Πάνω από το κόστος των Ολυµπιακών Αγώνων διαµορφώνεται ο τελικός απολογισµός για τους πέντε αυτοκινητόδροµους που παρά τις γκρίνιες κυβέρνησης και αντιπολίτευσης για την πατρότητά τους είναι αδιαµφισβήτητο γεγονός ότι αλλάζουν τον χάρτη της χώρας και παραδίδουν στους οδηγούς ένα υπερσύγχρονο δίκτυο ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
Με εξαίρεση τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης που θα κατασκευαστεί σε δεύτερο στάδιο για να συµπληρωθεί το εθνικό µας δίκτυο, υπολογίζεται ότι τα έργα που σχεδιάστηκαν πριν από 18 χρόνια και κινδύνεψαν να τιναχθούν στον αέρα την περίοδο της κρίσης απορρόφη- σαν συνολικούς πόρους που προσδιορίζουν τα 11 δισ. ευρώ.
Το ενθαρρυτικό είναι ότι για πρώτη φορά στην ιστορία των έργων ξέρουµε το πραγµατικό κόστος. Από τα στοιχεία του υπουργείου Υποδοµών που παρουσιάζει σήµερα το «business stories», σχεδόν 8 δισ. είναι τα χρήµατα που πλήρωσε το Ελληνικό ∆ηµόσιο, από τα οποία περίπου 2,5 δισ. είναι οι εθνικοί πόροι και το υπόλοιπο η κοινοτική χρηµατοδότηση. Σε 2,8 δισ. ανέρχονται αντίστοιχα τα κεφάλαια ιδιωτών και τραπεζών που συ- µπληρώνουν το σύνθετο παζλ του χρηµατοοικονοµικού µοντέλου των οδικών έργων.
Μολονότι το κόστος των Ολυµπιακών Αγώνων παραµένει απροσδιόριστο, πρόσφατη µελέτη του ΙΟΒΕ έχει εκτιµήσει ότι ανήλθε σε 9,2 δισ. ευρώ. Στην αύξηση των δαπανών για τους αυτοκινητόδροµους συνέβαλε τα µέγιστα η παράταση του χρόνου κατασκευής. Λόγω της αναστολής των εργασιών το 2011 πάγωσαν τα έργα περίπου για 2,5 χρόνια και επιπλέον 6 µήνες την περίοδο των capital controls.
Παράλληλα, το κόστος ανέβασαν οι απαλλοτριώσεις που διαµορφώθηκαν περίπου στα 600 ευρώ, µε κάποιες εξ αυτών να εκκρεµούν ακόµη, και φυσικά οι αποζηµιώσεις που δόθηκαν τµηµατικά στους εργολάβους για να αναστήσουν τα εργοτάξια στις αρχές του 2014 και σε δεύτερη φάση πέρυσι να τελειώσουν τα έργα. Υπολογίζεται ότι το συνολικό κόστος των αποζηµιώσεων που έχουν δοθεί σε παραχωρησιούχους και κατασκευαστές από την έναρξη των έργων υπερβαίνει το 1,3 δισ. ευρώ, αλλά ο λογαριασµός δεν έχει κλείσει ακόµη.
Με την παράδοση του Αυτοκινητόδροµου Αιγαίου στην Αθηνών - Θεσσαλονίκης την περασµένη Πέµπτη, της Κορίνθου - Πατρών την προσεχή Μ.Τρίτη και, εκτός απροόπτου, τµήµατος του Αντίρριο - Γιάννενα (πιθανότατα της σήραγγας της Κλόκοβας έξω από το Ρίο) την Μ. Πέµπτη και του Ε65 (Ξυνιάδα - Τρίκαλα) µετά το Πάσχα, πέφτει και τυπικά η αυλαία των µεγάλων παρα- χωρήσεων που κατασκευάστηκαν σε διπλάσιο χρόνο από τον προβλεπόµενο, στραγγίζοντας κάθε κοινοτικό πόρο που προοριζόταν για έργα υποδοµών. Είναι το επιστέγασµα ενός µακρόπνοου σχεδιασµού για την ανάπτυξη των µεγάλων έργων της χώρας που ξεκίνησε το 1999 επί κυβέρνησης Σηµίτη, µε την προτροπή των Βρυξελλών.
Μαριάννα Τζαννέ (Πρώτο Θέμα)