Οι υψηλές πτήσεις των ελληνικών αεροδρομίων, που έχουν ήδη πιάσει ένα νέο ιστορικό ρεκόρ για το 2024, έβαλαν στο φουλ τις μηχανές για την αναβάθμιση των υποδομών τους. Για την πολυσυζητημένη επέκταση του Ελευθέριος Βενιζέλος, που σε πρώτη φάση θα ξεπεράσει τα 650 εκατομμύρια ευρώ, η αρχή έγινε στα τέλη του 2024, ενώ το επενδυτικό πλάνο της για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια αυξάνει στα 600 εκατ. ευρώ για την πενταετία και η Fraport Greece.
Εντωμεταξύ, η ανάδειξη, στις αρχές Δεκεμβρίου, της κοινοπραξίας Fraport – Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ ως προτιμητέου επενδυτή για την 40ετή παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, έναντι προσφοράς 45,2 εκατ. ευρώ, δρομολογεί την αξιοποίηση και των 22 μικρότερων περιφερειακών αερολιμένων. Με πιλότο το μοντέλο του «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος», όπου οι επενδύσεις για την τριετία θα ανέλθουν σε 28,3 εκατ., το Υπερταμείο προετοιμάζει τον διαγωνισμό σε ένα ενιαίο cluster με στόχο αυτός να βγει στον αέρα εντός του 2025.
Αν και οι 22 αερολιμένες που παραμένουν στη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας είναι μικρότερης δυναμικότητας, για αυτό και έμειναν εξάλλου εκτός της πρώτης φουρνιάς παραχωρήσεων, η αύξηση των τουριστικών ροών τους έχει συμπαρασύρει. Η επιβατική κίνηση -μαζί με την Καλαμάτα και το Ηράκλειο- έχει σπάσει το ρεκόρ της περασμένης χρονιάς ήδη από το δεκάμηνο του έτους, σημειώνοντας άνοδο 8,1% και 11,73 εκατ. επιβάτες.
Ναυαρχίδα βεβαίως αποτελεί το «Νίκος Καζαντζάκης», όπου οι υποδομές ασφυκτιούν υπό το βάρος της επιβατικής κίνησης. Ενδεικτικά, τον Νοέμβριο εξυπηρέτησε 225.234 επιβάτες έναντι 178.376 τον ίδιο μήνα του 2023, μία αύξηση 26,3%. Ο ορίζοντας για το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι είναι ο Φεβρουάριος του 2027 με την πρόοδο του έργου να έχει φτάσει στο 40%. Σημειώνεται ότι από τους μικρότερους αερολιμένες τις σημαντικότερες αυξήσεις τον Νοέμβριο κατέγραψαν η Ικαρία (+64,5%), η Νάξος (+33%) και η Αστυπάλαια (+29,9%).
Στην εκκίνηση η επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας
Μέσα στον Νοέμβριο, βγήκε στον αέρα ο πρώτος διαγωνισμός έργων στο πλαίσιο της πρώτης μεγάλης επέκτασης του αεροδρομίου της Αθήνας που φέτος θα ξεπεράσει τους 31 εκατ. επιβάτες. Ήδη, στο κλείσιμο του ενδεκαμήνου, η συνολική κίνηση έφτασε τους 29,72 εκατ. επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση 13%.
Τα συνεχή άλματα στις επιδόσεις του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, που τον περασμένο Φεβρουάριο μπήκε και στο Χρηματιστήριο, φέρνουν πιο κοντά και τη δεύτερη φάση της επέκτασης, ώστε η δυναμικότητα να ξεπεράσει τους 33 εκατ. επιβάτες προσεγγίζοντας περισσότερο στους 40 εκατ. Αυτή την περίοδο, βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης ο διαγωνισμός για τον PMO συνολικά του πρότζεκτ.
Με τον διαγωνισμό για το μεγάλο έργο της επέκτασης του υφιστάμενου terminal να αναμένεται εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025, ο ΔΑΑ προχώρησε στην προκήρυξη για τον σχεδιασμό και την κατασκευή του Πολυώροφου Χώρου Στάθμευσης και της νέας Βορειοδυτικής πίστας του αεροδρομίου. Η νέα εγκατάσταση πάρκινγκ θα κατασκευαστεί εντός του υφιστάμενου χώρου στάθμευσης μικρής διάρκειας (P1), πλάι στον τερματικό σταθμό του προαστιακού και του μετρό.
