Την ενθάρρυνση δημιουργίας δικτύων ηλεκτρονικών επικοινωνιών νέας γενιάς επιχειρεί η κυβέρνηση με σχέδιο νόμου που έφερε χθες στη Βουλή και το οποίο εναρμονίζει το εθνικό δίκαιο σε σχετική κοινοτική οδηγία (2064/14/Ε.Ε.). Το σχέδιο νόμου που θα ψηφιστεί με τη διαδικασία του επείγοντος από την ελληνική Βουλή την ερχόμενη εβδομάδα, στόχο έχει να ενθαρρύνει την ανάπτυξη των ευρυζωνικών δικτύων πολύ υψηλών ταχυτήτων και κυρίως των δικτύων οπτικών ινών που θα φτάνουν μέχρι τα κτίρια και τα σπίτια (FTTH/FTTB).
Παράλληλα το σχέδιο νόμου φέρνει νέες διατάξεις, που θα ρυθμίσουν θέματα λειτουργίας της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Στο επίπεδο αυτό, το σχέδιο νόμου ανατρέπει την προηγούμενη πολιτική του υπουργείου Υποδομών, που στόχο είχε τις διώξεις εργαζομένων και μελών της Επιτροπής, για πράξεις του παρελθόντος. Συγκεκριμένα με το νέο σχέδιο νόμου, επιτρέπεται στην ΕΕΤΤ να καλύπτονται δαπάνες θερινών διακοπών των τέκνων των εργαζομένων στην Αρχή, ανοίγει ο δρόμος για τον επανακαθορισμό των ειδικών μισθολογίων στους δικηγόρους και το ειδικό επιστημονικό προσωπικό της και την καταβολή αμοιβών υπερωριών και εκτός έδρας στους εργαζομένους της Αρχής. Μάλιστα λογίζονται ως νόμιμες οι δαπάνες που έγιναν την πενταετία 2010-2015 μελών του προσωπικού της ΕΕΤΤ εντός και εκτός της επικράτειας και δεν ζητείται η επιστροφή τους, όπως είχε αξιώσει πρόσφατα το ΓΛΚ.
Σε ό,τι αφορά τις διευκολύνσεις στην ανάπτυξη των δικτύων οπτικών ινών, το σχέδιο νόμου ορίζει τη μονοαπευθυντική διαδικασία (one stop shop) για την ανάπτυξη των υποδομών. Το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής δημιουργεί το Μητρώο Δικτύων και όποιος θέλει να αναπτύξει δίκτυο οπτικών ινών απευθύνεται σ’ αυτό. Κάθε πάροχος που αναπτύσσει ένα δίκτυο (ύδρευσης, οδικό, ηλεκτροδότησης, αερίου κ.ο.κ.) εντάσσεται στο μητρώο και πλέον έχει την υποχρέωση να διευκολύνει όσους θέλουν ν’ αναπτύξουν υψίρρυθμα –όπως χαρακτηρίζονται στο σ/ν– ηλεκτρονικά δίκτυα επικοινωνιών. Σε περίπτωση διαφοράς των δύο παρόχων, ορίζεται εθνικός φορέας επίλυσης της διαφοράς η ΕΕΤΤ, η οποία και εξουσιοδοτείται να επιβάλλει πρόστιμα σε όσους δεν διευκολύνουν την ανάπτυξη των νέων δικτύων οπτικών ινών.
Στο σ/ν λαμβάνεται ακόμη υπ’ όψιν στις νέες άδειες ή ακόμη και άδειες ριζικών ανακαινίσεων οικοδομών, η υποχρέωση πρόβλεψης υποδομής και εξοπλισμού υποδοχής των δικτύων οπτικών ινών. Σύμφωνα με τη διάταξη, όλες οι νέες οικοδομικές άδειες μετά τις 31/12/2016 θα προβλέπουν σημείο πρόσβασης των οπτικών ινών, οι όροι, οι προϋποθέσεις και η διαδικασία των οποίων θα καθοριστούν με νέα ΚΥΑ.
Από το σχέδιο νόμου φέρονται ικανοποιημένοι οι εναλλακτικοί πάροχοι (Vodafone, Wind κ.λπ.), ενώ αντίθετα λιγότερο ικανοποιημένος είναι ο ΟΤΕ. Ο τελευταίος διαθέτει αναμφίβολα μεγαλύτερες υποδομές, τις οποίες θα πρέπει τώρα να κοινοποιήσει στο μητρώο υποδομών και να τις αξιοποιήσουν και οι ανταγωνιστές του. Εξάλλου ο ίδιος επενδύει περισσότερο στην τεχνολογία VDSL, που προβλέπει χρήση οπτικής ίνας μέχρι τον καμπίνα κι από εκεί κι έπειτα αξιοποιεί καλώδια χαλκού. Αντίθετα οι ανταγωνιστές του ισχυρίζονται ότι θα εστιάσουν στην οπτική ίνα μέχρι το σπίτι.
Η Ελλάδα είχε την υποχρέωση εναρμόνισης στην κοινοτική οδηγία μέχρι την 1/1/2016 και υποχρεωτική εφαρμογή από 1/6/2016. Για τον λόγο αυτό τον περασμένο Σεπτέμβριο δέχθηκε από τις υπηρεσίες της Κομισιόν Αιτιολογημένη Γνώμη, με τη γνωστοποίηση μέτρων να ορίζεται μέχρι τον Νοέμβριο. Πολλοί εικάζουν ότι η ψήφιση του σχεδίου νόμου με τη μορφή του επείγοντος, στόχο έχει την κάλυψη του χαμένου εδάφους και την αποφυγή επιβολής κάποιου προστίμου.
Βαγγέλης Μανδραβέλης Καθημερινή