Με αφορμή το Σαλόνι Αυτοκινήτου στη Σαγκάη, έρχεται πολύ εντονότερα στο προσκήνιο ο προβληματισμός των ευρωπαϊκών και δη των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών για τη μεταφορά της βάσης παραγωγής αμαξιών ή εξαρτημάτων από την έδρα τους στις ΗΠΑ. Ο λόγος είναι ένας και αφορά τις προβλεπόμενες από την πρόσφατη νομοθεσία Μπάιντεν για την επιδότηση της πράσινης οικονομίας, όπως αναφέρει σχετικά σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle. «Δεν σκοπεύουμε να μεταφέρουμε την παραγωγή στις ΗΠΑ, αλλά τα επόμενα εργοστάσιά μας θα κατασκευαστούν σίγουρα εκεί. Είναι υπαρκτός ο κίνδυνος η Ευρώπη να αποδειχθεί ο χαμένος των επικείμενων αλλαγών», σημειώνει στην ανακοίνωσή του ο Κλάους Ρόζενφελντ, επικεφαλής της προμηθεύτριας εξαρτημάτων Schaeffler με 80.000 εργαζομένους.

Οι προθέσεις της τέταρτης σε μέγεθος γερμανικής εταιρείας του κλάδου είναι ενδεικτικές. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αποσύρουν την παραγωγή από τη Γερμανία και τη μεταφέρουν σε Κίνα και ΗΠΑ. «Οι λόγοι της μεταφοράς παραγωγής σε άλλες χώρες ποικίλλουν», εξηγεί μιλώντας στην DW ο Στέφαν Σνέμπεργκερ, διευθυντής στην εταιρεία συμβούλων του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας Berylls Strategy Advisors. Ενα από τα κύρια κίνητρα αφορά το υψηλό κόστος ενέργειας στην Ε.Ε., που είναι διπλάσιο ή τριπλάσιο από εκείνο στις ΗΠΑ, ενώ και η γραφειοκρατία κάνει δύσκολη τη ζωή των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών. Σε πρόσφατη ανάλυση της Berylls αναφέρεται ότι τα σχέδια μεταφοράς παραγωγής στο εξωτερικό σημαίνουν για την Ε.Ε. την περίοδο 2023-2029 συρρίκνωση του σχεδιαζόμενου αριθμού παραγωγής οχημάτων. Δεν ισχύει, ωστόσο, αυτό για άλλες περιοχές του πλανήτη, στις οποίες αναμένεται αύξηση της παραγωγής οχημάτων, όχι όμως και στα επίπεδα του 2021.

Σύμφωνα με την ανάλυση, μεταξύ Γερμανίας και Βόρειας Αμερικής αναμένεται μέσα στα επόμενα χρόνια ένα χάσμα παραγωγής περίπου 4.000.000 οχημάτων. Ας σημειωθεί ότι τόσο η Audi όσο και η Ford έχουν ήδη ανακοινώσει ότι θα ενισχύσουν την παραγωγή οχημάτων στο εξωτερικό και συγκεκριμένα στις ΗΠΑ, όπου καταβάλλονται στους κατασκευαστές γενναιόδωρες επιδοτήσεις στο πλαίσιο της μετάβασης στην ηλεκτροκίνηση. Κατά συνέπεια, στη Γερμανία κινδυνεύουν 100.000 θέσεις εργασίας. Παράλληλα, στη διαδικασία ψηφιοποίησης της παραγωγής η τάση για ενίσχυση εναλλακτικών κινητήρων είναι περισσότερο από σαφής, παρά το γεγονός ότι στις ΗΠΑ η μετάβαση από τους θερμικούς κινητήρες στα ηλεκτροκίνητα οχήματα συμβαίνει με πολύ πιο αργούς ρυθμούς από όσο στην Ευρώπη και την Κίνα. Ετσι, στη Γερμανία το 14% των νέας κυκλοφορίας οχημάτων αφορά καθαρόαιμα ηλεκτροκίνητα, στην Κίνα το αντίστοιχο ποσοστό βρίσκεται στο 21% και στις ΗΠΑ είναι κάτω από 6%.

Τα δεδομένα αυτά ενδέχεται, ωστόσο, να αλλάξουν το επόμενο διάστημα, όπως αναφέρει η Deutsche Welle. «Οι εποχές στις οποίες η ηλεκτροκίνηση αφορούσε αποκλειστικά τη δυτική ακτή των ΗΠΑ έχουν παρέλθει», δηλώνει στην DW ο Αμερικανός Χένινγκ Λουντς, ειδικός σε ζητήματα αυτοκίνησης και συνεργάτης της Berylls Strategy Advisors. Σύμφωνα με τον Λουντς, ο οποίος συνυπογράφει την εν λόγω ανάλυση, ΗΠΑ και Ευρώπη συναγωνίζονται για τη δεύτερη θέση στην κατάταξη των σημαντικών αγορών ηλεκτροκίνητων οχημάτων στον κόσμο μετά την Κίνα. Στις ΗΠΑ οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αναμένεται να ξεπεράσουν μέχρι το 2030 τις έξι εκατομμύρια μονάδες τον χρόνο. Επίσης, ο ίδιος εκτιμά ότι «οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Αμερικανικής Αρχής Ενεργειακών Ζητημάτων για τα χαμηλότερα όρια κατανάλωσης καυσίμων, καθώς και οι ανακοινώσεις της Αμερικανικής Υπηρεσίας Περιβαλλοντικής Προστασίας για χαμηλότερες τιμές έκλυσης ρύπων διοξειδίου του άνθρακα, δεν αποκλείεται να εκτοξεύσουν το ποσοστό πωλήσεων ηλεκτροκίνητων οχημάτων στις ΗΠΑ κοντά στο 60% μέχρι το 2030».

kathimerini