία τον εντυπωσίασε.
Στη δεκαετία του 1950 τότε που δεν υπήρχαν πολλά αεροδρόμια στην Ελλάδα, είχαν έρθει στην περιοχή μας κάποιοι Ιάπωνες με αυτόν τον σκοπό. Η διαπίστωσή τους ήταν ότι στην περιοχή που εκτείνεται από τον Πρόδρομο μέχρι τον Παλαμά, θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα πολύ καλό αεροδρόμιο λόγω των ευνοϊκών ανέμων, της ομαλότητα του εδάφους και της ανυπαρξίας εμποδίων σε μεγάλη απόσταση.
Οι ξένοι επισκέπτες που μάλλον είχαν επιστημονικές γνώσεις στον συγκεκριμένο τομέα, επιχείρησαν να κάνουν μια τέτοια προσπάθεια έξω από τον Παλαμά. Όμως μόλις τους είδαν οι κτηνοτρόφοι να πραγματοποιούν μετρήσεις σε δημόσιες εκτάσεις τους κυνήγησαν με τις γκλίτσες και έκτοτε δεν ξαναφάνηκαν.
Η αναζήτηση του κ. Παπαλού πάντως είχε αποτέλεσμα, καθώς βρήκε ορισμένους χώρους. Σε συνεργασία με τον Κ. Γάτσιο έφερε έναν ειδικό της τότε Ολυμπιακής Αεροπορίας για να υποδείξει τον κατάλληλο. Ένας από αυτούς είναι και αυτός όπου βρίσκεται σήμερα το μικρό αεροδρόμιο Μυρίνης, το οποίο έχει προσανατολισμό από την ανατολή προς τη δύση.
Μετά το «πράσινο φώς» του τεχνικού της «Ολυμπιακής», ο Δήμος Κάμπου ξεκίνησε όλες τις απαραίτητες διαδικασίες για τον χαρακτηρισμό της εν λόγω έκτασης ως τέτοιας που επέτρεπε την κατασκευή και λειτουργία πεδίου προσγείωσης.
.Απέστειλε τα απαραίτητα έγγραφα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, ενώ πήρε και την έγκριση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Καρδίτσας.
Κλιμάκιο της Υ.Π.Α. επισκέφθηκε τον προτεινόμενο χώρο 159 στρεμμάτων και τον έκρινε κατάλληλο για να γίνει πεδίο προσγείωσης.
Στη συνέχεια έγιναν οι απαιτούμενες εξειδικευμένες μελέτες και ξεκίνησαν οι εργασίες με σκοπό την κατασκευή ενός μικρού αεροδρομίου, με όλες τις αναγκαίες υποδομές, που να διαφέρει από τα άλλα που υπάρχουν στην Ελλάδα και λόγω της κεντροβαρικής θέσεως του Νομού Καρδίτσας.
Όλο αυτό το χρονικό διάστημα εκδηλώθηκε έντονο ενδιαφέρον από διαφόρους ανθρώπους του αεραθλητισμού για την εξέλιξη των ενεργειών.
Συμφωνήθηκε η κατασκευή ενός διαδρόμου υψηλού επιπέδου που να μπορεί να υποδεχθεί μικρά, μα και μεσαίου μεγέθους (ελικοφόρα) αεροπλάνα, όπως αυτά που εκτελούν δρομολόγια στα νησιά και στην ενδοχώρα.
Το έργο εντάχθηκε το 2008 στο πρόγραμμα «ΘΗΣΕΑΣ» όταν υφυπουργός Εσωτερικών ήταν ο αείμνηστος Αθανάσιος Νάκος και χρηματοδοτήθηκε από τις «οριζόντιες δράσεις» με το ποσό των 300.000 ευρώ, για την πρώτη φάση του διαδρόμου. (Η δεύτερη φάση προβλέπει την κατασκευή κτιρίου ελέγχου κίνησης το οποίο θα χρησιμεύει στους ταξιδιώτες και ως κτίριο θέασης. Εφόσον υπάρξει κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα ο Δήμος έχει έτοιμες αρχιτεκτονική και στατική μελέτη για άμεση ένταξη).
Μετά από δημοπρασία αναδείχθηκε ο ανάδοχος εργολάβος, ο οποίος το 2010 εγκαταστάθηκε για να αρχίσει το έργο, αλλά δυστυχώς προέκυψε η κρίση που το σταμάτησε για δυο χρόνια περίπου!
Το 2012 το πρόγραμμα «Θησέας» ξεμπλόκαρε κι’ έτσι υπήρξε επανεκκίνηση και ολοκλήρωση της πρώτης φάσης με ασφαλτόστρωση του διαδρόμου και διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου. Έγιναν οι διαγραμμίσεις, η τοποθέτηση ανεμούριου και ενός μικρού στεγάστρου.
