Σε 77,4% ανέρχεται το ποσοστό εγκατάλειψης του καλαθιού στα ηλεκτρονικά καταστήματα των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με τις τελευταίες μετρήσεις της θεσσαλικής Plushost, όπως τις παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλός της, Θανάσης Καμέας, κατά τη διάρκεια σχετικού webinar που διοργάνωσε η εταιρεία. Για κάθε 100 πιθανούς πελάτες σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα, οι 77,4 φεύγουν χωρίς να αγοράσουν και αυτό το ποσοστό αυτό είναι μεγαλύτερο από το μέσο ποσοστό εγκατάλειψης του καλαθιού στα ηλεκτρονικά καταστήματα εν γένει.
Σε σχετική ερώτηση, ο κ. Καμέας διευκρίνισε ότι δύο σημαντικοί παράγοντες αυξάνουν το ποσοστό των παραγγελιών που δεν ολοκληρώνονται στα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ. Αφενός, το κοινό που επισκέπτεται τα e-shops των καταστημάτων τροφίμων στην παρούσα φάση δεν είναι αρκετά πεπειραμένο στις ηλεκτρονικές αγορές, ενώ μεγάλο μέρος του πελατολογίου επισκέπτεται το ηλεκτρονικό κατάστημα για να κάνει έρευνα αγοράς και να φτιάξει τη λίστα με τα ψώνια, πριν οδηγηθεί στο φυσικό κατάστημα.
Το μέσο ποσοστό φτάνει στο 75,6%, ενώ για τις υπόλοιπες κατηγορίες του λιανεμπορίου διαμορφώνεται ως εξής: • Ηλεκτρονικά είδη: 78,8% • Υγεία & ομορφιά: 68,2% • Μόδα: 68,6% • Αυτοκίνητα: 75,1% • Σπίτι και κήπος: 74,3%
Μπορεί για την ελληνική αγορά, το φαινόμενο της εγκατάλειψης ενός ηλεκτρονικού καλαθιού να είναι σύνηθες, ωστόσο η βελτιστοποίηση σε αυτόν τον τομέα φαίνεται να αποδίδει σε μεγάλο βαθμό. Συγκεκριμένα και με βάση το παράδειγμα που έδωσε ο κ. Καμέας, αν το ποσοστό των εγκαταλειμμένων καλαθιών μειωθεί από το 75% στο 50%, με τον ίδιο μέσο όρο παραγγελίας σε αξία τα 50 ευρώ, η διαφορά που προκύπτει είναι 1.250 ευρώ τζίρος ημερησίως, που αντιστοιχεί σε 456.000 ευρώ επιπλέον τζίρο ετησίως, χωρίς ένα σεντ επιπλέον σε διαφημιστική δαπάνη, όπως σημείωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος.
Να διευκρινιστεί ότι ο καταναλωτής είναι δυνατόν να αφήσει το καλάθι του χωρίς να προχωρήσει σε αγορά σε τρεις φάσεις: στην περιήγηση, στη σελίδα των προϊόντων και στη σελίδα του ταμείου. Μία καίρια συμβουλή του κ. Καμέα είναι οι retailers να είναι ξεκάθαροι με τις χρεώσεις αποστολής. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα ετήσιας πανελλήνιας έρευνας για το 2018 – ’19, που διεξήγε ο ΣΕΛΠΕ με το ELTRUN, το 33% των online πληρωμών έγινε μέσω Paypal, το 37% μέσω Visa, το 54% μέσω αντικαταβολής και το 64% μέσω χρεωστικής κάρτας. Επιπλέον, τα λογότυπα ασφαλείας, στις καρτέλες πληρωμής φερειπείν, βεβαιώνουν τους πελάτες ότι είναι ασφαλείς. Το 61% των καταναλωτών δεν αγόρασε κάτι online επειδή έλειπαν από το e-shop λογότυπα που εμπνέουν εμπιστοσύνη.
Σημαντική είναι η ταχύτητα που ζητούν από τους retailers οι καταναλωτές στην ολοκλήρωση των αγορών. Με βάση μελέτη της Invesp, περίπου το 14% των καταναλωτών δήλωσε ότι ο εξαναγκασμός να εγγραφεί στο ηλεκτρονικό κατάστημα για να ολοκληρώσει την παραγγελία λειτούργησε ανασταλτικά και οδήγησε στην εγκατάλειψη του καλαθιού. Τέλος, ο κ. Καμέας πρότεινε στα ηλεκτρονικά καταστήματα τη χρήση email marketing στρατηγικών, ώστε η κάθε εταιρεία να προσεγγίσει ξανά τους πελάτες που εγκατέλειψαν το καλάθι στο e-shop της.
Χριστίνα Παπαγιάννη Foodreporter