Μεγάλη έλλειψη σε επαγγελματίες οδηγούς παρατηρείται τα τελευταία δυο χρόνια, με νέους να μην «μπαίνουν» στο επάγγελμα και να μένουν ακάλυπτες οι θέσεις εργασίας, όταν ένας επαγγελματίας οδηγός συνταξιοδοτείται. Παρόλο που οι μισθοί είναι παραπάνω από ικανοποιητικοί, οι ελλείψεις επαγγελματιών οδηγών αυξάνονται, αποτελώντας «γάγγραινα» για τον κλάδο.
Η Διεθνής Ομοσπονδία Οδικών Μεταφορών (IRU) έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις αυξανόμενες ελλείψεις επαγγελματιών οδηγών. Στην έκθεσή της επισημαίνεται πως μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει στο άμεσο μέλλον ο κλάδος είναι η έλλειψη οδηγών, καθώς μένουν ακάλυπτες οι θέσεις που αφήνουν πίσω τους οδηγοί που συνταξιοδοτούνται.
Η Ομοσπονδία προειδοποιεί ότι χωρίς δράση για να γίνει το επάγγελμα του οδηγού πιο προσιτό και ελκυστικό, οι χρόνιες ελλείψεις εμπορικών οδηγών θα επιδεινωθούν περαιτέρω στις μεταφορές επιβατών και εμπορευμάτων. Εξ ου και σε κάποιες περιπτώσεις οι εταιρείες που αντιμετωπίζουν μεγάλες ελλείψεις προσπαθούν να δελεάσουν με μισθούς πολύ υψηλότερους από τους συνηθισμένους προκειμένου να ανταποκριθούν στη ζήτηση.
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Αυτοκινητιστών Φορτηγών Εθνικών – Διεθνών Μεταφορών Νομού Μαγνησίας κ. Ζήσης Ντελόπουλος, που είναι Λαρισαίος και η εταιρεία του διαθέτει μεταφορικές υποδομές και στη Λάρισα, τόνισε πως παρατηρείται τρομερή έλλειψη στους επαγγελματίες οδηγούς του κλάδου τα τελευταία δυο χρόνια. «Ρόλο σε αυτό το γεγονός έχει παίξει πως την περίοδο του κορωνοϊού και των απαγορεύσεων δεν εκδίδονταν διπλώματα, διότι απλά δεν υπήρχαν εξετάσεις για την απόκτησή τους. Το αποτέλεσμα ήταν να μη βγαίνουν στην αγορά εργασίας νέοι οδηγοί και έτσι σήμερα οδηγηθήκαμε στην έλλειψη επαγγελματιών οδηγών στον κλάδο μας» σημείωσε ο ίδιος.
Παρά το γεγονός ότι οι μισθοί είναι ικανοποιητικοί και προσφέρονται ποσά τουλάχιστον διπλάσια του βασικού μισθού, οι νέοι σε ηλικία άνθρωποι δεν «μπαίνουν» στο επάγγελμα. Σύμφωνα με τον κ. Ντελόπουλο, «σοβαρό πρόβλημα παρατηρείται με τα νέα παιδιά που δεν έρχονται για δουλειά, παρόλο που οικονομικά αρχίζουν να αμείβονται από 1.300 έως και 2.000 ευρώ, αναλόγως τα δρομολόγια, με ικανοποιητικούς μισθούς δηλαδή, διπλάσιους από τον βασικό μισθό».
Ο ίδιος επισήμανε πως οι συνθήκες εργασίας έχουν εκσυγχρονιστεί και δεν είναι όπως παλιά. «Τα φορτηγά είναι εκσυγχρονισμένα, τελευταίου τύπου, ενώ οι δρόμοι στο οδικό δίκτυο της Ελλάδας είναι σε πολύ καλή κατάσταση. Ειδικά για εμάς στη Μαγνησία, που δουλεύουμε με Αθήνα και Θεσσαλονίκη, πρόκειται για ένα από τα καλύτερα ευρωπαϊκά οδικά δίκτυα. Παρόλα αυτά, δεν προτίθενται οι νέοι να έρθουν στο επάγγελμα» σημείωσε ο ίδιος.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Αυτοκινητιστών Φορτηγών Εθνικών – Διεθνών Μεταφορών Νομού Μαγνησίας, αυτό ίσως να οφείλεται και στο γεγονός πως τα πρόστιμα είναι πολύ αυστηρά. «Για ένα τέταρτο της ώρας οδήγησης παραπάνω, σου αφαιρούν το δίπλωμα οδήγησης, την άδεια κυκλοφορίας και πρέπει να πληρώσεις πρόστιμο 400 ευρώ. Γενικά υπάρχει πάρα πολύ κυνηγητό τον τελευταίο χρόνο για τα ωράρια» επισήμανε ο ίδιος.
Ο κ. Ντελόπουλος ανέφερε πως παρατηρείται επίσης το φαινόμενο όσοι επαγγελματίες οδηγοί του κλάδου συνταξιοδοτούνται, οι θέσεις δεν καλύπτονται και μένουν ακάλυπτες. Ο ίδιος θεωρεί πως στο μέλλον θα επιδεινωθεί το φαινόμενο με την έλλειψη οδηγών στον κλάδο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, όπως τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Επίσης σημείωσε πως κάποιοι επαγγελματίες οδηγοί κατά την περίοδο της υγειονομικής κρίσης άλλαξαν επάγγελμα, επιτείνοντας το πρόβλημα των ελλείψεων οδηγών φορτηγών.
Ο κ. Ζήσης Ντελόπουλος αναφέρθηκε και στα απαγορευτικά που μπαίνουν, τα οποία, όπως είπε, «τα καταδικάζουμε». Έφερε ως παράδειγμα προχθές Παρασκευή που από 4 μ.μ. έως 10 μ.μ. από Άγιο Στέφανο έως Λαμία και Μακρυχώρι Λάρισας έως Θεσσαλονίκη απαγορευόταν η κυκλοφορία φορτηγών, χωρίς να υπάρχουν και οι ανάλογες υποδομές για να σταθμεύσουν τα οχήματα.
Πάντως η Διεθνής Ομοσπονδία Οδικών Μεταφορών ζητεί το όριο ηλικίας για χορήγηση επαγγελματικής άδειας να μειωθεί στα 18 χρόνια από τα 21, κάτι το οποίο ήδη ισχύει σε αρκετές χώρες, και η δυνατότητα έναρξης της εκπαίδευσης στα 17 χρόνια. Όπως υποστηρίζει, έτσι, όχι μόνο θα αντιμετωπιστεί το έλλειμμα οδηγών, αλλά και θα μειωθεί και η ανεργία των νέων που είναι ιδιαίτερα υψηλή σε πολλές χώρες της ΕΕ. Προσθέτει, δε, ότι εάν δεν ενθαρρυνθούν οι νέοι που τελειώνουν το σχολείο και ξεκινούν την επαγγελματική τους σταδιοδρομία να μπουν στο επάγγελμα του οδηγού, μετά θα είναι αργά, γιατί θα προσανατολιστούν αλλού.
Λ.Ε. thessaliaeconomy.gr (από το ρεπορτάζ του Φοίβου Ασβεστά στη Θεσσαλία)