Επιβεβαιώνονται, δυστυχώς, όσα αποκάλυψε το thessaliaeconomy.gr για την εμπλοκή και την σημαντική καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του Ε65 ο οποίος μάλιστα θα επιβαρύνει τον Έλληνα φορολογούμενο με αρκετές δεκάδες εκατομμύρια ευρώ επιπλέον.

Το πρόβλημα έχει δηµιουργηθεί στο σηµείο συνάντησης του αυτοκινητόδροµου µε σιδηροδροµική σήραγγα της γραµµής Αθήνας - Θεσσαλονίκης. Οπως ανακαλύφθηκε, ο αυτοκινητόδροµος δεν µπορεί να διέλθει πάνω από τη σήραγγα, καθώς αυτή δεν µπορεί να αντέξει το βάρος του. 

Σύμφωνα με την Καθημερινή (Γιώργος Λιαλιός) η διαφορά ανάµεσα στον παραχωρησιούχο και το υπουργείο Υποδοµών οδηγήθηκε σε διαιτησία, όπου το ∆ηµόσιο έχασε και έτσι θα αναλάβει το κόστος όποιας λύσης επιλεγεί (λ.χ., παράκαµψη, γέφυρα). 

Τα ερωτήµατα, ωστόσο, για την εξέλιξη αυτή είναι πολλά.

Σύµφωνα τόσο µε την κατασκευάστρια εταιρεία (ΤΕΡΝΑ, στην οποία ανήκει ο παραχωρησιούχος του Ε65 Κεντρική Οδός) όσο και µε το υπουργείο Υποδοµών, το ζήτηµα της στατικότητας της σιδηροδροµικής σήραγγας Οθρυος (την οποία είχε κατασκευάσει η εταιρεία Μηχανική) σε σχέση µε την κατασκευή του αυτοκινητόδροµου τέθηκε περίπου πριν από µία διετία.

Το υπουργείο Υποδοµών ζήτησε από το Τεχνικό Επιµελητήριο Ελλάδας πραγµατογνωµοσύνη για την κατάσταση της σήραγγας, που σηµειωτέον εξακολουθεί να χρησιµοποιείται, καθώς είναι κοµµάτι της γραµµής Αθήνας - Θεσσαλονίκης.

Σύµφωνα µε πληροφορίες, το ΤΕΕ απάντησε ότι η σήραγγα δεν έχει κατασκευαστεί µε βάση τη µελέτη και, εποµένως, η κατασκευή του δρόµου, όπως είχε σχεδιαστεί, θα ήταν επικίνδυνη. Ακολούθως, το υπουργείο Υποδοµών ζήτησε την άποψη του Νοµικού Συµβουλίου του Κράτους, που απάντησε ότι η µόνη διέξοδος είναι η προσφυγή στη διαιτησία. Ετσι, λοιπόν, οι δύο πλευρές προσέφυγαν στη διαδικασία αυτή και το διαιτητικό δικαστήριο απεφάνθη πριν από λίγες ηµέρες ότι η ευθύνη βαραίνει το ∆ηµόσιο, το οποίο θα πρέπει να επωµιστεί το επιπλέον κόστος.

Τι έπεται; Σύµφωνα µε την Κεντρική Οδό, το επόµενο διάστηµα θα συζητηθούν µε το υπουργείο Υποδοµών οι πιθανές λύσεις, προκειµένου µε απόφαση υπουργού να εγκριθεί η αλλαγή στην αρχική χάραξη. Οι επικρατέστερες είναι δύο: η παράκαµψη του συγκεκριµένου σηµείου είτε µε γέφυρα είτε µε αλλαγή στη χάραξη του δρόµου. Η πρώτη λύση είναι ακριβότερη και πιο πολύπλοκη, η δεύτερη θα απαιτήσει απαλλοτριώσεις (πιθανόν και αρχαιολογική έρευνα και τροποποίηση στην περιβαλλοντική αδειοδότηση). Το κοµµάτι που πρέπει να παρακαµφθεί έχει µήκος περίπου 4 χλµ. και βρίσκεται κοντά στην περιοχή Σταυρός, στο 21ο από τα 32,5 χλµ. του άξονα Λαµίας - Ξυνιάδας.

Πολλά τα αδιευκρίνιστα σηµεία: αν είχε προβλεφθεί κατά την ανάθεση της σήραγγας της ΕΡΓΟΣΕ ότι θα περάσει από εκεί ο αυτοκινητόδροµος (η ΕΡΓΟΣΕ υποστηρίζει ότι δεν είχε, το υπουργείο Υποδοµών το αντίθετο), κάτι που θα κρίνει σε ποια κατεύθυνση πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες. Γιατί άργησε τόσο να διαπιστωθεί το πρόβληµα (αν η διέλευση του δρόµου από εκεί προβλεπόταν και στην αρχική χάραξη του 2009). 

Τέλος, τι ακριβώς προβλέπει η διαιτητική απόφαση κι αν υπάρχει περίπτωση να δηµιουργηθεί πρόβληµα στη χρηµατοδότηση του έργου από το ΕΣΠΑ.

Η καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί. Πηγές με γνώση που μίλησαν στο thessaliaeconomy.gr υπολογίζουν ότι δεν αποκλείεται να φτάσει και τα δύο χρόνια.

Κώστας Tόλης thessaliaeconomy.gr