Κλήθηκε η Υ.Π.Α. να κάνει αυτοψία, όπως και έγινε με την επίσκεψη τριών στελεχών της.
Διεξήχθη λεπτομερής έλεγχος των επιχειρησιακών δεδομένων και των κριτηρίων ασφαλείας, σύμφωνα με τις διεθνείς προδιαγραφές που ισχύουν για τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη λειτουργία μικρών αεροδρομίων και πεδίων προσγείωσης.
Οι ελεγκτές διαπίστωσαν ότι η κατασκευή του διαδρόμου έγινε με τον προβλεπόμενο τεχνικά τρόπο. Δεν έκρυψαν μάλιστα την ικανοποίησή τους για τα όσα είδαν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης.
Η έκθεσή τους διαβιβάστηκε στον Διοικητή της ΥΠΑ. Στη συνέχεια στάλθηκε στο υπουργείο Υποδομών προκειμένου να υπογραφεί από τον τότε υπουργό Μ. Χρυσοχοϊδη και να εκδοθεί η άδεια ίδρυσης στη Μυρίνη μικρού αεροδρομίου κατηγορίας B για ελαφρά αεροσκάφη.
Την Παρασκευή 6 Ιουνίου 2013 το απόγευμα, πραγματοποιήθηκε η πρώτη προσγείωση και απογείωση πολιτικού αεροσκάφους στο μικρό αεροδρόμιο Μυρίνης. Πρόκειται για τον Πτέραρχο εν αποστρατεία Ηλία Μπόζνο και τον εκπαιδευτή πιλότων Στάθη Παππά, οι οποίοι κατέφτασαν από το Αεροδρόμιο της Τανάγρας με ένα μονοκινητήριο αεροσκάφος τύπου Cessna που ανήκει στην Αερολέσχη Αρκαδίας, με σκοπό να διαπιστώσουν ιδίοις όμμασι τις δυνατότητες του νέου πεδίου.
.Οι έμπειροι πιλότοι είχαν δηλώσει εντυπωσιασμένοι από το νέο προορισμό που ανοίγει οσονούπω τις «πύλες» του από αέρος, επισημαίνοντας παράλληλα ότι στην συγκεκριμένη κατηγορία, είναι το μοναδικό ασφαλτοστρωμένο και τόσο προχωρημένο πεδίο προσγείωσης, από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη.
Το βράδυ, της 8ης Αυγούστου 2013, το μικρό αεροδρόμιο Μυρίνης είχε βρεθεί στο επίκεντρο μεγάλης άσκησης αεραπόβασης στρατιωτικών δυνάμεων. Στην άσκηση συμμετείχαν αρχικά τρία ελικόπτερα τύπου «Αpache Longbow» από το 2ο Τάγμα Επιθετικών Ελικοπτέρων (Στεφανοβίκειου) τα οποία προηγήθηκαν της απόβασης και είχαν ως αποστολή να «καθαρίσουν» την περιοχή «στόχο»…. Ακολούθησαν τέσσερα ελικόπτερα τύπου «Huey» από το 1ο Τάγμα Ελικοπτέρων (Στεφανοβίκειου) τα οποία μετέφεραν πεζοναύτες του 505 Τάγματος (Βόλου) με πλήρη οπλισμό και διόπτρες νυκτός για την κατάληψη του αεροδρομίου. Η άσκηση διήρκησε περίπου μισή ώρα.
Το μικρό αεροδρόμιο Μυρίνης με πεδίο προσγείωσης μήκους 700 μέτρων και πλάτους 20 μέτρων έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετήσει τύπους ελαφρών αεροσκαφών (μικτού βάρους έως 5, 7 τόνους π.χ ATR) που προσγειώνονται στα περισσότερα αεροδρόμια των ελληνικών νησιών.
Εάν αξιοποιηθεί κατάλληλα, μπορεί σε σύντομο χρόνο να αποτελέσει δυναμικό κέντρο ανάπτυξης του αεραθλητισμού στη Θεσσαλία και στην πορεία να μετεξελιχθεί σε ένα ισχυρό αναπτυξιακό «εργαλείο» για ολόκληρη την περιοχή μας, λόγω και της αναμενόμενης ολοκλήρωσης τα επόμενα χρόνια των έργων κατασκευής του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) που περνάει δίπλα του.
Λ.Ε thessaliaeconomy.gr (με πληροφορίες από Φώτη Καραγιάννη karditsalive.net)