Την «ελληνική Amazon» φιλοδοξεί να φτιάξει η Wellcomm, εταιρεία συμφερόντων της οικογενείας Μαρινάκη, μέσω του νέου marketplace που ετοιμάζει να βγάλει στον διαδικτυακό αέρα σε περίπου δύο μήνες. Ο στόχος περί «ελληνικής Amazon» δεν αφορά βεβαίως το μέγεθος, αλλά κυρίως το μοντέλο λειτουργίας του υπό δημιουργία marketplace, υπό την έννοια ότι όλη η διαδικασία των αγορών, από την παραγγελία έως την παράδοση στον τελικό καταναλωτή, θα γίνεται μέσω της πλατφόρμας – αυτή δηλαδή θα έχει τον πλήρη έλεγχο.
Στόχος της ομάδας που αναπτύσσει το Shopflix.gr, όπως θα λέγεται το νέο marketplace, είναι να ξεκινήσει να λειτουργεί στα τέλη Μαρτίου, χωρίς, ωστόσο, να αποκλείεται η έναρξή του λίγο αργότερα. Σε πρώτη φάση οι συνεργαζόμενες επιχειρήσεις θα ανέρχονται σε μερικές εκατοντάδες, με στόχο φυσικά να αυξηθούν όταν το marketplace αρχίσει να λειτουργεί και να γίνεται γνωστό. Βασική προϋπόθεση για την επιλογή των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων θα είναι η αξιοπιστία τους, ειδικά σε ό,τι αφορά την εξυπηρέτηση των πελατών, και βεβαίως η εκπαίδευσή τους στις απαιτήσεις που έχει το ηλεκτρονικό εμπόριο. Στο marketplace θα μπορούν οι καταναλωτές να βρουν μεγάλη ποικιλία προϊόντων, από τεχνολογικά καταναλωτικά προϊόντα έως προϊόντα ομορφιάς, είδη για κατοικίδια, για χόμπι κ.ά.
Ιδιαίτερη έμφαση θέλει να δώσει το Shopflix.gr στο περίφημο «last mile», δηλαδή στο τελευταίο στάδιο της παράδοσης της παραγγελίας στον τελικό καταναλωτή. Και αυτό διότι στη διάρκεια ειδικά του πρώτου χρόνου της πανδημίας αναδείχθηκαν τα σοβαρά προβλήματα και η ανεπάρκεια τόσο των ηλεκτρονικών καταστημάτων όσο και των εταιρειών διανομής - ταχυμεταφορών.
Σε πρώτη φάση, τουλάχιστον, μεγάλο βάρος στη διανομή των παραγγελιών στον τελικό καταναλωτή θα διαδραματίσει η Courier Center, εταιρεία ταχυμεταφορών της οποίας εξαγόρασε πλειοψηφικό ποσοστό το καλοκαίρι του 2021 επίσης η οικογένεια Μαρινάκη. Διευθύνων σύμβουλος, μάλιστα, στην Courier Center, στη Shopflix.gr και στη Wellcomm είναι ο κ. Χρήστος Καλογεράκης, επικεφαλής της Public την περίοδο 2015-2020. Στη διάρκεια της θητείας άλλωστε του κ. Καλογεράκη στο τιμόνι της Public, και συγκεκριμένα το 2018, δημιουργήθηκε το marketplace της Public. Σύμφωνα, πάντως, με ασφαλείς πληροφορίες, η παράδοση των παραγγελιών δεν θα γίνεται αποκλειστικά από την Courrier Center, αλλά σε κάθε περίπτωση η Shopflix.gr θα επιδιώξει να ελέγχει σχολαστικά ειδικά το κομμάτι του «last mile». Μέσω επίσης του marketplace θα πραγματοποιούνται και όλες οι διαδικασίες πληρωμής των προϊόντων βάσει σύμβασης με συγκεκριμένο ίδρυμα πληρωμών. Για την ώρα τουλάχιστον, το Shopflix. gr δεν θα διαθέτει κάποια δική του υπηρεσία πληρωμών.
Από την πρώτη στιγμή της λειτουργίας του το marketplace, ο σχεδιασμός του οποίου ξεκίνησε τον περασμένο Μάιο, θα καλύπτει το σύνολο της ελληνικής επικράτειας, είτε η παραγγελία έχει γίνει από το Κολωνάκι είτε από την... Κάσο.
Αν και στα προϊόντα που θα διατίθενται μέσω του Shopflix. gr ενδέχεται να περιλαμβάνονται κάποια συσκευασμένα προϊόντα που ανήκουν στην κατηγορία διατροφή (κυρίως ποτά ή συσκευασμένος καφές και τσάι), κύκλοι της διοίκησης τονίζουν ότι η κατηγορία των τροφίμων δεν εντάσσεται στη στρατηγική του νέου marketplace. Διευκρινίζουν, δε, ότι δεν υπάρχει καμία σχέση του Shopflix.gr με την εταιρεία Foodflix Catering Services, η οποία φέρεται να είναι επίσης συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη.
Στην Ελλάδα αυτή τη στιγμή λειτουργούν ουσιαστικά δύο μεγάλα marketplaces: το Skroutz, που ξεκίνησε ως μηχανή αναζήτησης τιμών και εξελίχθηκε στο μεγαλύτερο ελληνικό marketplace με πλέον 12.481 συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, και το Public.gr, το οποίο πλέον έχει μειώσει τις συνεργαζόμενες επιχειρήσεις σε περίπου 1.000.
Δήμητρα Μανιφάβα Καθημερινή