Αναπτυξιακή ώθηση στα λιμάνια της χώρας επιχειρείται με τη σφραγίδα του ΤΑΙΠΕΔ. Έχοντας μπει σε τροχιά απορρόφησης από το Υπερταμείο ως το τέλος του έτους, ο ρόλος του διευρύνεται, ώστε για πρώτη φορά από ιδρύσεώς του το 50% των εσόδων από την αξιοποίηση λιμενικών υποδομών να χρηματοδοτεί έργα ανάπτυξης και αναβάθμισης των λιμανιών της χώρας.

Στη λίστα των λιμανιών για τα οποία το Ταμείο αναλαμβάνει ρόλο συντονιστή της αναπτυξιακής στρατηγικής έχει προστεθεί - πέραν όσων λιμένων ανήκουν στο χαρτοφυλάκιό του-, και το λιμάνι της Σκιάθου.

Ένα πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση της αξιοποίησης του λιμένα Σκιάθου έγινε τον Απρίλιο με την δημοσιοποίηση σχετικής πρόσκλησης του ΤΑΙΠΕΔ, αναζητώντας ειδικευμένο τεχνικό σύμβουλο που θα συνδράμει το Ταμείο στο εγχείρημα, και με την εκπόνηση προγράμματος έργων ανάπτυξης λιμένα (Π.Ε.Α.Λ.), στρατηγικής μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και συνοδών μελετών. Έναν λιμένα, όπως αυτός της Σκιάθου, με προφανές ακτοπλοϊκό, τουριστικό (π.χ. και κρουαζιέρα, γιοτ), εμπορικό ενδιαφέρον. 

Στο πλαίσιο του έργου, ο Σύμβουλος θα κληθεί να παράσχει στο ΤΑΙΠΕΔ υπηρεσίες όπως: Σύνταξη Προγράμματος Έργων Ανάπτυξης Λιμένα (Π.Ε.Α.Λ.) συμπεριλαμβανομένης της Μελέτης Κυματικών Συνθηκών, Εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, συμπεριλαμβανομένης Έκθεσης Χωροταξικής Τεκμηρίωσης (και εφαρμογή των απαιτήσεων της παρ. 9 του άρθρου 19ου του ν. 2932/2001 επί της περιγραφής και των σχεδίων του Masterplan), Εκπόνηση Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (ΕΟΑ), Υποστήριξη της αδειοδοτικής διαδικασίας, Εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης.

Λόγω της ιδιαίτερης φύσης του έργου τα παραδοτέα του Συμβούλου θα δίδονται και στο Ελληνικό Δημόσιο και στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Σκιάθου και θα λαμβάνονται υπόψη και από αυτό για την τελική έγκρισή τους. Ο Σύμβουλος θα είναι υπεύθυνος για την παρακολούθηση των διαδικασιών έγκρισης των μελετών στις αρμόδιες υπηρεσίες, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (κατά τον χρόνο εκπόνησης των μελετών) και θα έχει την υποχρέωση για τη σύνταξη και την υποβολή τροποποιήσεων/συμπληρώσεων που τυχόν θα ζητηθούν, για χρονικό διάστημα έως ενάμιση έτους από τις ημερομηνίες υποβολής τους για έγκριση.

Υπενθυμίζεται ότι στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan – Ιούνιος 2023) του ΤΑΙΠΕΔ υπήρχε αναφορά για την αξιοποίηση της Μαρίνας Σκιάθου, με΄σω μακροχρόνιας παραχώρησης δικαιώματος κατασκευής και εκμετάλλευσης λιμενικών δραστηριοτήτων / υπηρεσιών. Η μαρίνα έχει χερσαία έκταση 49,5 στρεμμάτων πε΄ριπου και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 350 σκαφών. Σύμφωνα με το (τότε) ADP είχαν ξεκινήσει οι απαραίτητες τεχνικές και περιβαλλοντικές ενέργειες για την αξιοποίηση της μαρίνας, δίχως να υπάρχει κάποιο σαφές χρονοδιάγραμμα και «οδικός χάρτης».

Με τις πρόσφατα ψηφισθείσες ρυθμίσεις για την αναδιάρθρωση του Υπερταμείου, η χώρα μας για πρώτη φορά μετά την οικονομική ύφεση αποδεσμεύθηκε από την υποχρέωση να κατευθύνει το 100% των εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους.

Τα χρήματα

Το «πράσινο φως», για τη Σκιάθο και τα άλλα λιμάνια, δόθηκε με τη δημιουργία ενός ειδικού λογαριασμού στην Τράπεζα της Ελλάδος, του Ειδικού Λογαριασμού Ανάπτυξης Λιμενικών Υποδομών, στον οποίο θα αποδίδεται το 50% των συμβάσεων αξιοποίησης λιμένων και λιμενικών υποδομών.

Η αρχική μαγιά αναμένεται να ανέλθει σε τουλάχιστον 80 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι εντός Ιουλίου κυρώθηκε από τη Βουλή η  αναθεωρημένη σύμβαση πώλησης του 67% του λιμένος Ηρακλείου στον όμιλο Grimaldi, έναντι τιμήματος 80 εκατ. ευρώ. Έχει, επίσης, ανακηρυχθεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως προτιμητέος επενδυτής για την αξιοποίηση του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β» της Καβάλας έναντι 33,9 εκατ. ευρώ, όπως αντίστοιχα ο ΟΛΘ για το πλειοψηφικό ποσοστό του λιμένος Βόλου με τίμημα 51 εκατ. ευρώ. Η ιδιωτικοποίηση πάντως του λιμανιού του Βόλου έχει σοβαρές εκκρεμμότητες που ενδέχεται να οδηγήσουν σε επανάληψη του διαγωνισμού.

Κώστας Τόλης thessaliaeconomy.gr