Η εγκατάσταση θα έχει δυναμικότητα 3.365 θέσεων στάθμευσης, κατανεμημένες σε επτά ορόφους κι ένα υπόγειο στη βορειότερη πλευρά, συνολικής επιφάνειας 98.600 τ.μ. Οι πρώτοι δύο όροφοι του πάρκινγκ προορίζονται για τις εταιρείες ενοικίασης οχημάτων, όπου εκτός από χώρους στάθμευσης, θα έχουν γραφεία και facilities όπως πλυντήρια αυτοκινήτων. Τα υπόλοιπα πέντε επίπεδα θα διατίθενται τόσο για μικρής όσο και για μακράς διάρκειας στάθμευση. Ο προϋπολογισμός του επταώροφου πάρκινγκ ανέρχεται σε 88 εκατ. ευρώ.
Σχετικά με τον νέο χώρο ελιγμών αεροσκαφών (Apron) στον βορειοδυτικό χώρο του αερολιμένα, αυτός σχεδιάζεται για να παρέχει 32 απομακρυσμένες θέσεις στάθμευσης για αεροσκάφη τύπου C, με δυνατότητα να παρέχει και επιπλέον 2 για τύπου E μαζί με τους απαραίτητους τροχόδρομους. Θα κατασκευαστεί ακόμη ένα κτήριο εξυπηρέτησης 4.860 τ.μ. και χώροι υποστήριξης εξοπλισμού εδάφους. Συνολικά θα καταλάβει έκταση 260.000 τ.μ. Το πρότζεκτ περιλαμβάνει και την κατασκευή δύο νέων γεφυρών. Ο προϋπολογισμός εκτιμάται σε 100 εκατ. ευρώ.
Η κατάθεση των προσφορών έχει ορισθεί για τις 10 Ιανουαρίου και αναμένεται πως μέσα στον μήνα είναι εφικτή η συμβασιοποίηση του έργου. Η ολοκλήρωση του πρότζεκτ προσδιορίζεται από το τεύχος της διακήρυξης το δεύτερο τρίμηνο του 2027, ενώ με την περίοδο συντήρησης φτάνει ως το δεύτερο τρίμηνο του 2029.
Πρόσθετες επενδύσεις για να αποφευχθεί ο κορεσμός
Σε ανασχεδιασμό του επενδυτικού της πλάνου προχωρά αυτή την περίοδο και η Fraport Greece, η οποία βλέπει κάθε χρόνο τις επιδόσεις των 14 περιφερειακών αερολιμένων να πετούν σε ιστορικά υψηλά. Έχοντας ξεπεράσει από το ενδεκάμηνο του έτους τους 35 εκατ. επιβάτες, έναντι 33,87 εκατ. επιβατών που έκλεισε το σύνολο του 2023, η εταιρεία προχωρά στην επικαιροποίηση των αναγκών για κάθε από τα αεροδρόμια που διαχειρίζεται.
Στα ραντάρ της εταιρείας, που υλοποιεί επενδύσεις σχεδόν 50 εκατ. ευρώ ετησίως για περαιτέρω αναβάθμιση και εκσυγχρονισμό, έχουν μπει τέσσερις αερολιμένες που βρίσκονται στα όρια τους λόγω της μεγάλης αύξησης της κίνησης. Πρόκειται για τα αεροδρόμια της Κέρκυρας, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Κω, για τα οποία εκτιμάται ότι θα απαιτηθούν πρόσθετες επενδύσεις ως και 200 εκατ. ευρώ την επόμενη πενταετία. Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει ήδη σε εξέλιξη πλάνο 150 εκατ. ευρώ, πλέον των ετήσιων επενδύσεων, ανεβάζοντας το συνολικό πρόγραμμα στα 600 εκατ. ευρώ στην πενταετία.
Όλγα Κλώντζα, businessdaily.gr